مقدمه

مقدمه

ان فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها

‏در زندگی انسانها مردان بزرگی گاه و بیگاه ظهور کرده و آنانرا بسرچشمه های نور و پاکی و‏‎ ‎‏عروج بسوی آفریدگار رهنمون شده اند، سرحلقه این گروه پیامبران الهی و اولیاء خدایند و‏‎ ‎‏بدنبال ایشان عارفان و حکیمان و دانشمندان قرار دارند. سالار انبیاء الهی پیامبر بزرگوار،‏‎ ‎‏حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است. بقول عارف معروف شیخ محمود‏‎ ‎‏شبستری: ‏

یکی خط است از اول تا بآخر  بر او جمله خلایق چون مسافر

در اینره انبیاء چون ساربانند    دلیل و رهنمای کاروانند

از ایشان سید ما گشته سالار   هم او اول هم او آخر بهرکار

‏و پس از آن سرور علی علیه السلام و اولاد طاهرینش راهنمای بشریت بوده اند و در دوره غیبت‏‎ ‎‏کبری آخرین ایشان ناموس دهر و امام عصر حضرت حجت ابن الحسن المهدی عجل الله تعالی‏‎ ‎‏فرجه الشریف فقها و علمای رهرو راه آن بزرگواران با علم و عمل خویش پرچم هدایت خلق را‏‎ ‎‏در اهتزاز نگاه داشته اند تا به زمان ما رسیده است. ‏

‏خدای تبارک و تعالی مقدر فرمود که در این قرن مردی از تبار رسولان و اولیاء و رونده بر صراط‏‎ ‎‏مستقیم ترسیم شده وسیله ایشان هدایت جامعه مسلمین را در دست گیرد که از جهت جامعیت‏‎ ‎‏کم نظیر بود. این بزرگمرد حضرت امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه بود که فقیهی عارف و عارفی‏‎ ‎‏حکیم و حکیمی سیاستمدار بود. سیاستمداری که بقول شهید تاریخ معاصر حضرت آیت الله‏‎ ‎‏سیدحسن مدرس طاب ثراه همه حرکات سیاسی او عین دیانت او و ناشی از فقاهت او بود. رهبر‏‎ ‎‏انقلاب اسلامی جهان معاصر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در عمر با برکت و پربار‏‎ ‎


کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 1

خویش بسیار گفت و نوشت. اما از آنجا که او بیش از هر کار و پیش از هر عمل به تهذیب و‏‎ ‎‏خود سازی و تربیت نفس خویش اشتغال داشت بسیاری از نوشته هایش تا این اواخر حیات‏‎ ‎‏مادی ایشان مجهول مانده بود و چه بسیار عالمان حوزوی و دانشگاهی که بیشتر از آنکه ایشانرا‏‎ ‎‏فیلسوف و عارفی والامقام بشناسند او را اهل سیاست می دانستند و این هم به قول فرزند گرامی‏‎ ‎‏تازه از دست رفته اش جناب آقای سید احمد خمینی از مظلومیتهای آن نادره دوران بود. ‏

‏اکنون که با عنایت الهی انقلاب اسلامی به رهبری آن مرد ربانی جایگاه خود را در دنیای‏‎ ‎‏معاصر باز کرده است، دفتر نشر آثار آنحضرت با کمال جدیت در صدد تنظیم و نشر میراث‏‎ ‎‏فرهنگی عظیم آن بزرگوار به شکلهای مختلف است و بحمدالله تاکنون موفقیتهای بسیاری در‏‎ ‎‏اینراه داشته است. نزدیک به 50 اثر مکتوب و ترجمه بعضی از آنها مانند وصیتنامه سیاسی ـ ‏‎ ‎‏الهی امام به یازده زبان زنده دنیا و برقراری دو کنگره اقتصادی و تربیتی از جمله این تلاشهای‏‎ ‎‏موفق بوده است. به این طریق این نفحه الهی و این پیام خدایی از زبان و بیان حضرت‏‎ ‎‏امام خمینی رحمت الله علیه امروز نه شما در ایران بلکه در سراسر جهان در جریان است. آنچه‏‎ ‎‏لازم است اینستکه ما انسانها خود را در معرض این نسیم جانبخش و عطرآگین قرار دهیم. ‏

‏سال گذشته (خرداد 73) کنگره بررسی آثار و اندیشه حضرت امام خمینی در دانشگاه تربیت‏‎ ‎‏معلم به ریاست حضرت آیت الله آقای جوادی آملی برقرار شد و در طی دو روز عده ای از آگاهان‏‎ ‎‏و متخصصان تعلیم و تربیت به ارائه مقالات خویش در آن مجلس پرداختند. تذکر سه نکته در‏‎ ‎‏مورد این مقالات بطور کلی لازم می نماید: ‏

‏1 ـ حضرت امام(ره) در زمینه تعلیم و تربیت به صورت درس و بحث رسمی (آکادمیک)‏‎ ‎‏سخن نگفته اند، بلکه در میان نوشته ها و بیاناتی که پس از برپایی جمهوری اسلامی ایران برای‏‎ ‎‏مردم داشته اند به توضیح پایه ها و اصول تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته اند، بعبارت دیگر بیشتر‏‎ ‎‏به فلسفه تعلیم و تربیت و هدفهای آن عنایت داشته اند. البته بمناسبتهایی از روشهای تعلیم و تربیت و‏‎ ‎‏عوامل موثر بر آن و پاره ای موضوعات مربوطه دیگر شنوندگان را بهره مند ساخته اند.‏

‏2 ـ اگر در مقالاتی که پیش رو دارید، مطالب تکراری ملاحظه می شود به آن علت است که‏‎ ‎‏نویسندگان این مقاله ها با فاصله های مکانی و زمانی از هم به تهیه آنها پرداخته اند و از کار‏‎ ‎‏یکدیگر اطلاع نداشته اند. ‏

‏3 ـ غیر از مقاله های ارائه شده در کنگره آن عده از مقالات که وسیله گروه ارزشیابی کننده‏‎ ‎

کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 2
‏ 

جهت چاپ پذیرفته شده اند نیز در این مجموعه آمده است. ‏

‏4 ـ اگر سؤال شود کاربرد این مقالات و نتیجه مجموعه تلاشی که برای برپایی این کنگره شد‏‎ ‎‏چیست؟ باید گفته شود که تبیین اندیشه و آثار تربیتی این فیلسوف و مربی الهی برای همه‏‎ ‎‏دستگاههای تعلیم و تربیتی ما ضروری است. حوزه های علمیه، آموزش و پرورش، فرهنگ و‏‎ ‎‏آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، مطبوعات و خلاصه همه دستگاهها و‏‎ ‎‏نهادهایی که با انسان و آموزش و پرورش او سر و کار دارند باید با بررسی و تلخیص و در نهایت‏‎ ‎‏تدوین آثار آن پرورشکار، خودپرورش یافته، الگو و اسوه تمام عیار تربیت اسلامی زمان ما‏‎ ‎‏حضرت امام خمینی نورالله مضجعه به ارزشیابی کارهای گذشته و ترسیم خطوط آینده تربیتی‏‎ ‎‏خویش بپردازند و خود و همه کسانیرا که مسئولیت رشد و پرورش ایشان بعهده آنها است در‏‎ ‎‏معرض نفحات کلام و بیان الهی حضرت امام قرار دهند. شاید برای همه ما مدعیان پیروی از آن‏‎ ‎‏امام بزرگوار و عاشقان انقلاب اسلامی و سرسپردگان به ولایت فقیه و پویندگان راه آن‏‎ ‎‏احیاءکننده اسلام ناب محمدی که اکنون در خط ولایت حضرت آیت الله خامنه ای هستیم چیزی‏‎ ‎‏مهمتر از عرضه خود بر این معیارهای تربیتی و درخواست از حضرت حق جل وعلا و تلاش‏‎ ‎‏برای خمینی گونه شدن نباشد. پروردگارا ما را لحظه ای به خود وامگذار. خدایا بما توفیق ده در‏‎ ‎‏فکر و احساس و عمل هر چه بیشتر به معیارهای اسلامی نزدیک شویم. خدایا بما توفیق ده که‏‎ ‎‏اعمال ما سبب جذب هر چه بیشتر مردم به اسلام و انقلاب اسلامی گردد. ‏

‏آمین رب العالمین‏

سیدکاظم اکرمی 

21 / 2 / 74

‏ ‏

‏ ‏

کتابمجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)صفحه 3