مسائل متفرقۀ اقسام عمره و حج
1- س - شخصی در اثنای عمرۀ مفرده،در شوط پنجم سعی،مریض شده و نتوانسته است عمره را تمام کند،او را به ایران بردهاند و بعد از بهبودی هم نتوانسته به مکه بیاید فعلاً وظیفۀ او چیست؟توضیح آنکه کسی نایب شده که وظیفه او را انجام دهد و عملی را که وظیفۀ او است و او را از احرام خارج میکند،به جا آورد.
ج -با فرض اینکه خود شخص نمیتواند مراجعت کند،نایب برای خروج منوبٌ عنه از احرام،سعی را تمام کند و آن را اعاده نماید و به منوبٌ عنه خبر دهد که تقصیر نماید و بعد از تقصیر برای طواف نساء نایب بگیرد،و توضیح آنکه مسأله از موارد حصر نیست،چون شخص مریض فعلاً خوب شده و اینکه نمیتواند به مکه بیاید از جهت مرض نیست.
2- س - کسی عمرۀ مفرده به جا آورده و بدون انجام طواف نساء به مدینه آمده است،فعلاً میخواهد برای عمرۀ تمتع مُحرم شود،آیا جایز است بدون انجام طواف نساء مُحرم شود و بعد از انجام عمرۀ تمتع،
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 55
طواف نساء را به جا آورد؟
ج - مانع ندارد.
3- س - اگر فاصلۀ بین دو عمره کمتر از یک ماه باشد،فرمودهاید باید عمرۀ دوم را به قصد رجا به جا آورد،آیا فرقی هست بین دو عمرۀ مفرده از خودِ شخص و بین دو عمرۀ مفردهای که هر دو یا یکی از آنها به نیابت از دیگران باشد یا نه؟
ج - فرق نمیکند.
4- س - اینکه حضرت عالی فرمودهاید:اگر فاصلۀ میان دو عمره کمتر از یک ماه باشد،عمرۀ دوم رجائاً قصد شود،مقصود یک ماه است یا سی روز کامل؟
ج - میزان یک ماه است،و اگر در بین ماه،عمره به جا آورده،احتیاط مذکور را تا سی روز مراعات کنند.
5- س - اگر بین دو عمره کمتر از یک ماه فاصله باشد باید عمره دوم را به قصد رجا انجام دهد،چنانچه عمره دوم نیابت باشد،نایب میتواند برای آن اجرت بگیرد یا خیر؟و چنانچه بر منوبٌ عنه انجام عمرۀ مفرده واجب باشد کفایت میکند یا خیر؟
ج - لازم است احتیاط مراعات شود،و چنانچه با تذکر به اجیرکننده اجرت بگیرد،اشکال ندارد.
6- س - اگر زنی به نیت عمرۀ مفرده مُحرم و بعد از آن عادت شود و در همۀ روزهایی که میتواند در مکه باشد حیض است،برای عمرۀ مفرده باید چه کند؟و اگر آنجا اعمالی انجام نداده و فعلاً به ایران آمده، چه وظیفهای دارد؟
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 56
ج - در فرض سؤال باید برای طواف و نماز نایب بگیرد و بقیه اعمال عمره را خودش به جا آورد،و چنانچه به ایران آمده اقدام کند و برگردد،و اگر نمیتواند،برای اعمال عمره نایب بگیرد؛ولی باید خودش تقصیر کند و ترتیب بین آن و سایر اعمال مراعات شود و تا اعمال را به جا نیاورد آنچه به وسیلۀ احرام بر او حرام شده بر او حلال نمیشود.
7- س - آیا طواف در عمرۀ مفردۀ استحبابی حکم طواف واجب را دارد که باید نماز آن خَلْف مقام باشد،یا حکم طواف استحبابی را دارد و در هر جای مسجد الحرام میتوان نماز آن را خواند؟
ج - حکم طواف واجب را دارد و باید نماز آن خَلْف مقام باشد.
8- س - انجام عمرۀ مفرده در ماههای حج پیش از عمرۀ تمتع جایز است یا خیر؟و در این مسأله فرقی بین صَرُوره و غیر صَرُوره هست یا نه؟
ج - مانع ندارد و فرق نمیکند.
9- س - تأخیر عمرۀ مفرده در حج افراد تا چه وقتی بلاعذر جایز است؟
ج -باید مبادرت نماید عرفاً علی الاحوط و تأخیر نشود.
10- س - زنی که احتمال میدهد خون حیض ببیند و نتواند داخل مسجد الحرام شود،آیا میتواند برای عمرۀ مفردۀ مستحبی مُحرم شود و اگر خون دید برای طواف و نماز نایب بگیرد،و همچنین مریض اگر احتمال میدهد نتواند اعمال عمرۀ مفرده را انجام دهد؟
ج - اشکال ندارد،و چنانچه وظیفۀ او نایب گرفتن شد عمل به وظیفه نماید.
11- س - همچنان که عمرۀ مفرده را قبل از عمرۀ تمتع و لو با کمتر از
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 57
فاصله شدن یک ماه تجویز فرمودهاید،آیا بعد از عمرۀ تمتع هم با کمتر از یک ماه فاصله تجویز میفرمایید،یا باید رجائاً انجام شود؟
ج -به قصد رجا انجام شود.
12- س - کسی که وظیفۀ او عمرۀ تمتع است و ندانسته به نیت عمرۀ مفرده مُحرم شده است تکلیف او چیست؟
ج - اگر قصد عمرۀ مفرده کرده،باید عمرۀ مفرده انجام دهد و بعد عمرۀ تمتع را به جا آورد،و چنانچه اشتباه در تطبیق بوده،تمتع واقع میشود و صحیح است.
13- س - اگر تقصیر را در عمرۀ مفرده جهلاً یا نسیاناً به جا نیاورد و طواف نساء را نیز ترک کرده و بعد رفته است به مسجد شجره و برای عمرۀ تمتع مُحرم شده و عمرۀ تمتع را به جا آورده و بعد متوجه نقص کار خود شده است،تکلیف این شخص با داشتن فرصت،برای اعادۀ عمرۀ تمتع،و نداشتن فرصت چیست؟
ج - در فرض مرقوم،چنانچه عمرۀ مفرده را در اشْهُر حج به جا آورده و میخواهد حج مستحبی به جا آورد،میتواند عدول به عمرۀ تمتع کند چه وقت برای اعادۀ عمرۀ تمتع داشته باشد یا نه؛ولی اگر حج واجب باشد،کفایت نمیکند علی الاحوط،و باید پس از تقصیر صحیح به میقات برود و برای عمرۀ تمتع مجدداً مُحرم شود.
14- س - کسی که حجش بدل به افراد شده و باید بعد از حج،عمرۀ مفرده به جا آورد،اگر سال بعد که به حج میرود بعد از اعمال حج،عمرۀ مفرده را به جا آورد کافی و مُجزی است یا نه؟
ج - احوط آن است که تا عمرۀ مفرده را انجام نداده،برای عمره و حج
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 58
دیگر مُحرم نشود هر چند اگر خلاف کرد،ضرر به صحت عمره و حج او نمیزند.
15- س - کسانی که از هند و پاکستان به سعودیه میآیند و در مکه معظمه مقیم میشوند،آیا حجشان تمتع است یا وظیفۀ دیگری دارند؟
ج - چنانچه به قصد مجاورت در مکه بمانند و بعد از دو سال مستطیع شوند حکم اهل مکه را پیدا میکنند،و در غیر این صورت صور مختلفهای است که در تحریر الوسیله ذکر شده است.
16- س - کیفیت حج قِران را بیان فرمایید،و آیا این حج بر کدام اشخاص واجب میشود؟
ج - حج قِران واجب تعیینی نیست و چون مورد ابتلا نیست میتوانید به کتب مفصله مراجعه نمایید.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 59
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 60