تبدّل حج تمتع به افراد
و در اینجا چند مسأله است:
مسألۀ 1- اگر شخصی که احرام عمره بسته است به واسطۀ عذری دیر وقت وارد مکه شد،به طوری که اگر میخواست عمره به جا بیاورد وقت وقوف به عرفات میگذشت،یا خوف داشت که بگذرد،باید عدول کند به حج افراد،و پس از به جا آوردن آن عمرۀ مفرده به جا آورد،و حج او صحیح و کافی از حَجة الاسلام است.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 221
مسألۀ 2- اگر زنی احرام بست و وقتی به مکه وارد شد به واسطۀ حیض یا نفاس نتوانست طواف به جا آورد،و اگر میخواست بماند تا پاک شود ترس آن داشت که وقت وقوف به عرفات بگذرد،به دستوری که در مسأله (1)گفته شد باید عمل کند.
مسألۀ 3- اگر بدون احرام وارد مکه شد و نبستن احرام به واسطۀ عذری بوده و وقت هم تنگ باشد،باید در مکه احرام حج افراد ببندد و به دستور سابق عمل کند.
مسألۀ 4- اگر از روی عمد و بیجهت احرام نبسته و عمرۀ خود را باطل کرده و وقت تنگ شده از عمرۀ تمتع،احتیاط واجب آن است که حج افراد به جا آورد و پس از آن عمرۀ مفرده،و در سال دیگر حج را اعاده کند.
مسألۀ 5- مراد از تنگی وقت در مسألههای پیش،خوف نرسیدن به وقوف اختیاری عرفه است که از ظهر نهم ماه ذی الحجه است تا غروب.
مسألۀ 6- کسی که حج مستحب به جا میآورد و پس از ورود به مکه، دید وقت تنگ است،عدول به افراد کند و حج افراد به جا آورد،و عمرۀ مفرده بر او واجب نیست.
مسألۀ 7- کسی که مُحرم شد به احرام تمتع از حج واجب و عمداً تأخیر انداخت تا وقت تنگ شد،باید به دستوری که در مسأله (4)ذکر شد،عمل نماید.
مسألۀ 8- کسی که وظیفۀ او حج تمتع است و در وقت احرام بستن علم پیدا کند که اگر بخواهد عمرۀ تمتع به جا آورد به وقوف عرفات نمیرسد،میتواند از اول مُحرم شود به حج افراد و آن را به جا آورد،و
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 222
پس از آن عمرۀ مفرده به جا آورد،و عملش صحیح است.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 223