احکام نجاسات
مسأله 1- شرط است در صحیح بودن نماز و طواف،چه واجب باشد و چه مستحب پاک بودن بدن،حتی مو و ناخن و غیر اینها،و همچنین لباس مگر از آن نجاستی که معفوّ است،چنانچه بعداً ذکر میشود.
مسأله 2- شرط است در صحت نماز که محل سجدۀ پیشانی در حال سجده کردن پاک باشد،اما جاهای دیگر مانند فرش اگر نجس باشد و به بدن یا لباس نمازگزار نرسد مانعی ندارد.
مسأله 3- واجب است ازاله و پاک کردن نجاست از مساجد،چه زمین اندرون مسجد باشد یا سقف و بام و طرف داخل دیوار،و اما طرف بیرون دیوار بنابر احتیاط واجب نجس کردن آن حرام و پاک کردن آن واجب است.
مسأله 4- نجس کردن حرم امامان علیهم السلام و ضرایح آنان حرام است و چنانچه نجس ماندن موجب بیاحترامی میشود،واجب است تطهیر آن.
مسأله 5- نجس کردن خط و ورق قرآن حرام است و اگر نجس شود،باید فوراً آن را آب بکشند.
مسأله 6- بنابر احتیاط واجب،نجس کردن جلد قرآن،حرام و چنانچه نجس شد احتیاط واجب تطهیر آن است.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 68
مسأله 7- نجس کردن حصیر مسجد،بنابر احتیاط واجب،حرام و چنانچه نجس شد بنابر احتیاط واجب باید آن را ازاله کنند،اگرچه به بریدن موضع نجس باشد.
مسأله 8- نوشتن قرآن با مرکّب نجس حرام است و اگر نوشته شود،واجب است آن را از بین ببرند و چنانچه با مرکّبی نوشته شده باشد که اثر آن از بین نمیرود،مانند مرکّب چاپ،واجب است آن را تطهیر کنند؛یعنی آن را آب بکشند.
مسأله 9- کسی که عمداً با لباس نجس یا بدن نجس نماز میخواند نمازش باطل است و واجب است دوباره بخواند،در صورت بودن وقت،وگرنه قضای آن را باید بهجا آورد.
مسأله 10- اگر فراموش کند که بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید،باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت نماز گذشته باشد،باید قضای آن را بهجا آورد.
مسأله 11- اگر نداند بدن یا لباسش نجس است و با آن نماز بخواند و بعد بفهمد که لباس یا بدنش نجس بوده،نمازش صحیح است و احتیاط مستحب آن است که دوباره بخواند.
مسأله 12- کسی که غیر از لباس نجس،لباس دیگری ندارد و به واسطۀ سرما و مانند آن نمیتواند لباسش را بیرون آورد،در صورتی که وقت تنگ باشد و یا احتمال برطرف شدن عذر را ندهد،باید در همان لباس نجس نماز بخواند و نماز او صحیح است،و اگر میتواند لباس را بیرون آورد باید برهنه نماز بخواند؛چه وقت تنگ باشد یا وسعت داشته باشد،لکن احتمال برطرف شدن عذر را ندهد.
مسأله 13- کسی که دو لباس دارد،اگر بداند که یکی از آنها نجس است و نداند کدام یک از آنها است،چنانچه وقت دارد باید با هر دو لباس نماز بخواند،مثلاً اگر بخواهد نماز ظهر و عصر را بخواند باید با هر کدام از این دو لباس یک نماز ظهر و یک نماز
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 69
عصر بخواند،و چنانچه وقت تنگ است احتیاط واجب آن است در صورتی که میتواند برهنه نماز بخواند و در خارج وقت با لباس پاک قضا نماید.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 70