نقش خانواده در تربیت کودک از دیدگاه امام خمینی

نقش خانواده در تربیت کودک از دیدگاه امام خمینی(ره) 

 نوشته: طاهره جاویدی

‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏مقدمه: ‏

‏با درود و سلام به روح مقدس امام راحل و با تشکر لا عدد از درگاه سبحان، که به حقیر توفیق‏‎ ‎‏مطالعه و بررسی اندیشه های آن انسان والامقام را عنایت فرمود. ‏

‏همانطور که می دانیم اسلام دینی جهان الشمول است، یعنی به تمامی مسائل خرد و کلانٍ‏‎ ‎‏دینی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی پرداخته و از کوچکترین مسئله ای غافل نشده‏‎ ‎‏است. با تحقیق و تفحص در آثار امام خمینی(ره) به این نکته مهم واقف می شویم که ایشان نیز‏‎ ‎‏چون سالکی صادق، نسبت به کلیه مسائل زندگی انسان عنایت داشته و با بیاناتی دلنشین و قابل‏‎ ‎‏فهم عموم آنها را برای مردم روشن کرده اند.‏

‏ یکی از مسائل مورد توجه امام(ره) مسئله خانواده و تربیت کودکان می باشد، ما در این مقاله‏‎ ‎‏ضمن مطالعۀ بیانات امام(ره) درباره خانواده و تربیت، آنها را با توجه به مبانی و اصول علم‏‎ ‎‏تعلیم و تربیت بازنگری کرده و سپس به زبان تربیتی آنها را مطرح می کنیم. ‏

‏ساختار کلی بحث ما دارای پنج بخش اساسی می باشد: ‏

‏الف) عوامل موثر در تربیت کودک. ‏

‏ب) اهمیت خانواده از دیدگاه امام(ره) در کودک. ‏

‏ج) اسلام و اهمیت خانواده در تربیت کودک. ‏

‏د) راههای تأثیرگذاری خانواده بر کودک از دیدگاه امام(ره). ‏


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 509

هـ ) نتیجه اثرگذاری خانواده بر کودک از دیدگاه امام(ره). ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏الف) عوامل مؤثر در تربیت کودک ‏

‏به منظور روشن ساختن جایگاه تأثیر خانواده بر کودک لازم است که اشاراتی کلی راجع به‏‎ ‎‏عوامل موثر در تربیت داشته باشیم و آنگاه خانواده را بعنوان یکی از عوامل اصلی تربیت کودک‏‎ ‎‏مورد بررسی قرار دهیم. ‏

‏اگرمُترَصِّد شناخت علل و ریشه های رفتار انسان باشیم می بینیم که این عمل را نمی توان‏‎ ‎‏همانند تجزیه و تحلیل پدیده های مادی به راحتی و با فرمولهای مشخصی انجام داد، زیرا رفتار‏‎ ‎‏انسان مکانیسم پیچیده ای دارد و متأثر از عوامل متعددی می باشد، به جمله ای دیگر تربیت‏‎ ‎‏مولود انسانی تحت تأثیر عوامل بیشماری قرار می گیرد که عبارتند از: ‏

1 ـ مجموعه عوامل فردی‏: مثل وضعیت جسمی، هوشی، استعداد، تجربیات فرد، مهارت‏‎ ‎‏او .... ‏

2 ـ مجموعه عوامل مربوط به خانواده: ‏این بحث محتوی اصلی مقاله ما را تشکیل می دهد. ‏

3 ـ مجموعه عوامل مربوط به محله: ‏محلی که فرد در آن زندگی می کند، عواملی چون رفتار‏‎ ‎‏همسایگان، همبازیها، واحدها و مراکز بهداشتی، تفریحی، فرهنگی موجود در محل زندگی‏‎ ‎‏کودک (و یا عدم وجود این مراکز) و بطور کلی شرایط زیستی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و‏‎ ‎‏اخلاقی محل و ... در این مجموعه قرار می گیرند. ‏

4 ـ مجموعه عوامل مربوط به مدرسه: ‏این مجموعه نیز عواملی چون رفتار معلم و مدیر و‏‎ ‎‏سایر کارکنان مدرسه باتأکید بر همسالان، شرایط فیزیکی مدرسه، سیستم ارزشی حاکم بر‏‎ ‎


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 510

مدرسه ... را دربر می گیرد. ‏

5 ـ مجموعه مربوط به جامعه:‏ (کشوری که فرد در آن زندگی می کند) فلسفه اجتماعی،‏‎ ‎‏جهت گیریهای سیاسی، علمی، اجتماعی، ثبات سیاسی ... همه عواملی هستند که می توان آنها‏‎ ‎‏را در این مجموعه جای داد. ‏

6 ـ مجموعه عوامل مربوط به جامعه جهانی: ‏تأثیر تلویزیون و سایر رسانه های گروهی‏‎ ‎‏بر شخصیت کودکان و حتی بزرگسالان بر کسی پوشیده نیست، تحقیقات متعدد و منسجمی در این‏‎ ‎‏زمینه توسط متخصصان مربوط انجام گرفته و این موضوع را به اثبات رسانده است. با توجه به‏‎ ‎‏گسترش روزافزون علوم ارتباطات بویژه در چند دهه اخیر، حساسیت این دسته از عوامل باید‏‎ ‎‏همواره مورد توجه عموم افراد جامعه بویژه مسئولان ذی ربط قرار گیرد. تحت نفوذ قرار دادن‏‎ ‎‏برنامه های تلویزیونی کشور دیگر با استفاده از ماهوارهها از مهمترین عوامل به حساب می آید.‏‎ ‎‏روزنامه ها، سایر نشریات و کتابهایی که از کشورهای مختلف وارد می شود و نیز دانشجویانی که‏‎ ‎‏برای تحصیل به خارج از کشور اعزام می شوند و برمی گردند و ... از جمله عواملی هستند که در‏‎ ‎‏این مجموعه قرار می گیرند. ‏

7 ـ مجموعه عوامل مربوط به تعامل بین مجموعه های مذکور‏: همکاری اولیاء و مربیان و‏‎ ‎‏هماهنگی میان ارزشهای حاکم بر خانواده و مدرسه، خانواده و محله، خانواده و جامعه، مدرسه‏‎ ‎‏و جامعه ... از بارزترین نمونه های تأثیر تعامل بین این مجموعه تربیت کودکان به شمار می آید. ‏

‏ب) ضرورت و اهمیت خانواده در تربیت کودک: ‏

‏در بین عوامل مذکور خانواده اولین و با دوام ترین و پایدارترین عامل در تربیت کودک‏‎ ‎‏می باشد. کار والدین تربیت است، یعنی ایجاد تغییرات مطلوب در فرد. ‏

‏تأثیر خانواده در کودک و نقش های مهم آن در جنبۀ دینی، اخلاقی، عاطفی، اجتماعی ... ‏‎ ‎‏بسیار مهم و عظیم است. از نظر تربیت، خانواده کلاس اوّل پرورش کودک است طفل مبانی‏‎ ‎‏زندگی را در آنجا فرا می گیرد و خوب و بد امور را از آنجا می آموزد. ‏

‏زندگی خانوادگی مقدمه ای برای ورود به زندگی اجتماعی و انجام وظایف عمومی است. در‏‎ ‎‏خانواده است که کودک می تواند انسان بار آید و یا اینکه بر بعد حیوانی خویش باقی بماند. با‏‎ ‎‏همه تأثیراتی که کودک ممکن است از مدرسه و همبازیها و معلمان خود بگیرد، خانواده بیشترین‏‎ ‎‏تأثیر را بر کودک می گذارد. ‏


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 511

با توجه به تجربیات موجود، که نمایانگر حقیقتی تلخ و نامطلوب برای ماست و آن حقیقت‏‎ ‎‏این است که آثار اشتباهات و خطاهای دوران کودکی و صَباوت در بقیه زندگی نیز منعکس‏‎ ‎‏می شود و در تمام عمر با فرد خواهد بود، اهمیت و ضرورت تربیت خانوادگی روشن تر می شود‏‎ ‎‏و همچنین اثرات درست تربیت کودکی تا پایان عمر در انسان باقی می ماند. یکی از بزرگان در‏‎ ‎‏خصوص اهمیت خانواده می گوید: "آن دستی که گهواره را می جنباند در واقع دنیا را‏‎ ‎‏می چرخاند".‏‎[1]‎

‏امام خمینی(ره) در بخشی از بیانات خویش می فرمایند: ‏

‏"صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می گیرد زن یکتا‏‎ ‎‏موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتش نه یک فرد‏‎ ‎‏بلکه جامعه ها به استقامت و ارزشهای والای انسانی کشیده شوند و می تواند به عکس آن‏‎ ‎‏باشد."‏‎[2]‎

‏در جائی دیگر می فرمایند: ‏

‏"مربی انسانها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است، زن با تربیت‏‎ ‎‏خودش انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می کند ... "‏‎[3]‎

‏آنچه از جملات مذکور مستفاد می شود اهمیت و ضرورت خانواده، در انسان بار آوردن افراد‏‎ ‎‏است. زن بعنوان عضوی از خانواده در تربیت فرزندان نقش بسزایی ایفا می کند. خانواده به نظر‏‎ ‎‏امام می تواند مبداء اصلاحات و یا فسادهای جوامع شود. متکای استقامت جامعه و ارزشهای‏‎ ‎‏والای انسانی، خانواده می باشد. ‏

‏امام خمینی در جائی دیگر می فرمایند: ‏

‏" ... اگر زنهای انسان ساز از ملت گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدّل خواهد شد،‏‎ ‎‏شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد ... "‏‎[4]‎

‏در خیلی از مسائل بهتر است برای اینکه اهمیت و ضرورت وجود مسئله ای ملموس تر درک‏‎ ‎‏شود، عدم وجود آن را تصور کرده و عواقبی را که ممکن است به دنبال داشته باشد مطمح نظر‏‎ ‎‏قرار دهیم، در جمله اخیر امام خمینی(ره) برای نشان دادن اهمیت خانواده در تربیت کودک، عدم‏‎ ‎‏وجود خانواده را و یا جدا کردن کودک از خانواده را فرض نموده است و نتیجۀ آنرا، شکست و‏‎ ‎‏نحطاط ملتها دانسته است. ‏


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 512

و یا در جمله ای دیگر نتیجۀ گرفتن کودک از خانواده را به پیدایش عُقده ها و مَفسده ها بیان‏‎ ‎‏فرموده اند: " ... و یکی اینکه بچه ها را از دامن مادر جدا بکنند و بچه ها که از اول که در دامن مادر‏‎ ‎‏نباشند عقده پیدا می کنند و اکثر مفاسد از این عقده هایی است که بچه ها پیدا می کنند."‏‎[5]‎

‏ ـ امام خمینی(ره) در جای دیگر اهمیت خانواده در تربیت را بیش از اهمیت مراکز آموزشی دیگر‏‎ ‎‏ذکر نموده است: ‏

‏" ... در دامن مادر، بچه ها بهتر تربیت می شوند، تا در پیش استادان، علاقه ای که بچه به مادر دارد‏‎ ‎‏به هیچ کس ندارد و آن چیزی است که در بچگی از مادر می شنود در قلبش نقش می بندد و تا آخر‏‎ ‎‏مراهش است ... آنقدری که اخلاق یک مادر در بچه کوچک نورس تأثیر دارد و به او منتقل‏‎ ‎‏می شود. از دیگران عملی نیست ... یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه‏‎ ‎‏یک امت را نجات دهد ... اگر از دامن مادر این تربیت خوب شروع شد و مادر بچه را خوب‏‎ ‎‏تربیت کرد و به دبستان تحویل داد، دبستان هم خوب تربیت کرد و به دبیرستان تحویل داد آنجا‏‎ ‎‏هم همینطور تا دانشگاه یا مدارس علمی دیگر آنها هم خوب تربیت کردند، یک وقت در یک‏‎ ‎‏برهه از زمان می بینید که جوانها همه خوب از کار درآمده اند و یک مملکت را به طرف خوبی‏‎ ‎‏می کشانند ... "‏‎[6]‎

‏امام خمینی(ره) در سخنانی دیگر، اهمیت خانواده در تربیت فرزندان را تا جائی می داند که شغل‏‎ ‎‏بچه داری و تربیت صحیح بچه را همردیف رسالت انبیاء ذکر می کند: ‏

‏"شریفترین شغل در عالم بزرگ کردن یک بچه است و تحویل دادن یک انسان به جامعه، این‏‎ ‎‏همان بود که خدای تبارک و تعالی در طول تاریخ برای انبیاء فرستاده در طول تاریخ از آدم تا‏‎ ‎‏خاتم، انبیاء آمدند انسان درست کنند ... "‏‎[7]‎

‏سخن امام خمینی(ره) در باب اهمیت و ضرورت خانواده و بویژه "زن" در تربیت کودک‏‎ ‎‏بسیار است که ما به ناچار به مطالب اندک ذکر شده اکتفا می کنیم. ‏

‏ج) اسلام و اهمیت خانواده در تربیت کودک ‏

‏با مطالعه در روایات و احادیث معصومین(ع) به این نکته واقف می شویم که اسلام سهم‏‎ ‎‏خانواده در تربیت کودک را به اندازه ای مهم می داند که حتی توجه مسلمانان را به رعایت اصولی‏‎ ‎‏در قبل از تولد کودک، هنگام تولد و شیر دادن و نحوه تغذیه مادر جلب می کند و نحوه ارتباط با‏‎ ‎‏کودک را به مسلمانان هشدار می دهد. ‏


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 513
‏ 

ـ در ارتباط مراقبتهای ویژه قبل از تولد حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند: ‏

 «اُن۫ظر۫نی اَیِّ شَیٍ تَضَعُ وَلَدَکَ فَاِنَّ ال۫عِر۫قَ دَسّاسٌ» ‏المستطرف جلد 2، ص 218 حدیث مذکور در‏‎ ‎‏کمال صراحت از قانون وراثت سخن گفته و از عامل آن به کلمۀ عرق تعبیر نموده است، به‏‎ ‎‏پیروان خود توصیه می کند: ببینید نطفۀ خودتان را در چه محلی مستقر می کنید، از قانون وراثت‏‎ ‎‏غافل نباشید، توجه کنید زمینۀ پاکی باشد تا فرزندان شما وارث صفات ناپسند نشوند. ‏

‏ ـ و یا حضرت علی(ع) می فرمایند: «‏حُس۫نُ ال۫اَخلاقِ بُر۫هانُ کَرَمِ ال۫اَعراقِ‏» «سجایای اخلاقی‏‎ ‎‏دلیل پاکی وراثت و فضیلت ریشۀ خانوادگی است». ‏

‏ ـ در جائی دیگر حضرت رسول اکرم در خصوص تأثیر وراثت در تربیت می فرمایند: ‏

‏ «‏الشَّقیُّ مَن۫ شَقِیَ فی بَط۫نِ اُمّهِ وَ السَّعیدُ مَن۫ سَعِدَ فی بَط۫نِ اُمَّةِ‏». «ریشه سعادت و شقاوت مردم را‏‎ ‎‏باید در رحم مادر جستجو کرد». ‏

‏ ـ برای اینکه کودک، سالم جسمی و روانی به دنیا آید، اسلام دستور می دهد که مادران از خوردن‏‎ ‎‏غذاهای مشکوک و حرام اجتناب ورزند، از اعمال زشت پرهیز نمایند و مستحب است که‏‎ ‎‏مادران به هنگام شیر دادن به کودک با وضو باشند. ‏

‏ ـ حضرت علی(ع) در خصوص تأثیر محیط در تربیت کودک می فرمایند: ‏

‏ «‏وَ اِنَّما قَلبُ الحَدَثِ کَا۫لاَرضِ اَل۫خالیِةَ. مٰا اُل۫قِیَ فیها مِن۫ شَی۫ءِ قَبِلَت۫هُ فَبادَرَتُکَ بال۫اَدَبِ قَب۫لَ اَن۫ یَق۫سُوَ‎ ‎قَلُبُکَ وَ یَش۫تغِلَ لُبُّکَ‏». ‏

‏در قلب بچۀ نورس مانند زمین خالی از بذر و گیاه هست. هر تخمی که در آن افشانده شود بخوبی‏‎ ‎‏می پذیرد و در خود می پرورد، (خطاب به فرزندش حضرت امام حسن(ع)) فرزند عزیز، از دوران‏‎ ‎‏کودکی تو استفاده نمودم و خیلی زود در پرورش تو قیام کردم، پیش از آنکه دل تربیت پذیرت‏‎ ‎‏سخت شود و مطالب گوناگونی عقلت را اشغال نماید». «نهج البلاغه، ص442» ‏

‏ ـ حضرت علی(ع) درباره نقش والدین در تربیت کودک می فرمایند: ‏

‏ «‏خَی۫رُ ماوَرَثَ الاباءُ ال۫اَب۫ناءَ ال۫اَدَبُ‏» «مستدرک. جلد 1، ص148» ‏

‏ «بهترین ارثی که پدران میتوانند به فرزندان خویش بدهند ادب و تربیت صحیح است». ‏

‏ ـ حضرت رسول اکرم(ص) دربارۀ نحوه برخورد با کودکان می فرمایند: ‏

‏ «‏اَک۫رِمُوا اَو۫لادکُم وُ اَح۫سِنُوا آدابَکُم۫‏» «بحار، جلد23، ص 114» ‏

‏ «به فرزندان خود احترام کنید و با آداب و روش پسندیده با آنها معاشرت نمائید» ‏


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 514
‏ 

ـ و در جائی دیگر حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند: ‏

‏ «‏مَن۫ کانَ عِن۫دَهُ صَبیُّ فَل۫یَتَصابَ لَهُ‏». «وسائل جلد 5، ص 126» ‏

‏ «آنکس که نزد او کودکی است باید در پرورش وی، کودکانه رفتار نماید». ‏

‏ ـ حضرت علی(ع) می فرمایند: ‏

‏ «‏اِع۫دِلُوا بَی۫نَ اَو۫لادِکُم۫ کَمٰا تحِبُّونَ اَن۫ یَع۫دلُوا بَی۫نَکُم۫‏» «بحار، جلد23، ص113» ‏

‏ «بین فرزندان خود بعدالت رفتار نمائید همانطور که مایلید فرزندان شما و مردم، بین شما بعدل و‏‎ ‎‏داد رفتار کنند». ‏

‏احادیث فراوان دیگری موجود می باشد که نکات ظریف و دقیقی را درباره نقش خانواده در‏‎ ‎‏تربیت کودک آشکار می نماید که به لحاظ رعایت اختصار به موارد مذکور اکتفا می کنیم. ‏

‏د) راههای اثرگذاری خانواده بر تربیت کودک‏

‏سوالی که دراین بخش از مقاله مطرح می شود این است که خانواده از چه طرقی نقش تربیتی‏‎ ‎‏خویش را ایفا می کند؟ ‏

‏با توجه به مبانی علم تعلیم و تربیت و با توجه به سخنان امام خمینی(ره) پاسخ سوال‏‎ ‎‏مذکور این است که عمدتاً خانواده از دو راه بر جسم و جان کودک اثر می گذارد: ‏

‏1 ـ وراثت (قبل از تولد) ‏ ‏2 ـ محیط (قبل و بعد از تولد) ‏

‏منظور ما از وراثت، میراث بیولوژیکی یا زیستی می باشد. وراثت بطورکلی یعنی انتقال‏‎ ‎‏بعضی از خصوصیات ارثی والدین یا خویشان به فرزندان است و همین امر سبب شباهت‏‎ ‎‏رزندان به والدین یا خویشان آنها می باشد که در تربیت کودکِ فردا نقش بسزائی دارد. وراثت‏‎ ‎‏شامل تمام عواملی می شود که در وقت انعقاد نطفۀ فرد حضور دارند. این عوامل بلافاصله پس از‏‎ ‎‏انعقاد نطفه محیط تربیت کودک را تشکیل می دهد و از این پس تربیت تحت تأثیر وراثت و‏‎ ‎‏محیط قرار می گیرد».‏‎[8]‎

‏تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از خصوصیات بدنی مثل رنگ پوست، گروه خون، کوتاه‏‎ ‎‏یا بلندی قد، جثه، شکل و قیافۀ اعضاء حسی و پاره ای از خصوصیات روانی مثل هوش یا‏‎ ‎‏جنبه های عاطفی و طبع و یا مزاج اشخاص تحت تأثیر عوامل ارثی قرار دارد. ‏

‏محیط خانواده شامل محیط قبل از تولد (رحم مادر) و محیط بعد از تولد می باشد. قبل از‏‎ ‎‏تولد عواملی مانند نوع تغذیۀ مادر، داروهائی که مصرف می کند امراضی که بوسیله میکرب یا‏‎ ‎

کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 515

ویروس به بچه منتقل می نماید، فشار خون، سن مادر، تعداد وضع حمل او، نوع خون مادر در‏‎ ‎‏رشد بچه اثر دارند. نوع عادات و مهارتها و خلق و خویهائی که فرد کسب می کند تا حد زیادی‏‎ ‎‏مربوط به شرایط و اوضاع و احوال محیط بعد از تولد کودک می شود. خانواده، موقعیت فرد در‏‎ ‎‏خانواده، ارتباط او با بزرگسالان خانواده، وقایعی که در خانه اتفاق می افتد ـ رفتار پدر و مادر با‏‎ ‎‏همدیگر و با فرزندان و طرز تربیت والدین همه روی رفتار فرد تأثیر می گذارد. ‏

‏از ترکیب و تلفیق صحبتهای اخیر می توان نتیجه گرفت که محیط بد ممکن است مانع بروز‏‎ ‎‏بعضی از صفات خوب ارثی شود، اما محیط خوب نمی تواند جانشین وضع بد ارثی باشد،‏‎ ‎‏وراثت صفاتی را بالقوه در فرد قرار می دهد و امکاناتی برای او بوجود می آورد. محیط مساعد‏‎ ‎‏استعدادها و امکانات ارثی را ظاهر می سازد و پرورش می دهد. ‏

‏ ـ با مطالعه سخنان امام خمینی(ره) به این نکته رهنمون می شویم که ایشان به راههای نفوذی‏‎ ‎‏والدین (وراثت و محیط) بر کودکان توجه مستقیم کرده است. در این خصوص حضرت امام‏‎ ‎‏می فرمایند: ‏

‏ «... سایر رژیمها از بسیاری امور غافل بودند و اسلام از هیچ چیز غافل نیست یعنی اسلام‏‎ ‎‏انسان را تربیت می کند به همۀ ابعادی که انسان دارد ... بالاتر از آن صحبت دارد یعنی از آنوقتی‏‎ ‎‏که ازدواج حاصل نشده است بین پدر و مادر، اسلام برای ساختن انسان دستور دارد که چه زنی و‏‎ ‎‏انتخاب چه مردی را آن زن انتخاب کند، وضع اخلاقش چطور باشد، وضع دیانتش چطور باشد،‏‎ ‎‏یک نفر زارع وقتی بخواهد یک زراعتی بکند و یک تخمی را در یک زمین کشت بکند این زمین‏‎ ‎‏را باید ملاحظه کرد، آن چیزهائیکه موجب تربیت این است باید ملاحظه بکند»... اسلام همین‏‎ ‎‏معامله را با افراد انسان کرده است ... قبل از آنکه کشت شود دستور دارد که پدر و مادرها چه جور‏‎ ‎‏باشند یعنی ازدواج چه جور باید باشد این برای این است که ملاحظه عاقبت این امر را کرده‏‎ ‎‏است که اگر پدر و مادر یکی از آنها مثلاً اخلاقش فاسد باشد، اعمالش اعمال غیر انسانی باشد،‏‎ ‎‏این بچه هایی که پیدا می شود به واسطۀ وراثتی که هست در کار اینها در او تأثیر دارد ...».‏‎[9]‎

‏ ـ امام خمینی در جملات متعدد مذکور به نقش وراثت از دیدگاه اسلام پرداخته اند و بطور‏‎ ‎‏مستقیم وراثت را بعنوان یکی از راههای اثرگذاری بر کودک، با آوردن مثالی ملموس برای عموم‏‎ ‎‏مطرح کرده است. ‏

‏ ـ راه دیگر اثرگذاری خانواده بر کودک محیط خانه می باشد، بچه در محیط خانه هم بطور عمدی،‏‎ ‎‏یعنی با تصمیم و اراده والدین، و هم بطور غیر عمدی، یعنی بطور ناآگاهانه و غیر مستقیم تربیت‏‎ ‎


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 516

می شود. توجه به تربیت غیرعمد اهمیت بسزایی دارد چرا که بدون آنکه والدین بخواهند و‏‎ ‎‏بدانند رفتارهائی را در کودک ایجاد می کند که خود ناهی آن اعمال می باشند. اینجاست که علاوه‏‎ ‎‏بر گفتار، والدین با رفتار خود باید به هدایت طفل کمک کنند. ‏

‏امام خمینی(ره) تنها توجه خود را به تربیت عمدی محدود نکرده است بلکه به رفتارهائی که‏‎ ‎‏ممکن است کودک در خانه بطور ناآگاهانه از پدر و مادر و دیگر اعضاء کسب کند اشاره می کند.‏‎ ‎‏در این خصوص می فرمایند: ‏

‏ «از دامن شما خانمها باید شروع بشود از دامن شما باید این مطلب شروع بشود که بچه ها را‏‎ ‎‏تربیت کنید، یک تربیت صحیح اسلامی به اینکه خودتان بچه در دامنتان هست، از شما دروغ‏‎ ‎‏نشنود بعد دروغگو درآید از کار و اگر این دید مادر دروغ می گوید، بعد هم دید پدر دروغ می گوید‏‎ ‎‏این دروغگو می شود. اگر دید مادر آدم صحیحی است، پدر آدم صحیحی است این صحیح بار‏‎ ‎‏می آید».‏‎[10]‎

‏در جائی دیگر امام خمینی می فرمایند: ‏

‏ «اول مدرسه ای که بچه دارد دامن مادر است، مادر خوب بچه خوب تربیت می کند و خدای‏‎ ‎‏نخواسته اگر مادر منحرف باشد بچه از همان توی دامن مادر منحرف بار می آید ...».‏‎[11]‎

‏ ـ درجملات مذکور حضرت امام به محیط خانه بعنوان یک عامل مؤثر در تربیت کودک اشاره‏‎ ‎‏می کنند: ‏

‏در جائی دیگر می فرمایند: «... خانوادۀ شما باید مدرسه باشد، تعلیم احکام اسلام، تهذیب‏‎ ‎‏اخلاق نونهالان، شما باید نونهالان مُهَذَّب تحویل معلمان بدهید ...» ‏‎[12]‎

‏ ـ در سخنان اخیر امام به تربیت عمدی کودکان توسط والدین اشاره می کنند. ‏

‏هـ ) نتایج اثرگذاری خانواده بر کودک ‏

‏نتایج اثرگذاری تربیت وراثتی و تربیت محیطی خانواده را می توان در ابعاد مختلف‏‎ ‎‏شخصیت کودک جستجو کرد. به عبار ت دیگر نتایج فعالیت ها و مراقبت های ارثی و محیطی‏‎ ‎‏والدین باید به رشد همه جانبۀ بیانجامد برخی از ابعاد وجودی کودک که بعنوان ماحَصَل نقش‏‎ ‎‏خانواده در تربیت مَطمَح نظر می باشد، عبارتند از: ‏

‏1 ـ تربیت دینی و مذهبی ‏

‏2 ـ تربیت عاطفی ‏

‏3 ـ تربیت علمی و فرهنگی ‏


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 517

4 ـ تربیت اجتماعی کودک ‏

‏و .... ‏

‏منظور ما از تربیت دینی و مذهبی یا معنوی کودک این است که خانواده باید تمایلات و‏‎ ‎‏گرایشهای الهی و مذهبی که در فطرت پاک کودک سرشته شده است به عالیترین وجه و تا حد‏‎ ‎‏کمال مطلوب به عرصۀ ظهور برساند. کودک خداگونه بار آید و راههای تقرب جوئی به مبدأ را از‏‎ ‎‏همان ابتداء زندگی به او تعلیم دهند. ‏

‏امام خمینی دراین خصوص می فرمایند: «... باید توجه داشته باشید که این بچه ها که بیش‏‎ ‎‏شما تربیت می شوند، تربیت دینی بشوند، تربیت اخلاقی بشوند، اگر یک بچّه متدین را شما‏‎ ‎‏تحویل جامعه بدهید، یک وقت می بینید که همین یک بچّه متدیّن متعهد یک جامعه را اصلاح‏‎ ‎‏کند ...».‏‎[13]‎

‏و یا در جائی دیگر می فرمایند: «... بانوان باید معلم باشند برای فرزندان خود، در دامن خود مثل‏‎ ‎‏استادان، مثل معلمان تربیت کنند، پدران باید معلم باشند از برای فرزندان خود، خانواده شما باید‏‎ ‎‏مدرسه باشد، تعلیم احکام اسلام، تهذیب اخلاق نو نهالان، ... ‏

‏نتیجه دیگر تربیت خانوادگی، تربیت عاطفی کودک می باشد، منظور از تربیت عاطفی،‏‎ ‎‏برآوردن نیازهای روانی کودک است، وظیفه خانواده به برآوردن نیازهای مادی صرف نیست، چه‏‎ ‎‏بسا برآوردن نیازهای عاطفی روانی کودک مقدم بر مسائل دیگر باشد. ‏

‏محبت های صادقانه مادر، نوازش های پر مهر پدر، دستگیری بدون چشم داشت و خالصانه‏‎ ‎‏والدین، در آغوش گرفتن ها، نوازش کردن ها و دلسوزی ها و غم خوری ها برای او و همه و همه‏‎ ‎‏زمینه هائی جهت برآوردن نیازهای عاطفی کودک است. ‏

‏براساس تحقیقات روانشناسان اجتماعی، روانکاوان دربارۀ کودکان از جوامع مختلف کمبود‏‎ ‎‏یا عدم محبت عواقب خطرناکی را برای فرد و جامعه به بار می آورد، اطفالی که در دوره کودکی‏‎ ‎‏محبت نبینند در بزرگی خشن، ناهموار و عقده ای بار می آیند، منشاء بسیاری از شرارتها و‏‎ ‎‏جنایتهای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان کمبود محبت است.‏‎[14]‎

‏در این خصوص حضرت امام می فرمایند: «... بچه هایی که از دامن مادر جدا شده اند و در‏‎ ‎‏پرورشگاهها رفتند، اینها چون بدان اجنبی هستند و محبت مادر ندیده اند، عقده پیدا می کنند، این‏‎ ‎‏عقده منشاء همه مفاسدی است که یا اکثر مفاسدی است که در بشر حاصل می شود. این‏‎ ‎‏جنگهائی که پیدا می شود از عقده هائی است که در انسان است، بچه های شما را اگر از شما جدا‏‎ ‎

کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 518

کردند، و به واسطه نداشتن محبت مادر عقده پیدا می کنند به فساد کشیده می شوند و ...» ‏‎[15]‎

‏تربیت علمی و فرهنگی نتیجه سومی است که از تربیت خانوادگی باید کودک از همان روزها‏‎ ‎‏و ماههای اوّل زندگی، فرهنگ را از طریق والدین و بستگان کسب می کند و بر این اساس ذهن و‏‎ ‎‏فکر او شکل می یابد، جنبۀ علمی، کسب معلومات و اطلاعات عمومی خانواده نقش اساسی‏‎ ‎‏دارد. طفل در خانه بیشتر می آموزد، از آن جهت که اوقات بیشتری از عمر خویش را در درون‏‎ ‎‏خانواده می گذراند، آنچه را که کودک از خانه می آموزد از جای دیگر امکان پذیر نیست.‏‎[16]‎‏ ‏

‏حضرت امام خمینی در این خصوص می فرمایند: «... خانه های شما باید خانه تربیت اولاد‏‎ ‎‏باشد، منزل علماست، منزل شما و منزل تربیت علمی، تربیت دینی و تربیت اخلاق، توجه به‏‎ ‎‏سرنوشت اینها بر عهده پدران است و در عهده مادران ...».‏‎[17]‎

‏نتیجه آخری که ما در این مقاله از فعالیتهای تربیتی خانواده انتظار داریم، تربیت اجتماعی‏‎ ‎‏کودک می باشد، خانواده نخستین مسئول صلاح و فساد جامعه است از آن بابت که بنیان های‏‎ ‎‏فکری کودک در خانواده گذارده می شود والدین کودک هستند که او را برای اجتماع صالح و یا‏‎ ‎‏فاسد بار می آورند. ‏

‏حضرت امام خمینی می فرمایند: «... دامن مادر بهترین مکتبی است از برای اولادها،‏‎ ‎‏مسئولیت دارند نسبت به فرزندان خود نسبت به کشور خودتان و شما می توانید بچه هائی تربیت‏‎ ‎‏کنید که یک کشور را آباد کند ... بچه هائی تربیت کنید ... حفاظت از آمال انبیاء بکنند ...» ‏‎[18]‎

‏در جائی دیگر می فرمایند: ... سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با‏‎ ‎‏تربیت صحیح خودش انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد‏‎ ‎‏می کند ...».‏‎[19]‎ 

‏حاصل کلام: از دیدگاه امام خمینی(ره) شخصیت کودکان در خانواده شکل می گیرد و‏‎ ‎‏خانواده از دو راه وراثت و محیط نقش اساسی خود را در پرورش کودکان ایفا می کند و نتیجه‏‎ ‎‏فعالیت های تربیتی والدین بالندگی همه جانبۀ شخصیت کودک یعنی ابعاد (دینی، عاطفی،‏‎ ‎‏علمی، اجتماعی و ... ) است. ‏‎[20]‎

‏به امید توفیق بیشتر در بررسی آثار انسانهای بزرگی چون حضرت امام(ره). ‏‎[21]‎

‏ ‏

زیر نویس ها و منابع

‏ ‏

کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 519

  • . این جمله از کتاب کودک در خانواده نوشته ماریا مونته موری، ترجمه سعید بهشتی، ص 122 اتخاذ شده است.
  • . پیام امام به مناسبت روز 25 / 1 / 69
  • . سخنرانی قم، 17 / 12 / 57، کتاب سیمای زن در کلام امام خمینی(ره)
  • . سخنرانی در جمع بانوان قم، 12 / 11 / 58، کتاب سیمای زن در کلام امام خمینی(ره)
  • . سخنرانی در جمع بانوان اهواز، 10 / 4 / 58، کتاب سیمای زن در کلام امام خمینی(ره)
  • . سخنرانی در جمع اعضای انجمن اسلامی وزارت بهداری و بهزیستی، 26 / 4 / 58، کتاب سیمای زن در کلام امام خمینی(ره)
  • . سخنرانی در جمع فرهنگیان و دانشجویان اهواز، 3 / 3 / 58، کتاب سیمای زن در کلام امام خمینی(ره)
  • . کتاب روانشناسی تربیتی نوشته آقای دکتر علی شریعتمداری، ص 58
  • . سخنرانی شماره 105، 30 / 11 / 1357 هـ . ش. ر.ک:صحیفه امام ،ج 6 ـ ص 199-202.
  • . سخنرانی شماره 225، 23 / 2 / 1358 هـ . ش. ر.ک:صحیفه امام ،ج 7، ص 284-286
  • . سخنرانی شماره 225، 23 / 2 / 1358 هـ . ش. ر.ک:صحیفه امام ،ج 6 ص283-284
  • . سخنرانی شماره 319، 30 / 3 / 1358 هـ . ش. ر.ک:صحیفه امام ،ج 7، ص 162-163
  • . سخنرانی شماره 277، 21 / 3 / 1358 هـ . ش. ر.ک:صحیفه امام ،ج 8، ص 90-91
  • . کتاب خانواده و تربیت کودک ـ نوشته دکتر علی قائمی
  • . سخنرانی شماره 394، 26 / 5 / 1358 هـ. ش. ر.ک:صحیفه امام ،ج 9، ص 292-294
  • . سخنرانی شماره 275، 26 / 4 / 1358 هـ . ش.
  • . سخنرانی شماره 258، 5 / 3 / 1358 هـ . ش. ر.ک:صحیفه امام ،ج 7، ص 503-505
  • . سخنرانی شماره 258، 5 / 3 / 1358 هـ . ش. ر.ک:صحیفه امام ،ج 7، ص503-505
  • . سخنرانی شماره 133، 26 / 1 / 1358 هـ . ش. از سطر 245، سطر 49
  • . نشریه پیوند، شماره 159، مقالۀ آقای بختیار شعبانی ورکی تحت عنوان «بررسی روش های تأمین بهداشت روانی کودکان در خانواده و مدرسه، ص 40، دی ماه 1371
  • . کتاب حدیث تربیت کودک گردآوری، پیام آزادی، انتشارات الهادی قم، ص 21، حدیث دوم  22 ـ همان منبع، ص 31 حدیث دوم 23 ـ همان منبع، ص 54 حدیث اوّل