استفتائات اقسام عمره و حج
1 س- شخصی در اثنای عمرۀ مفرده،در شوط پنجم سعی،مریض شده و نتوانسته است عمره را تمام کند،او را به ایران بردهاند و بعد از بهبودی هم نتوانسته به مکه بیاید، فعلاً وظیفۀ او چیست؟ توضیح آن که:کسی نایب شده که وظیفۀ او را انجام دهد و عملی را که وظیفۀ اوست و او را از احرام خارج میکند بهجا آورد.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 193
ج- با فرض این که خود شخص نمیتواند مراجعت کند،نایب برای خروج منوب عنه از احرام،سعی را تمام کند و آن را اعاده نماید و به منوب عنه خبر دهد که تقصیر نماید و بعد از تقصیر برای طواف نساء نایب بگیرد،و توضیح آن که مسأله از موارد حصر نیست،چون شخص مریض فعلاً خوب شده و این که نمیتواند به مکه بیاید از جهت مرض نیست.
2 س- کسی عمرۀ مفرده بهجا آورده و بدون انجام طواف نساء به مدینه آمده است، فعلاً میخواهد برای عمرۀ تمتع مُحرم شود،آیا جایز است بدون انجام طواف نساء مُحرم شود و بعد از انجام عمرۀ تمتع،طواف نساء را بهجا آورد؟
ج- مانع ندارد.
3 س- اگر فاصلۀ بین دو عمره کمتر از یک ماه باشد فرمودهاید باید عمرۀ دوم را به قصد رجاء بهجا آورد،آیا فرقی هست بین دو عمرۀ مفرده از خودِ شخص و بین دو عمرۀ مفردهای که هر دو یا یکی از آنها به نیابت از دیگران باشد یا نه؟
ج- فرق نمیکند.
4 س- این که حضرتعالی فرمودهاید:اگر فاصلۀ میان دو عمره کمتر از یک ماه باشد،عمرۀ دوم رجاءً قصد شود،مقصود یک ماه است یا سی روز کامل؟
ج- میزان یک ماه است،و اگر در بین ماه عمره بهجا آورده،احتیاط مذکور را تا سی روز مراعات کنند.
5 س- اگر بین دو عمره کمتر از یک ماه فاصله باشد باید عمرۀ دوم را به قصد رجاء انجام دهد،چنانچه عمرۀ دوم نیابت باشد نایب میتواند برای آن اجرت بگیرد یا خیر؟ و چنانچه بر منوب عنه انجام عمرۀ مفرده واجب باشد کفایت میکند یا خیر؟
ج- لازم است احتیاط مراعات شود،و چنانچه با تذکر به اجیر کننده اجرت بگیرد اشکال ندارد.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 194
6 س- اگر زنی به نیت عمرۀ مفرده مُحرم و بعد از آن عادت شود و در همۀ روزهایی که میتواند در مکه باشد حیض است،برای عمرۀ مفرده باید چه کند؟ و اگر آنجا اعمالی انجام نداده و فعلاً به ایران آمده،چه وظیفهای دارد؟
ج- در فرض سؤال باید برای طواف و نماز نایب بگیرد و بقیۀ اعمال عمره را خودش بهجا آورد،و چنانچه به ایران آمده،اقدام کند و برگردد و اگر نمیتواند،برای اعمال عمره نایب بگیرد ولی باید خودش تقصیر کند و ترتیب بین آن و سایر اعمال مراعات شود و تا اعمال را بهجا نیاورد آنچه به وسیلۀ احرام بر او حرام شده بر او حلال نمیشود.
7 س- آیا طواف در عمرۀ مفرده استحبابی حکم طواف واجب را دارد که باید نماز آن خلف مقام باشد یا حکم طواف استحبابی را دارد و در هر جای مسجد الحرام میتوان نماز آن را خواند؟
ج- حکم طواف واجب را دارد و باید نماز آن خلف مقام باشد.
8 س- انجام عمرۀ مفرده در ماههای حج پیش از عمرۀ تمتع جایز است یا خیر؟ و در این مسأله فرقی بین صَرُوره و غیر صروره هست یا نه؟
ج- مانع ندارد،و فرق نمیکند.
9 س- تأخیر عمرۀ مفرده در حج افراد تا چه وقتی بلاعذر جایز است؟
ج- باید مبادرت نماید عرفاً علی الاحوط و تأخیر نشود.
10 س- زنی که احتمال میدهد خون حیض ببیند و نتواند داخل مسجد الحرام شود،آیا میتواند برای عمرۀ مفردۀ مستحبی مُحرم شود و اگر خون دید برای طواف و نماز نایب بگیرد،و همچنین مریض اگر احتمال میدهد نتواند اعمال عمرۀ مفرده را انجام دهد؟
ج- اشکال ندارد و چنانچه وظیفۀ او نایب گرفتن شد عمل به وظیفه نماید.
11 س- همچنان که عمرۀ مفرده را قبل از عمرۀ تمتع ولو با کمتر از فاصله شدن
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 195
یک ماه تجویز فرمودهاید،آیا بعد از عمرۀ تمتع هم با کمتر از یک ماه فاصله تجویز میفرمایید،یا باید رجاءً انجام شود؟
ج- به قصد رجاء انجام شود.
12 س- کسی که وظیفۀ او عمرۀ تمتع است و ندانسته به نیت عمرۀ مفرده مُحرم شده است تکلیف او چیست؟
ج- اگر قصد عمرۀ مفرده کرده،باید عمرۀ مفرده انجام دهد و بعد عمرۀ تمتع را بهجا آورد،و چنانچه اشتباه در تطبیق بوده،تمتع واقع میشود و صحیح است.
13 س- اگر تقصیر را در عمرۀ مفرده جهلاً یا نسیاناً بهجا نیاورد و طواف نساء را نیز ترک کرده و بعد رفته است به مسجد شجره و برای عمرۀ تمتع مُحرم شده و عمرۀ تمتع را بهجا آورده و بعد متوجه نقص کار خود شده است،تکلیف این شخص با داشتن فرصت برای اعادۀ عمرۀ تمتع و نداشتن فرصت چیست؟
ج- در فرض مرقوم چنانچه عمرۀ مفرده را در اشْهُر حج بهجا آورده و میخواهد حج مستحبی بهجا آورد میتواند عدول به عمرۀ تمتع کند چه وقت برای اعادۀ عمرۀ تمتع داشته باشد یا نه،ولی اگر حج واجب باشد کفایت نمیکند علی الاحوط و باید پس از تقصیر صحیح به میقات برود و برای عمرۀ تمتع مجدداً مُحرم شود.
14 س- کسی که حجش بدل به افراد شده و باید بعد از حج،عمرۀ مفرده بهجا آورد،اگر سال بعد که به حج میرود بعد از اعمال حج،عمرۀ مفرده را بهجا آورد کافی و مُجزی است یا نه؟
ج- احوط آن است که تا عمرۀ مفرده را انجام نداده برای عمره و حج دیگر مُحرم نشود،هرچند اگر خلاف کرد ضرر به صحت عمره و حج او نمیزند.
15 س- کسانی که از هند و پاکستان به سعودیه میآیند و در مکۀ معظمه مقیم میشوند آیا حجشان تمتع است یا وظیفۀ دیگری دارند؟
ج- چنانچه به قصد مجاورت در مکه بمانند و بعد از دو سال مستطیع شوند حکم
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 196
اهل مکه را پیدا میکنند،و در غیر این صورت صور مختلفهای است که در تحریر الوسیله ذکر شده است.
16 س- کیفیت حج قِران را بیان فرمایید،و آیا این حج بر کدام اشخاص واجب میشود؟
ج- حج قِران واجب تعیینی نیست و چون مورد ابتلاء نیست میتوانید به کتب مفصله مراجعه نمایید.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 197
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 198