احکام جماعت
مسأله 1469- موقعی که مأموم نیت میکند،باید امام را معیّن نماید.ولی دانستن اسم او لازم نیست،مثلاً اگر نیت کند اقتدا میکنم به امام حاضر،نمازش صحیح است.
مسأله 1470- مأموم باید غیر از«حمد»و سوره همه چیز نماز را خودش بخواند،ولی اگر رکعت اول یا دوم او و رکعت سوم یا چهارم امام باشد،باید«حمد»و سوره را بخواند.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 299
مسأله 1471- اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صدای«حمد» و سورۀ امام را بشنود،اگر چه کلمات را تشخیص ندهد،باید«حمد»و سوره را نخواند و اگر صدای امام را نشنود،مستحب است«حمد»و سوره بخواند ولی باید آهسته بخواند و چنانچه سهواً بلند بخواند اشکال ندارد.
مسأله 1472- اگر مأموم بعضی از کلمات«حمد»و سورۀ امام را بشنود،احتیاط واجب آن است که«حمد»و سوره را نخواند.
مسأله 1473- اگر مأموم سهواً«حمد»و سوره بخواند،یا خیال کند صدایی را که میشنود صدای امام نیست و«حمد»و سوره بخواند و بعد بفهمد صدای امام بوده، نمازش صحیح است.
مسأله 1474- اگر شک کند که صدای امام را میشنود یا نه،یا صدایی بشنود و نداند صدای امام است یا صدای کس دیگر،میتواند«حمد»و سوره بخواند.
مسأله 1475- احتیاط واجب آن است که مأموم در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر«حمد»و سوره نخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید.
مسأله 1476- مأموم نباید تکبیرةالاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.
مسأله 1477- اگر مأموم سلام امام را بشنود،یا بداند چه وقت سلام میگوید،احتیاط واجب آن است که پیش از امام سلام نگوید و چنانچه عمداً پیش از امام سلام دهد، نمازش اشکال دارد.ولی اگر سهواً پیش از امام سلام دهد،نمازش صحیح است.و لازم نیست دوباره با امام سلام دهد.
مسأله 1478- اگر مأموم غیر از تکبیرةالاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش از
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 300
امام بگوید اشکال ندارد.ولی اگر آنها را بشنود،یا بداند امام چه وقت میگوید،احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید.
مسأله 1479- مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده میشود،کارهای دیگر آن،مانند رکوع و سجود را با امام یا کمی بعد از امام بهجا آورد.و اگر عمداً پیش از امام یا مدتی بعد از امام انجام دهد،معصیت کرده و احتیاط واجب آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند.
مسأله 1480- اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد،چنانچه امام در رکوع باشد، باید به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در این صورت زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمیکند ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد،امام سر بردارد نمازش باطل است.
مسأله 1481- اگر اشتباهاً سر بردارد و ببیند امام در سجده است باید به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده این اتفاق بیفتد برای زیاد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمیشود.
مسأله 1482- کسی که اشتباهاً پیش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد،و هنوز به سجده نرسیده امام سر بردارد،نمازش صحیح است ولی اگر در هر دو سجده این اتفاق بیفتد،نماز باطل است.
مسأله 1483- اگر اشتباهاً سر از رکوع یا سجده بردارد و سهواً یا به خیال این که به امام نمیرسد،به رکوع یا سجده نرود،نمازش صحیح است.
مسأله 1484- اگر سر از سجده بردارد و ببیند امام در سجده است چنانچه به خیال این که سجدۀ اول امام است،به قصد این که با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 301
سجدۀ دوم امام بوده،سجدۀ دوم او حساب میشود .و اگر به خیال این که سجدۀ دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجدۀ اول امام بوده،باید به قصد این که با امام سجده کند تمام کند و دوباره با امام به سجده رود.و در هر دو صورت احتیاط واجب آن است که نماز را به جماعت تمام کند و دوباره بخواند.
مسأله 1485- اگر سهواً پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر سر بردارد به مقداری از قرائت امام میرسد،چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحیح است و اگر عمداً برنگردد،احتیاط واجب آن است که نماز را به جماعت تمام کند و دوباره بخواند.
مسأله 1486- اگر سهواً پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر برگردد به چیزی از قرائت امام نمیرسد،در صورتی که صبر کند تا امام به او برسد،نمازش صحیح است،و اگر به قصد این که با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به رکوع رود،احتیاط واجب آن است که نماز را تمام کند و دوباره بهجا آورد.
مسأله 1487- اگر سهواً پیش از امام به سجده رود،در صورتی که صبر کند تا امام به او برسد نمازش صحیح است و اگر به قصد این که با امام نماز بخواند سربردارد و با امام به سجده رود،احتیاط واجب آن است که نماز راتمام کند و دوباره بهجا آورد.
مسأله 1488- اگر امام در رکعتی که قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند،یا در رکعتی که
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 302
تشهد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود مأموم نباید قنوت و تشهد را بخواند ولی نمیتواند پیش از امام به رکوع رود،یا پیش از ایستادن امام بایستد بلکه باید صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 303