5 - 4 - 6 - امانت داری، جلوه ای از کرامت انسانی
و باید دانست که حق تبارک و تعالی تمام قوا و اعضای ظاهریه و باطنیه را به ما مرحمت فرموده و بسط نعمت و رحمت در مملکت ظاهر و باطن ما فرموده و در تحت قدرت ما تمام آنها را مسخر فرموده؛ و این ها را به ما به رسم امانت مرحمت فرموده، در صورتی که تمام آنها پاک و پاکیزه و طاهر از قذارات صوریه و معنویه بودند، و آنچه از عالم غیب برای ما نازل فرموده تمام آنها مطهّر از آلایش بوده اند؛ پس اگر ما در وقت ملاقات آن ذات مقدس آن امانات را بدون آلایش به عالم طبیعت و قذارات مُلک و دنیا به او ردّ کردیم، امین در امانت بودیم؛ والا خیانتکار بودیم؛ از اسلام حقیقی خارج و از ملّت رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، بیرون هستیم. و در حدیث مشهور است که: «قَلْبُ الْمُؤْمِن عَرْشُ الرَّحْمن». و در حدیث قدسی معروف است: «لایَسَعْنی أَرْضی وَلاسَمائی، وَلکِنْ یَسَعُنی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ».
کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین «کرامت انسان» (ج. ۱۴): کرامت انسان در« آثار امام خمینی (س) » مأخذشناسیصفحه 59
دل مؤمن عرش و سریر سلطنت حق و منزلگاه آن ذات مقدس، و صاحبِ دل ذات مقدس است. توجه به غیر حق تعالی خیانت به حق است، و حبّ به غیر ذات مقدس است. توجه به غیر حق تعالی خیانت به حق است، و حبّ به غیر ذات مقدس و خاصان او، که حبّ اوست، خیانت است در مشرب عرفان. و ولایت اهل بیت عصمت، و طهارت و دوستی خاندان رسالت، علیهم السلام، و عرفان مقام مقدس آنها، امانت حق است؛ چنان چه در احادیث شریفه کثیره «امانت» را در آیه تفسیر فرموده اند به ولایت امیرالمؤمنین، علیه السلام و چنان چه غصب ولایت و سلطنت آن حضرت خیانت به امانت است، ترک تبعیت آن بزرگوار از مراتب خیانت است. و در احادیث شریفه وارد است که شیعه کسی است که تبعیت کامل کند؛ والا مجرد دعوی تشیع بدون تبعیت تشیع نخواهد بود .
کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین «کرامت انسان» (ج. ۱۴): کرامت انسان در« آثار امام خمینی (س) » مأخذشناسیصفحه 60