احکام طهارت

احکام دفن میت

‏ ‏

احکام دفن میت

‏         مسأله 1- واجب است دفن کردن میت در زمین به نحوی که بدن او در زمین پنهان ‏‎ ‎‏شود،و احوط آن است که طوری دفن کنند که بوی او بیرون نیاید و درندگان هم ‏‎ ‎‏نتوانند بدنش را بیرون بیاورند،اگرچه اقوا دفن میت است به نحوی که گفته شد،در ‏‎ ‎‏صورتی که درنده‌ای پیدا نشود و از بویش کسی صدمه نبیند.‏

‏         مسأله 2- اگر کسی در کشتی بمیرد،چنانچه بودن او در آن‌جا بی‌مانع باشد و یا ‏‎ ‎‏جسد او فاسد نمی‌شود،باید صبر کنند تا به خشکی برسند و او را دفن نمایند،ولی در ‏‎ ‎‏صورتی که بودن میت در کشتی مانعی داشته باشد و یا فاسد می‌شود،باید او را غسل ‏‎ ‎‏بدهند و کفن نموده و حنوط کنند و بر آن نماز گزارده و او را در ظرفی مثل خمره ‏‎ ‎‏گذاشته و درش را بسته به دریا انداخته و یا چیز سنگینی به پای او بسته به دریا ‏‎ ‎‏بیندازند،و بهتر آن است که اگر خمره و یا مثل آن باشد او را در خمره گذارند.و ‏‎ ‎‏همچنین اگر بر میت بترسند از جهت نبش قبر یا مثله نمودن(به معنی بریدن گوش و ‏‎ ‎‏بینی و یا عضو دیگر)باید به نحوی که گفته شد او را در دریا بیندازند.‏

‏         مسأله 3- واجب است میت را در قبر به پهلوی راست به نحوی که سرش به طرف ‏‎ ‎‏مغرب و پایش به طرف مشرق باشد بخوابانند،اما اگر زن کافره‌ای بمیرد و بچه در ‏‎ ‎‏شکم او مرده و پدر آن طفل مسلمان باشد،باید این چنین زن را در قبر به پهلوی چپ، ‏‎ ‎‏پشت به قبله بخوابانند که روی بچه به طرف قبله باشد.‏

‏         مسأله 4- مخارج دفن میت و همچنین مخارج محکم کردن قبر میت در صورت ‏‎ ‎‏لزوم و مخارج دریا انداختن او از اصل مالش برداشته می‌شود.‏

‏         مسأله 5- چیزهایی که از میت جدا می‌شود از قبیل مو و دندان و ناخن باید دفن ‏‎ ‎‏شود،و احتیاط واجب آن است که آنها با بدن میت دفن شود،اگر ممکن شود.‏

‏         مسأله 6- اگر کسی در چاه بمیرد و بیرون آوردنش ممکن نباشد و همچنین نشود او ‏

کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 53
‏را رو به قبله قرار داد،چنانچه ملک غیر نباشد باید درب(دهانۀ)چاه را ببندند و ‏‎ ‎‏همان‌جا را قبر او قرار بدهند،و اگر ملک غیر باشد و اجازه بدهد نیز باید همان‌جا را ‏‎ ‎‏قبر او قرار داد.‏

‏         مسأله 7- اگر بچه‌ای در رحم مادر بمیرد و بودنش در رحم برای مادر خطر داشته ‏‎ ‎‏باشد،باید به آسان‌ترین راه اگرچه به ریزه ریزه کردن بچه هم شد بیرون آورد،در مرتبۀ ‏‎ ‎‏اول شوهر باید مباشر بیرون آوردن شود،اگر ممکن نشد به وسیلۀ زنی که استاد باشد و ‏‎ ‎‏اگر ممکن نشد به وسیلۀ محارم زن،چنانچه ممکن نشد به وسیلۀ نامحرم باید بچه را ‏‎ ‎‏بیرون آورد.اگر مادر بمیرد و بچه در رحم او زنده باشد،واجب است بچه را بیرون ‏‎ ‎‏بیاورند،به این طریق:جایی را که می‌شود بچه را سالم‌تر بیرون آورد شکافته و بعد از ‏‎ ‎‏بیرون آوردن طفل آن‌جا را بدوزند و اگر برای بیرون آوردن،همۀ مواضع مساوی باشد ‏‎ ‎‏احوط بیرون آوردن از طرف چپ است.‏

‏         مسأله 8- جایز نیست میت را در جای غصبی دفن کنند،و اقوا جایز نبودن دفن در ‏‎ ‎‏مساجد است.‏

‏         مسأله 9- جایز نیست دفن کردن کفّار در قبرستان مسلمانان،و چنانچه دفن کردند ‏‎ ‎‏باید او را بیرون بیاورند.و همچنین جایز نیست دفن کردن مسلمان در قبرستان کفّار،و ‏‎ ‎‏چنانچه عمداً یا سهواً دفن شد،اقوا جواز بیرون آوردن او است،اما در صورتی که ‏‎ ‎‏نسبت به میت بی‌احترامی باشد واجب است از آن‌جا بیرون آورند.‏

‏         مسأله 10- مستحب است گودی قبر تا چنبرۀ گردن،یا به اندازۀ قامت انسان متوسط ‏‎ ‎‏باشد.و نیز مستحب است اگر میت مرد است قبل از داخل نمودن در قبر،نزدیک قبر به ‏‎ ‎‏نحوی که سر میت در پایین قبر و اگر زن است در طرف قبله قبر بگذارند و یک‌دفعه ‏‎ ‎‏داخل قبر ننمایند،بلکه در دو سه ارشی قبر به زمین گذاشته و کمی صبر نموده،پس از ‏‎ ‎‏آن به نحوی که گفته شد کنار قبر بگذارند و سپس داخل در قبر کنند.و نیز مستحب ‏‎ ‎‏است که بندهای کفن را بعد از گذاشتن در قبر باز کنند،و صورت میت را روی خاک ‏

کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 54
‏بگذارند و بالشی از خاک زیر سرش قرار دهند و به پشت میت خشتی یا کلوخی قرار ‏‎ ‎‏دهند که بر پشت برنگردد،و مستحب است کسی که میت را در قبر می‌گذارد با ‏‎ ‎‏طهارت و سربرهنه و پابرهنه باشد و تکمه‌های جامه را باز کند،و چنانچه میت زن ‏‎ ‎‏است،شوهر یا محارم او در قبرش بگذارند،و چنانچه محرمی نباشد خویشانش او را ‏‎ ‎‏در قبر قرار دهند.و نیز مستحب است،میت را به دعاهای مأثوره بعد از گذاشتن در ‏‎ ‎‏لحد و قبل از پوشاندن،تلقین کنند.و مستحب است قبر را به اندازۀ چهار انگشت بسته ‏‎ ‎‏و یا باز از سطح زمین بلند کنند و قبر را مربع و مسطح بسازند و آب بر آن بپاشند و بهتر ‏‎ ‎‏آن است از طرف سر قبر شروع نموده تا به پایین قبر پاشیده و از آن‌جا دور زده به ‏‎ ‎‏بالای سر برسند و بعد از پاشیدن آب انگشت‌ها را باز نموده و بر روی قبر فرو برند به ‏‎ ‎‏نحوی که اثر انگشت باقی باشد و هفت بار سورۀ مبارکۀ «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» را بخوانند،و بعد ‏‎ ‎‏از تمام شدن دفن و مراجعت تشییع کنندگان،ولیّ میت یا به دستور ولیّ میت،او را به ‏‎ ‎‏دعاهای مأثوره،تلقین کنند.و مستحب است قبر را محکم بسازند.و مستحب مؤکّد ‏‎ ‎‏است بعد از دفن،صاحبان عزا را تسلیت گفته و تا سه روز برای اهل خانۀ میت غذا ‏‎ ‎‏بفرستند.‏

‏و نیز مستحب است در شب اول قبر دو رکعت نماز وحشت برای میت به طریق ‏‎ ‎‏زیر بخوانند:‏

‏در رکعت اول بعد از«حمد»سورۀ«توحید»دو بار و در رکعت دوم بعد از«حمد» ‏‎ ‎‏سورۀ «أَلْهٰاکُمُ التَّکٰاثُرُ» ده بار خوانده شود و بعد از سلام بگوید:«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ ‏‎ ‎‏وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها الیٰ قَبْرِ فُلانِ بنِ فُلان»و به جای آن نام میت و پدرش را ببرد.‏

‏به طریق دیگر می‌توان نماز وحشت را خواند و آن طریق این است که:در رکعت ‏‎ ‎‏اول بعد از«حمد»«آیة الکرسی»را تا «فِیهٰا خٰالِدُونَ» بنابر احتیاط یک بار خوانده و در ‏‎ ‎‏رکعت دوم بعد از«حمد»سورۀ «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» ده بار خوانده شود و بعد از سلام بگوید: ‏

‏«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها الیٰ قَبرِ فُلانِ بنِ فُلان»و به جای آن ‏

کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 55
‏نام میت و پدرش را ذکر کند.و نماز وحشت را می‌توان در هر موقع از شب اول دفن ‏‎ ‎‏خواند،ولی بهتر آن است که در اول شب بخوانند.و اقوا جواز اجرت گرفتن برای نماز ‏‎ ‎‏وحشت است.‏

‏         مسأله 11- مکروه است دو میت را در یک قبر بگذارند،و نیز مکروه است پدر در ‏‎ ‎‏قبر پسر وارد شود،و همچنین کراهت دارد که خویشاوندان میت بر روی قبر او خاک ‏‎ ‎‏بریزند.و بعد از خراب شدن قبر و کهنگی آن،کراهت دارد که آن را تعمیر نمایند،مگر ‏‎ ‎‏قبور انبیا و صلحا و علما.و نیز مکروه است بلند کردن قبر بیش از چهار انگشت به ‏‎ ‎‏نحوی که ذکر شد.گذاشتن میتی در قبر میت دیگر در صورتی که صدق نبش قبر کند، ‏‎ ‎‏حرام است و در غیر این صورت؛یعنی میت قبلی خاک شده باشد،اشکالی ندارد.‏

‏         مسأله 12- کراهت دارد انتقال دادن میت به بلد دیگر غیر از مشاهد مشرّفه،و اما ‏‎ ‎‏انتقال به مشاهد مشرّفه فضیلت دارد،ولی اگر در مدت انتقال به بلد دیگر غیر از ‏‎ ‎‏مشاهد یا برای مشاهد نیز فاسد می‌شود یا موجب بی‌احترامی میت و یا سبب اذیت ‏‎ ‎‏دیگران می‌شود،احتیاط واجب در ترک انتقال است به مشاهد مشرّفه و حرام است ‏‎ ‎‏انتقال به غیر مشاهد.‏

‏         مسأله 13- جایز نیست نبش کردن قبر میت جهت انتقال به بلدی که غیر از مشاهد ‏‎ ‎‏مشرّفه است،و برای مشاهد مشرّفه نیز این که در زمان ما متعارف و معمول شده؛ ‏‎ ‎‏میت را بر غیر وجه شرعی به خاک می‌سپارند که بعداً او را به مشاهد مشرّفه انتقال ‏‎ ‎‏دهند،مورد اشکال است،بلکه اقوا وجوب دفن میت است بر وجه و طریق شرعی که ‏‎ ‎‏مذکور گردید.‏

‏         مسأله 14- جایز نیست انسان در مرگ کسی،صورت یا بدن را بخراشد و به خود ‏‎ ‎‏لطمه بزند،و احتیاط واجب آن است در گریه بر میت صدا را خیلی بلند نکند.دریدن ‏‎ ‎‏پیراهن در مرگ غیر پدر و برادر جایز نیست.اگر زن در عزای میت صورت خود را ‏‎ ‎‏بخراشد که خون بیاید باید یک بنده آزاد کند،یا به ده فقیر طعام داده و یا آنان را ‏

کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 56
‏بپوشاند،و همچنین است بنابر احتیاط واجب اگر بخراشد و خون نیاید،و اگر مرد در ‏‎ ‎‏مرگ زن خود یا فرزند خود جامه‌اش را بدرد نیز بر او همین امور واجب است.‏

‏ ‏

کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 57