صورت حج افراد و عمرۀ مفرده
مسأله 1- صورت حج افراد که گاهی مورد ابتلای متمتع میشود از این قرار است که زن حائض یا کسی که به واسطۀ ضیق وقت نمیتواند عمرۀ تمتع را بهجا آورد باید قصد کند حج افراد را،و به همان احرام عمرۀ تمتع که عدول به افراد کرده برود به عرفات و مثل سایر حجاج وقوف کند،بعد از آن برود به مشعر و وقوف کند،بعد برود به منیٰ و اعمال منیٰ را بهجا آورد مگر هَدی را که واجب نیست بر او،بعد برود به مکه و طواف زیارت و نماز و سعی و طواف نساء و نماز آن را بهجا آورد،پس در این وقت از احرام خارج میشود،بعد از آن برگردد به منیٰ برای بیتوته و اعمال ایام تشریق به همان نحو که سایر حجاج بهجا میآورند،پس صورت حج افراد عین صورت حج تمتع است با یک فرق که در حج تمتع هَدی باید
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 42
ذبح کند و در حج افراد واجب نیست ولی استحباب دارد.
مسأله 2- صورت عمرۀ مفرده-که باید کسی که حج تمتع او بدل به حج افراد شد بعد از حج بهجا آورد-آن است که خارج شود به ادنی الحِل،و افضل آن است که از «جعرانه»یا«حدیبیه»یا«تنعیم»که از همه نزدیکتر به مکه است مُحرم شود،و بیاید به مکه و طواف کند و نماز آن را بخواند و سعی بین صفا و مروه بکند و تقصیر کند یا سر بتراشد و طواف نساء بهجا آورد و نماز طواف بخواند.
مسأله 3- عمرۀ مفرده با عمرۀ تمتع که تفصیلاً خواهد آمد در صورت فرق ندارند مگر در سه چیز:
اول- آن که در عمرۀ تمتع باید تقصیر کند؛یعنی از مو یا ناخن خود باید بگیرد،و سر تراشیدن جایز نیست و در عمرۀ مفرده مخیر است بین سر تراشیدن و تقصیر.
دوم- آن که در عمرۀ تمتع طواف نساء ندارد و در عمرۀ مفرده دارد.
سوم- آن که میقات عمرۀ تمتع یکی از مواقیت پنجگانه است که ذکر آن میآید، و میقات عمرۀ مفرده ادنی الحِل است و جایز است از یکی از مواقیت پنجگانه مُحرم شود.
مسأله 4- کیفیت افعال حج افراد از احرام و وقوفین و اعمال منیٰ و اعمال مکه عین کیفیت حج تمتع است،و در احکام مشترک هستند،و کیفیت افعال عمرۀ تمتع از احرام و طواف و سایر اعمال عین کیفیت عمرۀ مفرده است.
مسأله 5- عمرۀ تمتع را اگر کسی بهجا بیاورد کافی است از عمرۀ مفرده.
مسأله 6- کسی که وظیفهاش حج تمتع است مثل اشخاصی که از مکه شانزده فرسنگ شرعی دور باشند اگر استطاعت برای عمره داشته باشند و برای حج نداشته باشند عمرۀ مفرده بر آنها واجب نیست مثل اشخاصی که به نیابت،حج میکنند،گرچه احتیاط آن است که بهجا آورد.
مسأله 7- کسی که مُحرم شد به احرام عمرۀ مفرده حرام میشود بر او جمیع
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 43
چیزهایی که در احرام تمتع گفته شد و بعد از آن که تقصیر کرد یا سر تراشید همه چیز بر او حلال میشود مگر زنها و بعد از آن که طواف نساء را با نمازش بهجا آورد زن هم بر او حلال میشود.
مسأله 8- طواف نساء را در عمرۀ مفرده باید بعد از تقصیر یا سرتراشی بهجا آورد.
مسأله 9- کسی که به احرام عمرۀ مفرده وارد مکه شد اگر احرامش در ماههای حج بوده جایز است که آن را عمرۀ تمتع قرار دهد و دنبال آن حج تمتع بهجا آورد و در این صورت هَدی بر او واجب میشود.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 44