عدّۀ طلاق
مسأله 1- عدّه نیست از برای زنی که شوهر با او نزدیکی نکرده،و دختر کوچکی که به حد بلوغ نرسیده است؛یعنی نه سالش تمام نشده؛گرچه شوهر با او نزدیکی کرده باشد،و زن یائسه،این سه طایفه عدّه ندارند؛چه به طلاق جدا شده باشند از شوهر و چه به فسخ و هبۀ مدت و غیر آن.
مسأله 2- دخول حاصل میشود به رفتن تمام حشفه و ختنهگاه؛چه در قُبُل و چه در دبر.
مسأله 3- زن اگر قرشیه است به شصت سالگی یائسه میشود و اگر نیست به پنجاه سالگی یائسه میشود.
مسأله 4- اگر زن حاملهای را طلاق دهند،عدّۀ او به زاییدن تمام میشود اگرچه بعد از طلاق بدون فاصله بزاید،و فرق نیست در این که بچه خلقتش تمام باشد یا ناقص، بلکه اگر مضغه و علقه هم باشد عدّه تمام میشود.
مسأله 5- اگر زن از زنا حامله باشد،به زاییدن عدّهاش تمام نمیشود.
مسأله 6- اگر زن دو قلو آبستن باشد بائن میشود از شوهر به زاییدن هر دو طفل نه یکی از آنها.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 384
مسأله 7- اگر زن غیرآبستن را طلاق بدهد یا نکاح را فسخ کند،اگر حیض زن مستقیم باشد؛یعنی در هر ماه یک مرتبه خون ببیند،عدّۀ او سه طهر است و همینطور است اگر در یک ماه بیشتر از یک مرتبه خون ببیند یا در دو ماه یک مرتبه ببیند.بلکه اگر فاصلۀ میان دو حیض او از سه ماه کمتر باشد نیز عدّۀ او سه طهر است.
مسأله 8- اگر زن حیض نمیشود و در سنی است که زنهای دیگر حیض میشوند؛چه به واسطۀ مرض باشد یا ضعف یا غیر آن،عدّۀ او سه ماه است.و همین طور است زنی که فاصلۀ مابین دو مرتبه خون دیدنش سه ماه باشد یا بیشتر.
مسأله 9- اگر زنی را طلاق داد و یک لحظه از پاکی او باقی است،این یک لحظه یک طهر حساب میشود و بعد از آن که دو طهر دیگر دید از عدّه خارج میشود.
مسأله 10- مراد از ماه که باید زن عدّه نگهدارد ماه هلالی است،پس اگر اول ماه طلاق گرفت سه ماه که گذشت عدّه تمام میشود و اگر در بین ماه طلاق گرفت دو ماه وسط را هلالی حساب کند،و ماه و روزهای ماه اول را با ماه چهارم تمام کند.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 385