4-کثیرالشک(کسی که زیاد شک میکند)
مسأله 1193- اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند،یا در سه نماز پشت سر هم مثلاً در نماز صبح و ظهر و عصر شک کند،کثیرالشک است و چنانچه زیاد شک کردن او از غضب یا ترس یا پریشانی حواس نباشد،به شک خود اعتنا نکند.
مسأله 1194- کثیرالشک اگر در بهجا آوردن چیزی شک کند،چنانچه بهجا آوردن آن نماز را باطل نمیکند،باید بنا بگذارد که آن را بهجا آورده،مثلاً اگر شک کند که رکوع کرده یا نه،باید بنا بگذارد که رکوع کرده است،و اگر بهجا آوردن آن نماز را باطل میکند باید بنا بگذارد که آن را انجام نداده مثلاً اگر شک کند که یک رکوع کرده یا بیشتر چون زیاد شدن رکوع نماز را باطل میکند باید بنا بگذارد که بیشتر از یک رکوع نکرده است.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 247
مسأله 1195- کسی که در یک چیز نماز زیاد شک میکند،چنانچه در چیزهای دیگر نماز شک کند باید به دستور آن عمل نماید،مثلاً کسی که زیاد شک میکند سجده کرده یا نه اگر در بهجا آوردن رکوع شک کند باید به دستور آن رفتار نماید؛یعنی اگر ایستاده رکوع را بهجا آورد و اگر به سجده رفته،اعتنا نکند.
مسأله 1196- کسی که در نماز مخصوصی مثلاً در نماز ظهر زیاد شک میکند اگر در نماز دیگر مثلاً در نماز عصر شک کند،باید به دستور شک رفتار نماید.
مسأله 1197- کسی که وقتی در جای مخصوصی نماز میخواند زیاد شک میکند،اگر در غیر آنجا نماز بخواند و شکی برای او پیش آید باید به دستور شک عمل نماید.
مسأله 1198- اگر انسان شک کند که کثیرالشک شده یا نه،باید به دستور شک عمل نماید.و کثیرالشک تا وقتی یقین نکند که به حال معمولی مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند.
مسأله 1199- کسی که زیاد شک میکند،اگر شک کند رکنی را بهجا آورده یا نه،و اعتنا نکند بعد یادش بیاید که آن را بهجا نیاورده،چنانچه مشغول رکن بعد نشده،باید آن را بهجا آورد،و اگر مشغول رکن بعد شده نمازش باطل است،مثلاً اگر شک کند رکوع کرده یا نه و اعتنا نکند،چنانچه پیش از سجده یادش بیاید که رکوع نکرده،باید رکوع کند و اگر در سجده یادش بیاید،نمازش باطل است.
مسأله 1200- کسی که زیاد شک میکند،اگر شک کند چیزی را که رکن نیست بهجا آورده یا نه و اعتنا نکند و بعد یادش بیاید که آن را بهجا نیاورده،چنانچه از محل بهجا آوردن آن نگذشته باید آن را بهجا آورد،و اگر از محل آن گذشته نمازش صحیح است،مثلاً اگر شک کند که«حمد»خوانده یا نه و اعتنا نکند،چنانچه در قنوت یادش بیاید که«حمد»نخوانده،باید بخواند و اگر در رکوع یادش بیاید نماز او صحیح است.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 248