مسائل متفرقۀ بیتوته در منیٰ
مسألۀ 1- اگر حاجی صبح دوازدهم به مکه بیاید واجب نیست برای نَفْر،بعد از ظهر به منیٰ برگردد گرچه رفتن او به مکه قبل از ظهر جایز نیست.
مسألۀ 2- در کوچ کردن بعد از ظهر روز دوازدهم زنها هم حکم مردان را دارند؛بنا بر این اگر با عذر از رَمْی در روز،شب دوازدهم رَمْی کردند، نمیتوانند قبل از ظهر از منیٰ کوچ کنند،مگر از ماندن تا بعد از ظهر معذور باشند.
مسألۀ 3- کسانی که در زمینهای متصل به منیٰ که از منیٰ نیست در شب یازدهم و دوازدهم بیتوته میکنند باید کفاره بدهند و برای هر شب یک گوسفند قربانی کنند،هر چند اعتقاد پیدا کرده باشند که آنجا از منیٰ است یا به گفته اشخاص محلی،مطمئن شده باشند.
مسألۀ 4- اگر حاجی قبل از غروب آفتاب شب سیزدهم از منیٰ خارج شده و بعد از غروب به منیٰ مراجعت کرده،واجب نیست شب را بماند و رَمی روز سیزدهم بر او واجب نمیشود.
5- س -بیتوتۀ در منیٰ اگر در غیر منیٰ انجام شود چه صورت دارد،و آیا اشخاص جاهل به موضوع معذورند یا خیر؟
ج -باید قربانی کنند و فرقی بین عالم و جاهل نیست.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 301
6- س - کسانی که مقداری از اول شب با عذر یا بدون عذر در خارج منیٰ بودند یا قبل از نصف شب خارج شدند،در مناسکْ احتیاط استحبابی است نسبت به کفاره،و در تحریر احتیاط وجوبی؛آیا کفاره واجب است یا خیر؟
ج - این احتیاط وجوبی است و ترک نشود.
7- س - فرمودهاید کسی که بدون عذر نصف اول شب را در منیٰ نبود واجب است نصف دوم را در منیٰ بماند،آیا کفارۀ ترک مَبیت را نیز باید بدهد؟
ج -باید کفاره هم بدهد.
8- س - کسی که در شب یازدهم و دوازدهم باید در منیٰ باشد یا در مسجد الحرام مشغول عبادت گردد،در مسجد الحرام مشغول عبادت میشود،ولی در بین آن از خستگی مرتب چرت میزند و بیدار میشود، وظیفۀ او چیست؟و سؤال دیگر در این رابطه که اخیراً پشت بامی وسیع برای مسجد الحرام - زاده اللّٰه شرفاً - درست کردهاند،آیا شبهایی که باید یا در منیٰ بماند و یا در مسجد الحرام مشغول عبادت باشد،ماندن در آنجا و عبادت کردن کافی است یا نه؟
ج - اگر به قدری خواب میرود که صدق نمیکند که تمام شب مشغول به عبادت بوده،کافی نیست و باید کفاره بدهد،و عبادت در هر جای مکه کافی است.
9- س - این جانب شغلم حملهداری است؛چندین سال قبل جایی را که یقین داشتم جزء منیٰ است با حاجیها بیتوته نمودهام و سالهای بعد فهمیدم و برایم یقین حاصل شد جایی که سالهای قبل بیتوته نمودهایم
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 302
خارج از منیٰ است،آیا کفاره بر این جانب و همۀ حجاج واجب است یا نه؟ و در صورتی که کفاره واجب باشد،آیا کفارۀ حجاج بر عهدۀ خودشان است یا بر عهدۀ من؟و آیا ابلاغ به حجاج واجب است یا نه؟و اگر بعضی از آنان مرده باشند یا دسترسی به آنان نباشد تکلیف چیست؟
ج - کفارۀ ترک بیتوتۀ خود شما بر شما واجب است،و کفارۀ دیگران بر شما واجب نیست و لازم نیست به آنان اعلام نمایید،و اگر فهمیدند کفاره بر خود آنان واجب است؛ولی اگر اجرت عمل صحیح و عملی که انجام شده تفاوتی دارد،نسبت به تفاوت باید رضایت حجاج تحصیل شود.
10- س - علامتگذاری حدود منیٰ در سالهای قبل با علامتگذاری الآن که به وسیلۀ حکومت انجام گرفته فرق میکند،و این جانب که شغلم حملهداری است در سالهای قبل با حجاج در قطعه زمینی بیتوته کردهایم که اگر تعیین فعلی حکومت صحیح باشد،بیتوتۀ ما در خارج از منیٰ بوده، و اگر تعیین قبلی صحیح باشد،که ما یقین به آن داریم طبق علمیت قبلی و نظر پیروان اهل مکه بیتوتۀ ما صحیح است؛حال بنا بر اینکه تعیین حکومت صحیح باشد،آیا تکلیف ما نسبت به بیتوته سالهای قبل چیست؟و در صورت وجوب کفاره،آیا ابلاغ به همۀ حجاج لازم است یا نه؟و آیا با توجه به اینکه در فرض مسأله بیتوته ترک نشده بلکه اشتباه در مصداق بوده است،نسبت به حجاج ضامن میباشم یا نه؟
ج - اگر در محلی بیتوته کردهاید که یقین به منیٰ بودن آن داشتهاید تا یقین پیدا نکنید که خارج منیٰ بوده،قربانی لازم نیست و در این صورت ابلاغ و اعلام لازم نیست.
11- س - آیا کسانی که عذر دارند از رَمْیِ در روز،میتوانند شب
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 303
دوازدهم برای روز دوازدهم رَمْی کنند و از منیٰ به مکه بیایند و دیگر برنگردند به منیٰ،یا باید صبر کنند و بعد از ظهر با مردم کوچ کنند؟
ج - میتوانند بعد از مَبیت واجب،خارج شوند و لازم نیست صبر کنند.
12- س - قبلاً سؤال شده است که آیا کسانی که خوف مشقت دارند میتوانند شب دوازدهم رَمْی جمره نموده به مکه رفته و دیگر به منیٰ برنگردند،و حضرت عالی جواب فرمودهاید:در صورت عذر اشکال ندارد،ولی قبل از نصف شب نباید بیرون بروند.با توجه به مسألۀ فوق این سؤال مطرح میشود که آیا خدمۀ کاروانها نیز برای پذیرایی از این قبیل زائرین میتوانند به همراه آنان در شب رَمْی نموده و به مکه بروند و برای وقوف تا وقت شرعی روز دوازدهم دیگر به منیٰ برنگردند؟
ج - وقوف در روز دوازدهم واجب نیست و آنچه واجب است کوچ نکردن قبل از زوال است،و اشخاص ذکر شده میتوانند بعد از نصف شب از منیٰ بروند و روز دوازدهم برای رَمْی به منیٰ برگردند و لو بعد از ظهر،و اگر قبل از ظهر آمدند بعد از ظهر بیرون بروند؛و رَمْی شب برای آنها کافی نیست.
13- س - حاجی شب دوازدهم بعد از نصف شب از منیٰ خارج و به مکه میرود،روز بعد برای رَمْی به منیٰ میآید؛آیا لازم است که قبل از ظهر به منیٰ بیاید یا چون وظیفهای غیر از رَمْی ندارد بعد از ظهر هم میتواند بیاید؟
ج - لازم نیست قبل از ظهر به منیٰ بیاید،هر چند اگر قبل از ظهر بیاید نمیتواند قبل از ظهر کوچ کند.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 304
14- س - مدیر کاروانی زنها را قبل از ظهر دوازدهم از منیٰ خارج نمود،وظیفۀ آنان که از مسأله اطلاع نداشتند و یا اگر متوجه مسأله بودند نمیتوانستند بدون مدیر کاروان و همراهان در منیٰ بمانند،چیست؟
ج -با فرض اینکه عذر داشتهاند،مانع ندارد.
15- س - مقدار شب برای کسی که در مکه به جای بیتوته در منیٰ به عبادت مشغول میشود چقدر است؟از مغرب تا طلوع فجر است،یا تا طلوع آفتاب؟
ج - تا طلوع فجر حساب میشود.
16- س -بعد از اعمال ثلاثۀ روز عید میخواهد برای طوافها به مکه برود،ولی میداند که اگر به مکه برود سه ساعت از مَبیت اول شب را درک نمیکند،آیا برود یا نه؟و اگر رفت کفاره دارد یا خیر؟
ج - رفتن از منیٰ به مکه در فرض مرقوم مانع ندارد،ولی برای تأخیر باید کفاره بدهد.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 305
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 306