صورت حج تمتع اجمالاً
بدانکه حج تمتع مرکب است از دو عمل:یکی عمرۀ تمتع و دیگری حج تمتع.و عمرۀ تمتع مقدم است بر حج.
و عمرۀ تمتع مرکب است از پنج جزء:
اول: احرام.
دوم: طواف کعبه.
سوم: نماز طواف.
چهارم: سعی بین کوه صفا و مروه.
پنجم: تقصیر؛یعنی گرفتن قدری از مو یا ناخن.
و چون مُحرم از این اعمال فارغ شد آنچه بر او به واسطۀ احرام بستن حرام شده بود حلال میشود.
و حج تمتع مرکب است از سیزده عمل:
اول: احرام بستن در مکه.
دوم: وقوف به عرفات.
سوم: وقوف به مشعر الحرام.
چهارم: انداختن سنگریزه به جمرۀ عقبه در منیٰ.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 192
پنجم: قربانی در منیٰ.
ششم: تراشیدن سر یا تقصیر کردن در منیٰ.
هفتم: طواف زیارت در مکه.
هشتم: دو رکعت نماز طواف.
نهم: سعی بین صفا و مروه.
دهم: طواف نساء.
یازدهم: دو رکعت نماز طواف نساء.
دوازدهم: ماندن به منیٰ شب یازدهم و شب دوازدهم،و شب سیزدهم برای بعضی از اشخاص.
سیزدهم: در روز یازدهم و دوازدهم رَمی جمرات،و اشخاصی که شب سیزدهم در منیٰ ماندند روز سیزدهم باید رَمی جمرات کنند.
آنچه ذکر شد صورت اجمالی این دو عمل است و تفصیل آنها بعد ذکر میشود.
مسأله- لازم نیست مکلف این اعمال را قبل از ورود به عمره و حج بداند ولو اجمالاً،و کافی است که نیت کند عمرۀ تمتع را؛یعنی عبادتی را که خداوند بر او واجب کرده،و همین طور حج تمتع را به نحوی که واجب است بر او،و کیفیت و تفصیل هر یک را از رساله در وقت عمل یاد بگیرد و عمل کند،ولی یاد گرفتن اجمالی آن بهتر و موافق احتیاط است.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 193