فصل اول:
احرام حج
و در آن چند مسأله است:
مسألۀ 1- واجب است بر مکلّف که بعد از تمام شدن اعمال عمره، احرام ببندد برای حج تمتع.
مسألۀ 2- اگر نیت کند حج تمتع را و لبیکهای واجب را به طوری که در احرام عمره ذکر شد بگوید،محرم میشود و لازم نیست قصد کند احرام بستن را و همچنین لازم نیست قصد کند ترک محرمات را چنانچه در احرام عمره گذشت.
مسألۀ 3- نیت باید خالص برای اطاعت خداوند باشد،و ریا موجب بطلان عمل است.
مسألۀ 4- کیفیت احرام بستن و لبیک گفتن همان نحو است که در احرام عمره ذکر شد.
مسألۀ 5- تمام چیزهایی که در محرمات احرام بیان شد در این احرام هم حرام است،و آنچه کفاره داشت کفاره دارد به همان ترتیب.
مسألۀ 6- وقت احرام موسّع است،و تا وقتی که بتواند بعد از احرام به وقوف اختیاری عرفه برسد،میتواند تأخیر بیندازد و از آن وقت
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 229
نمیتواند عقب بیندازد.
مسألۀ 7- احتیاط واجب آن است که کسی که از عمرۀ تمتع فارغ شد و مُحلّ گردید از مکه خارج نشود بدون حاجت،و اگر حاجتی برای بیرون رفتن پیش آمد،احتیاط واجب آن است که مُحرم شود به احرام حج و بیرون رود و به همان احرام برای اعمال حج برگردد.
مسألۀ 8- اگر بدون حاجت و بدون احرام بیرون رفت از مکه،لکن برگشت و احرام بست و حج به جا آورد،عملش صحیح است.
مسألۀ 9- مستحب است احرام بستن در روز ترویه،بلکه احوط است.
مسألۀ 10- محل احرام حج،شهر مکه است هر موضع که باشد، گرچه در محلههای تازهساز،ولی مستحب است در مقام ابراهیم علیه السلام یا حجر اسماعیل علیه السلام واقع شود.
مسألۀ 11- اگر فراموش کند احرام بستن را و بیرون رود به منیٰ و عرفات،واجب است برگردد به مکه و احرام ببندد،و اگر ممکن نشد به واسطۀ تنگی وقت یا عذر دیگر از همان جا که هست مُحرم شود.
مسألۀ 12- اگر یادش نیاید که احرام نبسته مگر بعد از تمامی اعمال، حجش صحیح است ظاهراً،و احتیاط مستحب آن است که اگر یادش آمد بعد از وقوف به عرفات و مشعر یا قبل از فارغ شدن از اعمال،تمام کند حج را و در سال بعد اعاده کند.
مسألۀ 13- جاهل به مسأله اگر احرام نبندد،در حکم کسی است که به واسطۀ فراموشی احرام نبسته.
مسألۀ 14- اگر کسی از روی علم و عمد ترک کند احرام را تا زمان فوت وقوف به عرفه و مشعر،حج او باطل است.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 230