مسائل متفرقۀ رَمْی
مسألۀ 1- زنها و مراقبین آنها و افراد ضعیفی که مجازند بعد از نصف شب از مشعر الحرام به منیٰ وارد شوند،اگر از رَمْی در روز معذورند میتوانند شب رَمْی کنند؛بلکه زنها مطلقاً مجازند همان شب رَمْی نمایند.
مسألۀ 2- در طبقه دوم جمرات،رَمْی جایز است و لازم نیست در طبقه اول رَمْی نمایند.
مسألۀ 3- کسانی که عذر دارند از اینکه روز عید رَمْی کنند میتوانند شب قبل از آن یا شب بعد از آن رَمْی کنند،و اگر از رَمْی روز یازدهم نیز معذورند میتوانند بعد از رَمْی به جای روز عید،در شب یازدهم رَمْی روز یازدهم را هم انجام دهند.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 312
4- س - کسانی که با عذر از رَمْیِ در روز میتوانند شب رَمْی کنند،آیا لازم است شب رَمْی کنند،یا میتوانند همان روز نایب بگیرند؟
ج - میتوانند نایب بگیرند.
5- س - چنانچه کسانی صبح روز دهم از رَمْی کردن معذور باشند، ولی اطمینان دارند که بعد از ظهر خلوت است و قادر به رَمْی هستند، بفرمایید:از صبح میتوانند نایب بگیرند یا باید صبر کنند تا خلوت شود و رَمْی نمایند؟
ج - اگر میتوانند در روز رَمْی کنند،نمیتوانند نایب بگیرند.
6- س - آیا بدون عذر میتوان در شب رَمْی کرد یا کافی نیست،و اگر در شب صحیح است آیا گناهی هم مرتکب شده است،و همچنین تأخیر ذبح از روز عید قربان هر چند صحیح است ولی آیا گناهی هم مرتکب شده است؟
ج -بدون عذر،رَمْی در شب واقع نمیشود و اگر بدون عذر رَمْی در روز را ترک نماید گناه کرده است،و همچنین معصیت نموده است علی الاحوط اگر ذبح را عمداً از روز عید تأخیر بیندازد هر چند ذبح صحیح است.
7- س - کسی که در رَمْی جمرات نایب شده،آیا میتواند شب رَمْی کند یا نه؟و همچنین کسی که در اصل حج نایب باشد و از ابتدا میدانسته که نمیتواند رَمْی کند،یا نمیتواند روز رَمْی کند،و یا در رَمْی در روز مسامحه و اهمال کند،حکمش چیست؟
ج - نایب باید اعمال اختیاری حج را انجام دهد،و اگر معذور باشد نمیتواند نایب شود،و کسی که در رَمْی نایب شده باید روز رَمْی کند،و
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 313
مسامحه و اهمال موجب بطلان نیابت نیست،هر چند در فرض سؤال جایز نیست.
8- س - شخصی که خود معذور است و نمیتواند رَمْی جمرات نماید،آیا میتواند شخص دیگری را که برای او هم رَمْی در روز مقدور نیست،نایب قرار دهد تا در شب رَمْی نماید،و آیا در صورت بودن و یا نبودن شخص سومی که بتواند نایب شود و در روز رَمْی نماید،حکم مسأله فرق دارد یا خیر؟
ج - در صورت امکان باید کسی را نایب بگیرد که در روز رَمْی نماید،و اگر ممکن نباشد بنا بر احتیاط واجب روز بعد خودش قضا کند،و اگر در قضا هم امکان مباشرت نیست،نایب بگیرد.
9- س - در رَمْی جمرات اگر سنگریزه،اول به دیوار مجاور و بعد به جمره بخورد آیا کافی است،یا باید سنگریزۀ دیگر بزند؟
ج - ظاهراً کافی است.
10- س - شخصی وقت رَمْی جمرات شک کرد که چند سنگ زدهام، پس آن مقدار را رها کرد و دوباره از اول شروع نمود،آیا رَمْی او اشکال دارد یا نه؟
ج - اشکال ندارد هر چند رها نمیشود.
11- س - اینکه فرمودهاید کوچ کردن شب دهم و درک کردن وقوف اضطراری مشعر و رَمْی در شب دهم برای زنان جایز است و نَفْسِ زن بودن عذر است،آیا با این حال زنان میتوانند نایب شوند؟
ج - میتوانند نایب باشند.
12- س - در زمان قدیم که جمرات به صورت فعلی نبوده است و
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 314
یقیناً بعداً بلندتر و قطورتر درست شده است؛بنا بر این در جمرۀ عقبه چرا رَمْی کردن مخصوص به آن سنگچین وسط دیوار سیمانی است و رَمْی به دیوار سیمانی جایز نیست؟و اگر جایز میدانید بفرمایید؛زیرا که اکثر مردم در جمرۀ عقبه اکتفا به دیوار سیمانی دو طرف سنگچین میکنند و خلاصه،ملاک رَمْی در جمرات چیست؟
ج - دیوار سیمانی پشت جمره از جمره نیست و رَمْی آن کافی نیست.
13- س - اگر مردی که میتواند در روز رَمْی نماید،برای رَمْی زنی نایب شود،آیا میتواند رَمْی زن را در شب انجام دهد؟
ج - نمیتواند و باید رَمْی را در روز انجام دهد.
14- س - افرادی که معذورند از واجباتی که ترکش و لو عمداً مضر به حج نیست،مثل رَمْی جمرات در روز یازدهم و دوازدهم و مبیت به منیٰ در شبهای یازدهم و دوازدهم،آیا میتوانند اجیر شوند و نیابت کنند،یا نمیتوانند؟
ج - ذوی الاعذار نمیتوانند نایب شوند،حتی اگر از مثل مذکورات عذر داشته باشند.
15- س - کسی که به نیابت دیگری رَمْی جمره میکند،آیا کافی است که اول برای خودش هر جمرهای را رَمْی کند و پس از آن به نیابت دیگران و لو ده نفر باشند یکجا رَمْی کند،بعد جمرۀ وسطی را هم همین طور و در پایان برای جمرۀ عقبه نیز چنین کند،یا اینکه باید اول هر سه جمره را برای خودش و بعد هر سه را برای دومی،و همچنین نسبت به دیگران رَمْی نماید؟
ج - هر دو صورت صحیح است.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 315
16- س - کسی که نمیتواند در روز عید رَمْی کند،آیا میتواند قبل از رَمْی،حَلْق نماید و روز دیگر رَمْی کند؟
ج - جایز نیست علی الاحوط.
17- س - آیا جمرۀ عقبه را از هر طرف میتوان رَمْی نمود؟
ج - اگر به جمره بزند کافی است،ولی رَمْی دیوار کفایت نمیکند.
18- س - سنگریزههایی که در مشعر موجود است و معلوم است که از خارج از مشعر آوردهاند و معلوم نیست که آیا از حرم است یا از خارج از حرم،آیا میتوان از آنها برای رَمْی استفاده نمود؟
ج - اگر معلوم است که از خارج آوردهاند،در مورد سؤال استفاده نکنند مگر آنکه طوری باشد که جزء مشعر محسوب شود.
19- س - شخصی رَمْی جمرۀ عقبه را در روز عید غلط انجام داده است و در روز سیزدهم متوجه میشود،آیا بعد از قضای جمرۀ عقبه، باید رَمْی روز یازدهم و دوازدهم را نیز تکرار کند؟
ج - لازم نیست.
20- س - آیا زیاده از هفت رَمْی،مُخِلّ به رَمْی است؟
ج - اگر از اول قصد زیادتر از هفت داشته باشد صحیح نیست و باید رَمْی را اعاده کند،ولی اگر بعد از تمام شدن هفت سنگریزه که به قصد هفت بوده،اضافه زده ضرر ندارد.
21- س - کسی که نتوانسته ذبح کند،و حَلْق یا تقصیر نیز ننموده است، آیا میتواند رَمْی روز یازدهم را انجام دهد؟
ج - مانع ندارد.
22- س - زنی که احتمال بدهد رَمْی باعث قاعدگی او میشود،آیا
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 316
کافی است در رَمْی نایب بگیرد؟
ج - اگر در اثر آن به مشقت میافتد،عذر محسوب میشود و میتواند نایب بگیرد.
23- س - آیا میشود که زنها را شب دهم بعد از نصف شب از مَشْعَر به منیٰ بیاورند و همان شب آنان را به جمرۀ عقبه ببرند و رَمْی کنند و بعد به خیمه برگردانند و نزدیک غروب روز یازدهم مجدداً آنان را به جمرات ببرند تا شب دوازدهم هم رَمْی روز یازدهم را انجام دهند و هم رَمْی روز دوازدهم را،با توجه به ازدحام و خطرهای احتمالی؟
ج -برای زنها رَمْی جمرۀ عقبه پس از وقوف به مشعر و آمدن به منیٰ در همان شب عید قربان مانع ندارد؛ولی رَمْی روز یازدهم و دوازدهم در صورتی برای آنان در شب صحیح است که از رَمْی روز معذور باشند.
24- س - اگر کسی میداند یک روز رَمْی را ترک کرده است،ولی نمیداند که روز دهم بوده یا یازدهم یا دوازدهم،وظیفهاش چیست؟
ج - احوط آن است که رَمْی سه جمره را به ترتیب به قصد ما فی الذمه انجام دهد؛اگر چه در صورتی که شک بعد از روز دوازدهم باشد بیش از قضای رَمْی جمره عقبه واجب نیست.
25- س - شخصی در رَمْی جمرات چنین تصور میکرده است که باید سنگریزه به خود سنگهای نصبشدۀ جمرات بخورد،نه به ملات لای سنگها که به وسیلۀ آن ملات،بندکشی شده است؛لذا برای اطمینان که به خود سنگها بخورد یازده سنگریزه انداخته و هفت عدد از آنها را رَمْی صحیح محسوب داشته است،آیا این رَمْی صحیح است یا نه؟
ج - اگر مواردی را که شک داشته احتیاطاً زده،مانع ندارد،و چنانچه
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 317
شک نداشته و قصد زیاده هم نداشته است صحیح است،هر چند در این صورت احتیاط مطلوب است.
26- س - شخصی روز عید قربان برای رَمْی جمرۀ عقبه رفته است و انجام داده،ولی دو روز بعد را در اثر کسالت وکالت داده و روز سیزدهم خودش برای قضای رَمْی جمرات رفته،ولی اول رَمْی جمرۀ عقبه نموده بعداً برگشته از جمرۀ اولیٰ شروع کرده و روز یازدهم و دوازدهم را یک مرتبه چهارده سنگ زده،هفت عدد برای روز یازدهم و هفت عدد برای روز دوازدهم،و جمرۀ وسطی را همچنین دوازده سنگ زده و جمرۀ عقبه را نیز دوازده سنگ زده است و الآن به ایران برگشته است،وظیفۀ او چیست؟
ج - اگر کسالت داشته و معذور بوده و وکالت داده عمل او صحیح است و نیاز به تکرار نداشته است،و در هر صورت تکرار به نحو مرقوم صحیح نیست.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 318