احکام زکات

نیت زکات

‏ ‏

نیت زکات

‏         مسأله 1965- انسان باید زکات را به قصد قربت؛یعنی برای انجام فرمان خداوند ‏‎ ‎‏عالم،بدهد و در نیت معیّن کند که آنچه را می‌دهد زکات مال است،یا زکات فطره. ‏

‏ولی اگر مثلاً زکات گندم و جو بر او واجب باشد،لازم نیست معیّن کند چیزی را ‏


کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 393
‏که می‌دهد زکات گندم است یا زکات جو.‏

‏         مسأله 1966- کسی که زکات چند مال بر او واجب شده،اگر مقداری زکات بدهد و ‏‎ ‎‏نیت هیچ کدام آنها را نکند،چنانچه چیزی را که داده همجنس یکی از آنها باشد،زکات ‏‎ ‎‏همان جنس حساب می‌شود و اگر همجنس هیچ کدام آنها نباشد،به همۀ آنها قسمت ‏‎ ‎‏می‌شود،پس کسی که زکات چهل گوسفند و زکات پانزده مثقال طلا بر او واجب ‏‎ ‎‏است،اگر مثلاً یک گوسفند از بابت زکات بدهد و نیت هیچ کدام آنها را نکند،زکات ‏‎ ‎‏گوسفند حساب می‌شود،ولی اگر مقداری نقره بدهد به زکاتی که برای گوسفند و طلا ‏‎ ‎‏بدهکار است تقسیم می‌شود.‏

‏         مسأله 1967- اگر کسی را وکیل کند که زکات مال او را بدهد،موقعی که زکات را به آن ‏‎ ‎‏وکیل می‌دهد،بنابر احتیاط واجب ‏‎[1]‎‏باید نیت کند که آنچه را وکیل او بعداً به فقیر ‏‎ ‎‏می‌دهد زکات باشد،وکیل هم وقتی که زکات را به فقیر می‌دهد،باید از طرف مالک ‏‎ ‎‏نیت زکات کند.‏

‏         مسأله 1968- اگر مالک یا وکیل او بدون قصد قربت زکات را به فقیر بدهد و پیش از ‏‎ ‎‏آن که آن مال از بین برود،خود مالک،نیت زکات کند،زکات حساب می‌شود.‏

‏ ‏

کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 394

  • -اگر وکیل کند کسی را برای دادن زکات،نیت وکیل در حالی که به فقیر می‌دهد کفایت‌می‌کند و این احتیاط مستحب است.