مسائل متفرقۀ وقوف به عرفات
1- س - حدودی که برای عرفات و مُزْدَلَفه و منیٰ مشخص شده است جهت انجام مناسک اعتبار دارد یا نه؟
ج - چنانچه مورد اطمینان یا تصدیق اهل مَحل باشد،معتبر است.
2- س - کراهت صُعود به جبل الرحمه،آیا قبل از نیت وقوف به عرفات است،یا بعد از آن؟
ج - در وقت وقوف کراهت دارد که از جبل بالا رود.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 237
3- س - شخصی وقوف اختیاری عرفات را درک کرده و قبل از رفتن به مشعر،مُغْمیٰ علیه شده است.بفرمایید اگر به همین حال تا آخر اعمال باقی باشد،وظیفه چیست؟و اگر بعد از اغما او را به ایران آورده باشند چه حکمی دارد،و نیز اگر بعد از ایام تشریق در ماه ذیحجه به هوش بیاید، در مکه باشد یا در ایران،چه باید کرد؟
ج -با فرض اینکه عذر او فقط اغما است،پس از به هوش آمدن اگر ممکن است اعمال حج را تمام کند،و در هر صورت سال بعد حج را اعاده کند،و برای احراز خروج از احرام بعد از اتمام حج،عمرۀ مفردهای اتیان نماید.
4- س - زنی که عادت ماهانهاش مثلاً شش روز بوده است،در حال عادت زنانه برای عمرۀ تمتع مُحرم میشود،و در روز هشتم ذیحجه که روز ششم عادت اوست،پاک میگردد و غسل میکند و اعمال عمرۀ تمتع را انجام میدهد و برای حج تمتع مُحرم میشود،ولی ظهر روز نهم در عرفه لک میبیند و نمیداند که آیا ادامه دارد تا پس از ده روز،تا استحاضه حساب شود و اعمال قبلی او صحیح باشد،یا قبل از تمام شدن ده روز از اول،عادت قطع میشود تا حکم حیض را داشته باشد،وظیفۀ او چیست؟و در همین فرض اگر در مشعر لک دید چه کند؟
ج - عمل به احتیاط کند،و راه احتیاط انجام اعمال بدون قصد تمتع و افراد بلکه به قصد ما فی الذمه،با قربانی در منیٰ و اتیان عمرۀ مفرده بعد از آن است،و چنانچه قصد تمتع کرده و بعد از انجام بعض اعمال حج کشف خلاف شده،اکتفا به این حج نکند.
5- س - در فرض مسألۀ فوق اگر در عرفات یا مشعر لک دید و همان
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 238
وقت یقین پیدا کرد که خون حیض است و قبلاً پاک نبوده،باید چه کند؟با توجه به اینکه وقت وقوفین اختیاری و یا اضطراری آن باقی است،ولی وقت برگشتن به مکه و انجام اعمال عمرۀ تمتع را ندارد؟
ج - مورد عدول به افراد است.
6- س - وقوف اضطراری عرفه آیا از اول شب تا طلوع فجر است،یا طلوع آفتاب؟
ج - وقوف اضطراری عرفه در شب عید است،و شب تا طلوع فجر است.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 239