در احکام جماعت است
مسأله 1- واجب است مأموم قرائت نماز را ترک کند در دو رکعت اول نماز ظهر و عصر و نیز در سایر نمازها که امام قرائت را بلند میخواند،در صورتی که قرائت امام یا همهمۀ او را بشنود و اگر نشنود مستحب است قرائت.
مسأله 2- واجب نیست بر مأموم طمأنینه در حال قرائت امام.
مسأله 3- واجب نیست مأموم تمام قرائت امام را در حال ایستادن درک کند،پس میتواند سجدۀ خود را مقداری طول دهد که امام بعض قرائت را کرده باشد،بلی جایز نیست طول دادن زیاد.
مسأله 4- قرائت امام کافی است از مأموم اگر در رکعت اول یا دوم اقتدا کند،و اگر در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند باید خودش«حمد»و سوره بخواند،و سایر واجبات نماز غیر از«حمد»و سوره در دو رکعت اول به گردن مأموم است.
مسأله 5- واجب است مأموم از امام متابعت کند در افعال نماز و مقدم از او نشود و عقب نیز نیفتد به مقدار فاحش،و اما در اقوال،متابعت واجب نیست،مگر در تکبیرة الاحرام که واجب است تبعیت کند و بعد از امام بهجا آورد،بلکه احتیاط واجب آن است که تا امام تکبیرةالاحرام را تمام نکند مأموم شروع به آن نکند.
مسأله 6- اگر متابعت در افعال ننماید نمازش صحیح است؛گرچه معصیت کرده، بلی اگر در حال قرائت رکوع کند نمازش صحیح نیست بنابر اقوا،چنانچه اگر مخالفت زیاد و فاحش باشد جماعتش باطل میشود.
مسأله 7- اگر از رکوع و سجود برخاست،به گمان آن که امام برخاسته است، واجب است برگردد برای متابعت و زیادی رکن ضرر ندارد.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 142
مسأله 8- اگر مشغول نافله بود و دید جماعت برپا شده و بترسد که به جماعت نرسد،مستحب است قطع کند نافله را و به جماعت وارد شود.و اگر به نماز واجب مشغول بود،مستحب است عدول کند به نماز مستحبی و به دو رکعتی تمام کند اگر جای عدول باقی است.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 143