مسائل متفرقۀ وقوف به مشعر الحرام
1- س - عدهای در شب دهم ذیحجه عازم مَشْعَر بودند،از افرادی که آنجا بودند سؤال نمودند،مشعر کجا است؟جواب دادند اینجاست، اطمینان پیدا کردند که مشعر است،نیت بیتوته و قصد وقوف کردند،بعد که وقت اضطراری مشعر هم گذشته بود معلوم شد مشعر نبوده،آیا نسبت به باقی اعمال حج و سال آینده وظیفه چیست؟
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 249
ج - احتیاطاً این حج را اتمام کنند و بعد از آن،اعمال عمرۀ مفرده انجام دهند،و در صورت استقرار حج یا بقای استطاعت،سال بعد،حج را اعاده کنند.
2- س - اگر به گفتۀ مدیر گروه که میگوید درک وقوف اختیاری مشعر برای او مشکل است و نمیتواند آن را درک نماید،اعتماد کند و وقوف اختیاری را ترک نماید،آیا اشکالی ندارد؟
ج - اگر برای خود شخص عذر حاصل شده،کفایت میکند.
3- س - خدمهای که با زنها قبل از طلوع فجر به منیٰ میروند،ولی خود را قبل از طلوع آفتاب به مشعر میرسانند و وقوف رکنی مشعر را درک میکنند،آیا نیابت آنان صحیح است یا نه؟
ج - اگر از ذوی الاعذار نبودهاند که نیابت آنها صحیح است،در فرض مرقوم حجشان نیابتاً صحیح است؛هر چند مرتکب حرام شدهاند.
4- س - کسی که نمیدانسته وقوف اختیاری مشعر بین طلوعین است، پس از آن وقوف اضطراری را درک کرده،وظیفۀ او چیست؟
ج - اگر جهل او قصوری و عذری باشد نه تقصیری،و ترک وقوف اختیاری از روی عذر شده باشد،مانع ندارد.
5- س - شخصی وقوف عرفات و مقداری از وقوف لَیْلی مشعر را درک کرده و عمداً قبل از طلوع فجر رفته است به منیٰ،برای بردن اثاث و کار دیگری،و قصد داشته است که مجدداً به مشعر برگردد،ولی در منیٰ خوابش برده،وظیفۀ چنین حاجیای چیست؟
ج -با فرض اینکه ترک اختیاری مشعر عمدی نبوده،در فرض مرقوم، اضطراری کافی است؛ولی اگر شب نیت وقوف نداشته،باید اضطراری
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 250
روز را درک کند؛ولی اگر نایب است کافی نیست.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 251