صورت حج افراد و عمرۀ مفرده و بعض مسائل مربوطۀ آنها
مسألۀ 1- صورت حج افراد که گاهی مورد ابتلای متمتع میشود از این قرار است که زن حائض یا کسی که به واسطۀ ضیق وقت نمیتواند عمرۀ تمتع را به جا آورد باید قصد کند حج افراد را،و به همان احرام عمرۀ تمتع که عدول به افراد کرده،برود به عرفات و مثل سایر حجاج وقوف کند،بعد از آن برود به مشعر و وقوف کند،بعد برود به منیٰ و اعمال منیٰ را به جا آورد مگر هَدْی را که واجب نیست بر او،بعد برود به مکه و طواف زیارت و نماز و سعی و طواف نساء و نماز آن را به جا آورد،پس در
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 51
این وقت از احرام خارج میشود،بعد از آن برگردد به منیٰ برای بیتوته و اعمال ایام تشریق به همان نحو که سایر حجاج به جا میآورند،پس صورت حج افراد عین صورت حج تمتع است با یک فرق که در حج تمتع هَدْی باید ذبح کند و در حج افراد واجب نیست ولی استحباب دارد.
مسألۀ 2- صورت عمرۀ مفرده - که باید کسی که حج تمتع او بدل به حج افراد شد بعد از حج به جا آورد - آن است که خارج شود به ادنی الحل،و افضل آن است که از «جعرانه»یا «حدیبیه»یا «تنعیم»که از همه نزدیکتر به مکه است مُحرم شود،و بیاید به مکه و طواف کند و نماز آن را بخواند و سعی بین صفا و مروه بکند و تقصیر کند یا سر بتراشد و طواف نساء به جا آورد و نماز طواف بخواند.
مسألۀ 3- عمرۀ مفرده با عمرۀ تمتع که تفصیلاً خواهد آمد،در صورت فرق ندارند مگر در سه چیز:
اول:آنکه در عمرۀ تمتع باید تقصیر کند؛یعنی از مو یا ناخن خود باید بگیرد،و سر تراشیدن جایز نیست و در عمرۀ مفرده مخیّر است بین سر تراشیدن و تقصیر؛
دوم:آنکه در عمرۀ تمتع طواف نساء ندارد و در عمرۀ مفرده دارد؛
سوم:آنکه میقات عمرۀ تمتع یکی از مواقیت پنجگانه است که ذکر آن میآید،و میقات عمرۀ مفرده ادنی الحل است و جایز است از یکی از مواقیت پنجگانه مُحرم شود.
مسألۀ 4- کیفیت افعال حج افراد از احرام و وقوفین و اعمال منیٰ و اعمال مکه عین کیفیت حج تمتع است،و در احکام مشترک هستند،و کیفیت افعال عمرۀ تمتع از احرام و طواف و سایر اعمال عین کیفیت عمرۀ
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 52
مفرده است.
مسألۀ 5- عمرۀ تمتع را اگر کسی به جا بیاورد کافی است از عمرۀ مفرده.
مسألۀ 6- کسی که وظیفهاش حج تمتع است مثل اشخاصی که از مکه شانزده فرسنگ شرعی دور باشند،اگر استطاعت برای عمره داشته باشند و برای حج نداشته باشند عمره مفرده بر آنها واجب نیست مثل اشخاصی که به نیابت حج میکنند،گرچه احتیاط آن است که به جا آورد.
مسألۀ 7- کسی که مُحرم شد به احرام عمرۀ مفرده،حرام میشود بر او جمیع چیزهایی که در احرام تمتع گفته شد،و بعد از آنکه تقصیر کرد یا سر تراشید همه چیز بر او حلال میشود مگر زنها،و بعد از آنکه طواف نساء را با نمازش به جا آورد زن هم بر او حلال میشود.
مسألۀ 8- طواف نساء را در عمرۀ مفرده باید بعد از تقصیر یا سر تراشی به جا آورد.
مسألۀ 9- کسی که به احرام عمرۀ مفرده وارد مکه شد،اگر احرامش در ماههای حج بوده،جایز است که آن را عمرۀ تمتع قرار دهد و دنبال آن حج تمتع به جا آورد و در این صورت هَدْی بر او واجب میشود.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 53