لباس نمازگزار
نمازگزار در لباس و ساتر خود چند چیز را باید رعایت کند:
مسأله 1- اول: لباس و ساتر نمازگزار باید پاک باشد،مگر آن که طوری باشد که تنها در او نشود نماز خواند،مثل جوراب و بند شلوار.
مسأله 2- دوم: لباس و ساتر نمازگزار باید مباح باشد،که اگر در لباس غصبی نماز بخواند باطل است.
مسأله 3- اگر نمیداند که لباس غصبی است و در او نماز خواند،نمازش صحیح است.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 84
مسأله 4- اگر فراموش کرد که لباس،غصبی است و در او نماز خواند در صورتی که غاصب خود او باشد،احتیاطاً نماز را اعاده یا قضا کند،ولی اگر غاصب غیر او بوده، نماز صحیح است.
مسأله 5- اگر با پول خمس یا زکات نداده لباس خرید و با او نماز خواند و از پول دیگری هم ادای دین نکرد،این نماز باطل است.
مسأله 6- اگر لباس را با نخ غصبی بدوزند نماز در او صحیح نیست.
مسأله 7- سوم: لباس و ساتر نمازگزار اگر از حیوان باشد باید آن حیوان،حلال گوشت بوده و ذبح شرعی شده باشد.
مسأله 8- با پوست حیوانی که ذبح شرعی نشده نمیشود نماز خواند،و همینطور سایر اجزای زندۀ او.
مسأله 9- با پوست حیوانی که ذبح شرعی نشده ولی چون خون جهنده ندارد پاک است،احتیاطاً نماز نخواند.
مسأله 10- با پشم و کرک و سایر اجزای غیر زنده از حیوانی که حلال گوشت باشد و ذبح شرعی نشده میتوان نماز خواند.
مسأله 11- در هیچیک از اجزای حیوان حرام گوشت حتی پشم و کرک،بلکه رطوبت دهان آن نمیتوان نماز خواند؛آن حیوان را ذبح کرده باشند یا نه.
مسأله 12- با لباسی که نمیدانیم از حلال گوشت است یا از حرام گوشت،یا نمیدانیم اصلاً از حیوان است یا از غیر حیوان،نماز خواندن مانعی ندارد.
مسأله 13- اگر بدانیم لباس از حیوان حلال گوشت است،ولی ندانیم که آیا ذبح شده یا نه،نماز خواندن در آن صحیح نیست.
مسأله 14- اگر بدانیم که این لباس از حیوانات تهیه میشود و ندانیم که ذبح شرعی شده،ولی ما از دست مسلمان گرفته یا از بازار مسلمانها خریدهایم،در صورتی که
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 85
ندانیم قبلاً دست کافری بوده،نماز خواندن در آن مانعی ندارد.
مسأله 15- با لباسی که از خز تهیه میشود میتوان نماز خواند.
مسأله 16- لباسی را که امروز به نام خز مینامند و معلوم نیست خز باشد،گرچه مشتبه است و گفتیم با او میشود نماز خواند،ولی احتیاط ترک نماز است با آن.
مسأله 17- با لباسی که از سنجاب تهیه میشود میتوان نماز خواند،ولی احتیاطاً با او نماز نخواند.
مسأله 18- لباس و زینت طلا برای مردان حرام و نماز در آن باطل است،گرچه انگشتر باشد.
مسأله 19- دندان طلا برای مردان مانعی ندارد،مگر دندانهای جلو که آشکار است،اگر به قصد زینت باشد که احتیاطاً باید از آن خودداری کرد.
مسأله 20- ساعت طلا و زنجیر طلا همراه داشتن برای نماز مانعی ندارد،مگر آن که بر خود بیاویزد،که نماز خواندن با او مشکل است.
مسأله 21- لباس حریر و ابریشم خالص برای مردان،حرام و نماز در آن باطل است.
مسأله 22- اگر لباس حریر و ابریشم خالص برای ستر عورت کافی نباشد مثل کلاه و کراوات و بند شلوار،از پوشیدن و نماز خواندن در آن به احتیاط واجب خودداری کند.
مسأله 23- پوشیدن لباس حریر و ابریشم خالص برای زنان مانعی ندارد و نماز در آن صحیح است.
مسأله 24- استفاده کردن از حریر و ابریشم خالص برای مردان در غیر پوشش و لباس مانعی ندارد،مثل فرش و زین اسب و تشک و روکش و شمد برای خواب و غیر اینها.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 86
مسأله 25- پوشیدن و نماز خواندن در لباس حریر و ابریشم در صورتی که مخلوط و ممزوج باشد برای مردان مانعی ندارد.
مسأله 26- پوشیدن ابریشم زربفت که با رشتههای نازک طلا و ابریشم تهیه شده حرام،و نماز در آن باطل است.
مسأله 27- پوشیدن لباس زنانه برای مردها و لباس مردانه برای زنها گرچه حرام است بنابر احتیاط واجب،اما نماز خواندن در آن مانعی ندارد.
مسأله 28- اگر نداند که این لباس از طلا یا حریر یا ابریشم خالص است یا نه، پوشیدن و نماز خواندن در آن مانعی ندارد،و همینطور انگشتر که نمیداند از طلا است.
مسأله 29- اگر بداند که این لباس حریر یا ابریشم است،اما نداند که خالص است یا ممزوج،بنابر احتیاط مستحب نپوشد و نماز در آن نخواند،گرچه اقوا در نظر، جواز است.
مسأله 30- اگر در اول وقت ساتر ندارد ولی احتمال میدهد که در آخر وقت ساتر پیدا کند،بنابر احتیاط نماز را از اول وقت تأخیر بیندازد،گرچه واجب نبودن خالی از قوّت نیست.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 87