جایگاه آزادی در اندیشۀ سیاسی امام خمینی
حجةالاسلام سیدجواد صالحی
محور اندیشۀ سیاسی – انقلابی همانا آزادی است، که بیش و کم بر سرنوشت مردم و بیدارگران اقلیم ها تأثیر گذارده است و گریز و ستیزِ اصحابِ زر و زور و تزویر را سبب گشته است. در این میانه دین هم پناهگاه آزادی خواهان بوده است و هم دستاویزِ قدرت طلبان، از این رو قرائت های متضادی از دین ارائه شده است که چه بسا باعث نفرت و دین ستیزی نسل نوخاسته می شود. این همه نشان می دهد که آزادی خواهی، همانا رویکرد آدمی به فطرت توحیدی می باشد و هنر یک حرکت دینی و یک پیشوای مذهبی در این است که تا واپسین منزل طریق مبارزه، به ویژه پس از پیروزی و دستیابی به منابع قدرت، هم چنان به آزادی وفادار بماند.
نویسندۀ مقاله با اشاره به قانون اساسی می نویسد: «اگر قانون اساسی را به عنوان میراثِ جاودانه امام تلقی کنیم، توجه به آزادی ها و حقوق ملت، از جایگاهی برجسته
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 256
اسلامی را بدین گونه ترسیم می کند: 1) پذیرش اصلِ آزادی در متنِ اجتماعی مبتنی بر بنیادهای اسلام؛ 2) تمیز میان آزادی و بی بند و باری؛ 3) اهتمام برای مصالح ملی و حفظ حکومت.
وی در ادامۀ گفتار به طور گذرا به مواضع امام خمینی در قبال آزادی اشاره می کند: 19 امام و آزادی بیان، عقیده و افکار؛ 2) امام و آزادی مطبوعات؛ 3) امام و انتقاد پذیری؛ 4) امام و آزادی شغل و سکونت و زندگی؛ 5) امام و اعتماد به مردم.
نویسنده در تحلیلِ نهایی خود این نتیجه را به دست می دهد که آزادی مورد نظر امام ذیلِ مفهومِ مثبت آزادی قرار می گیرد... و بر همین اساس، آزادی «برای چه» از نظر امام حولِ برداشتی مثبت از آزادی می چرخد که مسائل ارزشی و هنجاری در آن مطرح می گردد و قطعاً دین به مثابه یکی از منابعِ عمدۀ تعیین کنندۀ ارزش ها و غایاتِ زندگیِ فردی و اجتماعی اهمیت می یابد.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 257