مسائل متفرقۀ تبدّل
1- س - کسی قصد بیرونرفتن از مکه را داشت،به همین جهت از اول در میقات به نیت عمرۀ مفرده مُحرم و وارد مکه شد و عمرۀ مفرده را به جا آورد،بعداً از خارج شدن از مکه منصرف شد،آیا این عمره،از عمرۀ تمتع کفایت میکند،یا باید برگردد به میقات و برای عمرۀ تمتع مُحرم شود؟
ج - اگر حج او استحبابی است میتواند عمرۀ مفرده را تبدیل به عمرۀ تمتع کند،ولی چنانچه حج واجب یا نیابی باشد جواز تبدیل،محل اشکال است.
2- س - اگر بعد از نیت عمره و احرام،مجدداً برای عمرۀ دیگر مُحرم شود،مثلاً به نیت عمرۀ مفرده مُحرم شده بعداً نیت عمرۀ تمتع کند و تلبیه بگوید،کدام عمره صحیح است؟
ج - اگر نیت کرده و تلبیه گفته،مُحرم شده است و تجدید احرام موضوع ندارد،و نمیتواند برای نوع دیگر عمره نیت کند و احرام دوم باطل است.
3- س - زنی که عادت ماهانۀ وقتیه و عددیه داشت و مثلاً روز هفتم ماه پاک میشد،همان روز هفتم پاک شد و غسل کرد و اعمال عمرهاش را به جا آورد،روز بعد لک دید،باز غسل کرد و اعمال را انجام داد تا روز دهم و برای عرفات حرکت کرد،روز یازدهم هم لک دید،آیا حجش افراد
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 223
است یا تمتع؟
ج - در فرض مزبور وظیفۀ او تمتع است.
4- س - زنی روز هشتم خون دید،خیال کرد حیض است،احرامش را تبدیل به حج افراد کرد،بعد که به عرفات رفت،متوجه شد که استحاضه است،وظیفۀ او چیست؟
ج - اگر وقت عمره ضیق شده و طواف را عمداً تأخیر نینداخته حج افراد را تمام کند،و اگر حج واجب است سپس عمرۀ مفرده به جا آورد.
5- س - این جانب مدیر گروه حج میباشم،اعمال حجی که انجام میدهم مستحبی است،آیا میشود به جای حج تمتع نیت حج افراد نمود و به جای عمرۀ تمتع،عمرۀ مفرده انجام داد؟و همچنین سایر خدمه که واجب الحج نیستند،آیا میتوانند چنین کنند؟
ج - میتوانند عمرۀ مفرده انجام دهند و برای حج مُحرم نشوند،و میتوانند حج افراد به جا آورند،ولی میقات حج افراد مواقیت معروفه است.
6- س - کسی که حج افراد بر او واجب و متعیّن است و به قصد حج افراد در یکی از میقاتها مُحرم شده است،آیا میتواند نیت حج افراد خود را به عمرۀ تمتع تبدیل نماید و بعد از انجام آن،حج تمتع به جا آورد،و همچنین آیا میتواند حج افراد را به عمرۀ مفرده تبدیل نماید و بعد از انجام آن،برای عمرۀ تمتع مُحرم شود؟
ج - نمیتواند عدول کند،و تبدیل نمیشود.
7- س - شخصی با احرام عمرۀ تمتع وارد مکه شده و بعد از اعمال عمره برای حج افراد مُحرم شده است،آیا حج او صحیح است؟
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 224
ج - اگر از مکه خارج شده و از میقات برای حج افراد مُحرم شده،بعید نیست صحت حج،ولی تمتع واقع نمیشود،و اگر از مکه مُحرم شده،در صورت اشتباه در تطبیق،حج او صحیح و تمتع است،و در غیر این صورت حج او صحیح نیست.
8- س - شخصی در حرم برای حج افراد مُحرم شده و بعضی از اعمال را انجام داده،وظیفۀ او چیست؟
ج - اگر از روی جهل بوده،چنانچه ممکن نیست که به میقات برود و از آنجا مُحرم شود و به وقوف برسد،در همان محلی که هست مُحرم شود و اعمالی که امکان تدارک آن با احرام هست تدارک کند،و چنانچه تمام اعمال را با همان احرام انجام داده و بعد متوجه شده،حج او صحیح است.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 225
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 226