7-باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح
مسأله 1628- اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند،یا اگر وظیفۀ او تیمم است عمداً تیمم ننماید،روزهاش باطل است.
مسأله 1629- اگر در روزۀ واجبی که مثل روزۀ ماه رمضان وقت آن معیّن است تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید ولی از روی عمد نباشد مثل آن که دیگری نگذارد غسل و تیمم کند،روزهاش صحیح است.
مسأله 1630- کسی که جنب است و میخواهد روزۀ واجبی بگیرد که مثل روزۀ رمضان وقت آن معیّن است،چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود،بنابر احتیاط
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 326
واجب باید تیمم کند و روزه بگیرد و قضای آن را هم بهجا آورد.
مسأله 1631- اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید،باید روزۀ آن روز را قضا نماید و اگر بعد از چند روز یادش بیاید،باید روزۀ هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید مثلاً اگر نمیداند سه روز جنب بوده یا چهار روز،باید روزۀ سه روز را قضا کند.
مسأله 1632- کسی که در شب ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد،اگر خود را جنب کند،روزهاش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب میشود،ولی اگر برای تیمم وقت دارد،چنانچه خود را جنب کند،بنابر احتیاط واجب باید تیمم نماید و روزه بگیرد و قضای آن را هم بهجا آورد.
مسأله 1633- اگر برای آن که بفهمد وقت دارد یا نه،جستوجو نماید و گمان کند که به اندازۀ غسل وقت دارد و خود را جنب کند و بعد بفهمد وقت تنگ بوده چنانچه تیمم کند روزهاش صحیح است و اگر بدون جستوجو گمان کند که وقت دارد و خود را جنب نماید و بعد بفهمد وقت تنگ بوده و با تیمم روزه بگیرد،بنابر احتیاط واجب باید روزۀ آن روز را قضا کند.
مسأله 1634- کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند که اگر بخوابد تا صبح بیدار نمیشود،نباید بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود،روزهاش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب میشود.
مسأله 1635- هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود،احتیاط واجب
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 327
آن است که پیش از غسل نخوابد،اگرچه احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود.
مسأله 1636- کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود،چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزهاش صحیح است.
مسأله 1637- کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود،چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدار شدن باید غسل کند،در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند بنابر احتیاط قضا و کفاره بر او واجب میشود
مسأله 1638- کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود،چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند،یا تردید داشته باشد که غسل کند یا نه،در صورتی که بخوابد و بیدار نشود، روزهاش باطل است.
مسأله 1639- اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند،چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود،باید روزۀ آن روز را قضا کند و اگر از خواب دوم بیدار شود و برای مرتبۀ سوم بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود،قضای روزه و کفاره بر او واجب میشود
مسأله 1640- بنابر احتیاط واجب خوابی را که در آن محتلم شده،باید خواب اول
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 328
حساب کند پس اگر بعد از بیدار شدن دوباره بخوابد و بداند یا احتمال دهد که بیدار میشود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند،چنانچه تا اذان خواب بماند بنابر احتیاط واجب باید قضای آن روز را بگیرد.اگر دوباره بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر بخوابد بیدار میشود و تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند در صورتی که باز هم بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند،باید قضای آن روز را بگیرد و بنابر احتیاط کفاره هم بر او واجب میشود.
مسأله 1641- اگر روزهدار در روز محتلم شود،واجب نیست فوراً غسل کند.
مسأله 1642- هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده،روزۀ او صحیح است.
مسأله 1643- کسی که میخواهد قضای روزۀ رمضان را بگیرد،هرگاه تا اذان صبح جنب بماند،اگرچه از روی عمد نباشد روزۀ او باطل است.
مسأله 1644- کسی که میخواهد قضای روزۀ رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است،چنانچه وقت قضای روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزۀ قضای رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است،بنابر احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم عوض آن را بهجا آورد و اگر وقت قضای روزه تنگ نیست،روزۀ او باطل است.
مسأله 1645- اگر در روزۀ واجبی غیر روزۀ رمضان و قضای آن،تا اذان صبح جنب بماند،ولی از روی عمد نباشد چنانچه وقت آن روزه معیّن است مثلاً نذر کرده که آن
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 329
روز را روزه بگیرد،روزهاش صحیح است و اگر مثل روزۀ کفاره وقت آن معیّن نیست، احتیاط واجب آن است که غیر از آن روز روز دیگری را روزه بگیرد.
مسأله 1646- اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمداً غسل نکند، یا اگر وظیفۀ او تیمم است عمداً تیمم نکند روزهاش باطل است.
مسأله 1647- اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد،چنانچه بخواهد روزۀ واجبی بگیرد که مثل روزۀ رمضان وقت آن معیّن است باید تیمم نماید و بنابر احتیاط واجب تا اذان صبح بیدار بماند.و اگر بخواهد روزۀ مستحب یا روزۀ واجبی بگیرد که مثل روزۀ کفاره وقت آن معیّن نیست، نمیتواند با تیمم روزه بگیرد.
مسأله 1648- اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد،یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده،چنانچه روزهای را که میگیرد مثل روزۀ رمضان واجب معیّن باشد صحیح است.و اگر روزۀ مستحب یا روزهای باشد که مثل روزۀ کفاره وقت آن معیّن نیست،صحیح بودن آن اشکال دارد
مسأله 1649- اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود،یا در بین روز خون حیض یا نفاس ببیند اگرچه نزدیک مغرب باشد،روزۀ او باطل است.
مسأله 1650- اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روز یادش بیاید،روزههایی که گرفته صحیح است.
مسأله 1651- اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و در غسل کردن
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 330
کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند روزهاش باطل است.ولی چنانچه کوتاهی نکند مثلاً منتظر باشد که حمام زنانه شود،اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند،روزۀ او صحیح است.
مسأله 1652- اگر زنی که در حال استحاضه است،غسلهای خود را به تفصیلی که در احکام استحاضه در مسأله 401-405 گفته شد بهجا آورد،روزۀ او صحیح است.
مسأله 1653- کسی که مس میت کرده؛یعنی جایی از بدن خود را به بدن میت رسانده، میتواند بدون غسل مس میت روزه بگیرد،و اگر در حال روزه هم میت را مس نماید، روزۀ او باطل نمیشود.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 331