مسائل متفرقۀ احرام
1- س - کسی در وقت احرام این طور قصد میکند:مُحرم میشوم،یا احرام میبندم برای عمرۀ تمتع یا غیر آن؛با توجه به این مسأله که فرمودهاید نیت احرام لازم نیست،بلکه ممکن نیست؛این احرام چه صورت دارد؟
ج -به احرام ضرر نمیزند هر چند قصد احرام لازم نیست،و احرام امر قصدی نیست،بلکه اگر شخص به قصد حج یا عمره تلبیه بگوید مُحرم میشود هر چند قصد احرام نکند.
2- س - زنی قبل از احرام برای عمرۀ تمتع میدانست که عادت ماهانۀ او ده روز است و قبل از احرام حج،اعمال عمرۀ تمتع را نمیتواند انجام دهد،مع ذلک،نیت عمرۀ تمتع کرد،آیا در برگرداندن نیت احرام عمرۀ تمتع به حج افراد،باید چه کند؟
ج - نیت را به حج افراد برگرداند و اشکال ندارد،بلی اگر با التفات به اینکه نمیتواند عمرۀ تمتع را انجام دهد و اگر انجام دهد صحیح نیست به
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 85
نیت عمرۀ تمتع مُحرم شود،صحت این احرام،بلکه حصولِ جِدّ به آن، محل اشکال است.
3- س - مردها معمولاً برای احرام،یک حوله به عنوان لنگ به کمر میبندند و یکی هم بر روی شانهها میاندازند،ولی بعضی افراد برای اینکه موقع وزش باد و یا سوار شدن ماشین عورت آنان ظاهر نشود اضافه بر آن دو حوله،یک متر چلوار ندوخته از وسط پا عبور میدهند به نحوی که دو طرف پارچه از جلو و عقب زیر حوله قرار میگیرد،آیا این عمل صحیح است یا اشکال دارد؟
ج - اشکال ندارد.
4- س - آیا میشود برای کسی که قادر بر تلبیه گفتن نیست نایب گرفت یا خیر؟
ج - اخْرَس (لال)باید با انگشت به تلبیه اشاره کند و زبانش را هم حرکت دهد،و نایب گرفتن کافی نیست.
5- س - کسی که در گذشته حج واجبش را انجام داده،و بنا دارد حج مستحبی به جا آورد؛ولی از روی ناآگاهی و یا فراموشی در نیت احرام عمره میگوید «احرام عمرۀ تمتع از حج تمتع از حَجة الاسلام میبندم قربة إلی اللّٰه»،آیا آوردن و در نیت داشتن حَجة الاسلام،در حالی که حج مستحبی است،اشکالی دارد یا خیر؟
ج - اشکال دارد،مگر آنکه اشتباه لفظی باشد و قصدش این بوده عمرهای که وظیفۀ او است انجام دهد و اسمش را حَجة الاسلام گذاشته باشد.
6- س - اگر کسی بداند در صورت صحیح نگفتن تلبیه،مُحرم
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 86
نمیشود و تلبیه را غلط بگوید و اعمال حج را انجام دهد،آیا اعمالش صحیح است یا نه؟
ج - چنانچه از روی عمد بوده صحیح نیست،و اگر عمدی نبوده و از روی فراموشی یا ندانستن مسأله بوده،در فرض مرقوم،بعید نیست صحت عمل.
7- س - اگر کسی تلبیه را غلط بگوید و بعد از وقوفین و قبل از اتمام اعمال حج فهمید که صحیحاً مُحرم نشده است،آیا وظیفۀ او نسبت به سایر اعمال،و همچنین عمرۀ قبلی او چگونه است؟
ج -با فرض اینکه بعد از وقت جبران متوجه شده،بعید نیست صحت عمل،لکن احوط عدم اکتفا به این حج است،و این احتیاط ترک نشود.
8- س - ترجمۀ تلبیه «لبّیک اللّهم لبّیک،لبّیک لا شریک لک لبّیک» چیست؟
ج - ترجمۀ جملۀ مذکور چنین است:«اجابت میکنم دعوت تو را خدایا اجابت میکنم دعوت تو را،اجابت میکنم دعوت تو را،شریکی نیست مر تو را،اجابت میکنم دعوت تو را»و اگر کلمۀ دعوت را هم نگوید کفایت میکند در مواردی که باید ترجمه را بگوید.
9- س - لباس احرامی که معلوم نیست از درآمد منبر است یا وجوهات شرعیه،آیا لازم است خمس آن را بدهد؟
ج -با فرض شک،لازم نیست،هر چند احتیاط مطلوب است.
10- س - کسی که به دیگران تلقین نیت و تلبیه میکند و خودش فراموش کرده است که نیت نماید،وظیفهاش چیست؟
ج - اگر به قصد انجام عمره یا حج تلبیه نگفته،مُحرم نشده است و باید
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 87
در صورت امکان به میقات برگردد،و اگر ممکن نیست به خارج حرم برود و مجدداً مُحرم شود.
11- س - آیا لباس احرام منحصر در دو جامه است و بیشتر نباید باشد؟
ج - مقدار واجب آن دو جامه است،و زیادتر مانع ندارد.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 88