لباس نمازگزار
مسأله 806- لباس نمازگزار شش شرط دارد:اول:آن که پاک باشد.دوم:آن که مباح باشد.سوم:آن که از اجزای مردار نباشد.چهارم:آن که از حیوان حرام گوشت نباشد.
پنجم و ششم:آن که اگر نمازگزار مرد است،لباس او ابریشم خالص و طلاباف نباشد و تفصیل اینها در مسائل آینده گفته میشود.
شرط اول
مسأله 807- لباس نمازگزار باید پاک باشد و اگر کسی عمداً با بدن یا لباس نجس نماز بخواند،نمازش باطل است.
مسأله 808- کسی که نمیداند با بدن و لباس نجس نماز باطل است اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند،نمازش باطل میباشد.
مسأله 809- اگر به واسطۀ ندانستن مسأله،چیز نجسی را نداند نجس است،مثلاً نداند عرق جنب از حرام نجس است و با آن نماز بخواند نمازش باطل است.
مسأله 810- اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحیح است،ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد،دوباره آن نماز را بخواند.
مسأله 811- اگر فراموش کند که بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید،باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.
مسأله 812- کسی که در وسعت وقت مشغول نماز است،اگر در بین نماز،بدن یا
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 171
لباس او نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخواند،ملتفت شود که نجس شده،یا بفهمد بدن یا لباس او نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده،در صورتی که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس یا بیرون آوردن آن،نماز را بههم نمیزند،باید در بین نماز بدن یا لباس را آب بکشد یا لباس را عوض نماید یا اگر چیز دیگری عورت او را پوشانده،لباس را بیرون آورد، ولی چنانچه طوری باشد که اگر بدن یا لباس را آب بکشد یا لباس را عوض کند یا بیرون آورد،نماز بههم میخورد و اگر لباس را بیرون آورد برهنه میماند،باید نماز را بشکند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند.
مسأله 813- کسی که در تنگی وقت مشغول نماز است،اگر در بین نماز لباس او نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخواند بفهمد که نجس شده،یا بفهمد که لباس او نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده،در صورتی که آب کشیدن یا عوض کردن یا بیرون آوردن لباس،نماز را بههم نمیزند و میتواند لباس را بیرون آورد،باید لباس را آب بکشد یا عوض کند،یا اگر چیز دیگری عورت او را پوشانده،لباس را بیرون آورد و نماز را تمام کند،اما اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده و لباس را هم نمیتواند آب بکشد یا عوض کند باید لباس را بیرون آورد و به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را تمام کند.ولی چنانچه طوری است که اگر لباس را آب بکشد یا عوض کند،نماز بههم میخورد و به واسطۀ سرما و مانند آن نمیتواند لباس را بیرون آورد،باید با همان حال نماز را تمام کند و نمازش صحیح است.
مسأله 814- کسی که در تنگی وقت مشغول نماز است،اگر در بین نماز بدن او نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخواند ملتفت شود که نجس شده،یا بفهمد بدن او نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده، در صورتی که آب کشیدن بدن نماز را بههم نمیزند،باید آب بکشد و اگر نماز را بههم
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 172
میزند،باید با همان حال نماز را تمام کند و نماز او صحیح است.
مسأله 815- کسی که در پاک بودن بدن یا لباس خود شک دارد،چنانچه نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد که بدن یا لباسش نجس بوده،نماز او صحیح است.
مسأله 816- اگر لباس را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاک نشده،باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.
مسأله 817- اگر خونی در بدن یا لباس خود ببیند و یقین کند که از خونهای نجس نیست،مثلاً یقین کند که خون پشه است،چنانچه بعد از نماز بفهمد از خونهایی بوده که نمیشود با آن نماز خواند،نماز او صحیح است.
مسأله 818- اگر یقین کند خونی که در بدن یا لباس اوست خون نجسی است که نماز با آن صحیح است،مثلاً یقین کند خون زخم و دمل است،چنانچه بعد از نماز بفهمد خونی بوده که نماز با آن باطل است احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.
مسأله 819- اگر نجس بودن چیزی را فراموش کند و بدن یا لباسش با رطوبت به آن برسد و در حال فراموشی نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید،نماز او صحیح است.
ولی اگر بدنش با رطوبت به چیزی که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد و بدون این که خود را آب بکشد،غسل کند و نماز بخواند،غسل و نمازش باطل است.و نیز اگر جایی از اعضای وضو با رطوبت به چیزی که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد و پیش از آن که آنجا را آب بکشد،وضو بگیرد و نماز بخواند،وضو و نمازش باطل میباشد.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 173
مسأله 820- کسی که یک لباس دارد،اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازۀ آب کشیدن یکی از آنها آب داشته باشد،چنانچه بتواند لباسش را بیرون آورد،باید بدن را آب بکشد و نماز را به دستوری که برای برهنگان گفته شد بهجا آورد و اگر به واسطۀ سرما یا عذر دیگر نتواند لباس را بیرون آورد،هر کدام از بدن یا لباس را که بخواهد میتواند آب بکشد ولی اگر مثلاً نجاست یکی بول است که اگر بخواهد با آب قلیل آب بکشد باید دو مرتبه آب روی آن بریزد و دیگری خون است که یک مرتبه ریختن آب روی آن کافی است،باید آن را که به بول نجس شده آب بکشد.
مسأله 821- کسی که غیر از لباس نجس،لباس دیگری ندارد باید نماز را به دستوری که برای برهنگان گفته شد بهجا آورد ولی اگر به واسطۀ سرما و مانند آن نمیتواند لباسش را بیرون آورد،باید با لباس نجس نماز بخواند و نماز او صحیح است.
مسأله 822- کسی که دو لباس دارد،اگر بداند یکی از آنها نجس است و نداند کدام یک آنهاست،چنانچه وقت دارد باید با هر دو لباس نماز بخواند.مثلاً اگر میخواهد نماز ظهر و عصر بخواند باید با هر کدام یک نماز ظهر و یک نماز
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 174
عصر بخواند ولی اگر وقت تنگ است،باید نماز را به دستوری که برای برهنگان گفته شد بهجا آورد،و احتیاط مستحب آن است که آن نماز را با لباس پاک قضا نماید.
شرط دوم
مسأله 823- لباس نمازگزار باید مباح باشد و کسی که میداند پوشیدن لباس غصبی حرام است،اگر عمداً در لباس غصبی یا در لباسی که نخ یا دگمه یا چیز دیگر آن غصبی است نماز بخواند،باطل است
مسأله 824- کسی که میداند پوشیدن لباس غصبی حرام است،ولی نمیداند نماز را باطل میکند،اگر عمداً با لباس غصبی نماز بخواند نمازش باطل است
مسأله 825- اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن نماز بخواند نمازش صحیح است،ولی اگر کسی خودش لباسی را غصب نماید و فراموش کند که غصب کرده است و با آن نماز بخواند،نمازش باطل است
مسأله 826- اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد، چنانچه چیز دیگری عورت او را پوشانده است و میتواند فوراً یا بدون این که موالات؛یعنی پی در پی بودن نماز،بههم بخورد،لباس غصبی را بیرون آورد،باید آن را بیرون آورد و نمازش صحیح است و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده یا نمیتواند لباس غصبی را فوراً بیرون آورد،یا اگر بیرون آورد پی در پی بودن نماز بههم میخورد در صورتی که به مقدار یک رکعت هم وقت داشته باشد باید نماز را بشکند و
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 175
با لباس غیرغصبی نماز بخواند و اگر به این مقدار وقت ندارد،باید در حال نماز لباس را بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نماید.
مسأله 827- اگر کسی برای حفظ جانش با لباس غصبی نماز بخواند،یا مثلاً برای این که دزد لباس غصبی را نبرد با آن نماز بخواند،نمازش صحیح است.
مسأله 828- اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده لباس بخرد،نماز خواندن در آن لباس باطل است
شرط سوم
مسأله 829- لباس نمازگزار باید از اجزای حیوان مردهای که خون جهنده دارد؛یعنی حیوانی که اگر رگش را ببرند خون از آن جستن میکند،نباشد.بلکه اگر از حیوان مردهای که مانند ماهی و مار،خون جهنده ندارد لباس تهیه کند،احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند.
مسأله 830- هرگاه چیزی از مردار مانند گوشت و پوست آن که روح داشته،همراه نمازگزار باشد،اگرچه لباس او نباشد نمازش باطل است
مسأله 831- اگر چیزی از مردار حلال گوشت مانند مو و پشم که روح ندارد همراه نمازگزار باشد،یا با لباسی که از آنها تهیه کردهاند،نماز بخواند نمازش صحیح است.
شرط چهارم
مسأله 832- لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد و اگر مویی از آن هم همراه نمازگزار باشد،نماز او باطل است.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 176
مسأله 833- اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد،چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد،نماز صحیح است.
مسأله 834- اگر مو و عرق و آب دهان کسی بر بدن یا لباس نمازگزار باشد اشکال ندارد.و همچنین است اگر مروارید و موم و عسل همراه او باشد.
مسأله 835- اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت،چه در داخله تهیه شده باشد چه در خارجه،احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند.
مسأله 836- صدف از حیوان حرام گوشت است و اگر انسان احتمال دهد که تکمۀ صدفی و مانند آن از آن حیوان است،احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند.
مسأله 837- پوشیدن خز خالص در نماز اشکال ندارد،ولی احتیاط واجب آن است که با پوست سنجاب نماز نخوانند.
مسأله 838- اگر با لباسی که نمیداند یا فراموش کرده که از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند،بنابر احتیاط واجب باید آن نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.
شرط پنجم
مسأله 839- پوشیدن لباس طلاباف برای مرد حرام و نماز با آن باطل است،ولی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 177
مسأله 840- زینت کردن به طلا مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچی طلا به دست برای مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است.و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خودداری کند،ولی زینت کردن به طلا،برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
مسأله 841- اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتری یا لباسش از طلا است یا شک داشته باشد و با آن نماز بخواند احتیاط واجب آن است که آن نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.
شرط ششم
مسأله 842- لباس مرد نمازگزار حتی عرقچین و بند شلوار او باید ابریشم خالص نباشد و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است.
مسأله 843- اگر آستر تمام لباس یا آستر مقداری از آن ابریشم خالص باشد،پوشیدن آن برای مرد حرام و نماز در آن باطل است.
مسأله 844- لباسی را که نمیداند از ابریشم خالص است یا چیز دیگر،اگر در غیر نماز بپوشد اشکال ندارد،ولی احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند.
مسأله 845- دستمال ابریشمی و مانند آن اگر در جیب مرد باشد اشکال ندارد و نماز را باطل نمیکند.
مسأله 846- پوشیدن لباس ابریشمی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
مسأله 847- پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلاباف و لباسی که از مردار تهیه شده در حال ناچاری مانعی ندارد.و نیز کسی که ناچار است لباس بپوشد و لباس
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 178
دیگری غیر از اینها ندارد،میتواند با این لباسها نماز بخواند .
مسأله 848- اگر غیر از لباس غصبی و لباسی که از مردار تهیه شده لباس دیگری ندارد و ناچار نیست لباس بپوشد،باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.
مسأله 849- اگر غیر از لباسی که از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد،چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد،میتواند با همان لباس نماز بخواند.و اگر ناچار نباشد،باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را بهجا آورد و بنابر احتیاط واجب یک نماز دیگر هم با همان لباس بخواند.
مسأله 850- اگر مرد غیر از لباس ابریشمی خالص یا طلاباف،لباس دیگری نداشته باشد،چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشد،باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.
مسأله 851- اگر چیزی ندارد که در نماز عورت خود را با آن بپوشاند،واجب است اگرچه به کرایه یا خریداری باشد،تهیه نماید.ولی اگر تهیۀ آن به قدری پول لازم دارد که نسبت به دارایی او زیاد است،یا طوری است که اگر پول را به مصرف لباس برساند، به حال او ضرر دارد،باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.
مسأله 852- کسی که لباس ندارد اگر دیگری لباس به او بخشد یا عاریه دهد،چنانچه قبول کردن آن برای او مشقت نداشته باشد،باید قبول کند بلکه اگر عاریه کردن یا طلب بخشش برای او سخت نیست،باید از کسی که لباس دارد،طلب بخشش یا عاریه نماید.
مسأله 853- پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که میخواهد آن را بپوشد معمول نیست،مثل آن که اهل علم لباس نظامی بپوشد،حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 179
مسأله 854- احتیاط واجب آن است که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.
مسأله 855- کسی که باید خوابیده نماز بخواند،اگر برهنه باشد و لحاف یا تشک او نجس یا ابریشم خالص یا از اجزای حیوان حرام گوشت باشد،احتیاط واجب آن است که در نماز خود را با آنها نپوشاند.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 180