ملحقات توضیح المسائل

بخت آزمایی

‏ ‏

بخت‌آزمایی

‏         مسأله 2867- بلیطهای بخت‌آزمایی که متعارف شده است می‌فروشند به مبلغ ‏‎ ‎‏معینی،پس از آن با قرعه‌کشی به اشخاصی که قرعه به نام آنها بیرون بیاید مبلغ معینی ‏‎ ‎‏می‌دهند،خرید و فروش آنها جایز نیست و باطل است،و پولی را که در مقابل بلیط ‏‎ ‎‏می‌گیرند،حرام است،و گیرنده ضامن است،و مبلغی را که از قرعه‌کشی به دست ‏‎ ‎‏می‌آید،حرام است،و شخص گیرنده ضامن صاحبان واقعی آن مبلغ است.‏

‏         مسأله 2868- فرقی نیست در حرام بودن پول بلیط بین آن که بلیط را بخرند یا بلیط ‏‎ ‎‏را بگیرند و پولی بدهند به امید آن که قرعه به اسم آنها بیرون بیاید در هر دو صورت ‏‎ ‎‏پول بلیط حرام،و پولی که به قرعه به دست می‌آید حرام و موجب ضمان است.‏

‏         مسأله 2869- اخیراً اسم بلیط بخت‌آزمایی را عوض کرده‌اند و به اسم اعانه ملی ‏

کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 530
‏بلیط را می‌دهند ولی عمل،همان عمل است،و چون بلیط بخت‌آزمایی مورد اشکال ‏‎ ‎‏بوده است،و جمعی از خرید آن خودداری می‌نمودند،سودجویان اسم را برای اغفال ‏‎ ‎‏این دسته عوض نموده،لکن در عمل فرقی ندارد،و در این صورت با تغییر اسم حلال ‏‎ ‎‏نمی‌شود،و پول بلیط و پول قرعه حرام و موجب ضمان است.‏

‏         مسأله 2870- اگر فرضاً یک شرکت یا مؤسسه پیدا شود و برای اعانت به مؤسسات ‏‎ ‎‏خیریه از قبیل بیمارستان یا مدارس اسلامی بلیطهایی منتشر کند،و مردم هم برای ‏‎ ‎‏اعانت این مؤسسات مبلغی بدهند،و آن شرکت از مال خودش یا وجوهی که از انتشار ‏‎ ‎‏بلیط به دست می‌آید،با اجازۀ تمام پول دهندگان مبلغی به اشخاصی که قرعه به نام آنها ‏‎ ‎‏بیرون می‌آید بدهد مانع ندارد،لکن این مجرد فرض است،و بلیطهایی که اکنون ‏‎ ‎‏فروخته می‌شود،و قرعه‌کشی‌هایی که اکنون عمل می‌شود،به این نحو نیست،و پول ‏‎ ‎‏بلیط و قرعه حرام است.‏

‏         مسأله 2871- پول بلیطهایی که به دست شرکت‌ها می‌آید،و پول قرعه‌کشی‌ها که به ‏‎ ‎‏دست اشخاص می‌آید مجهول المالک است،و اگر می‌توانند صاحبان آنها را پیدا کنند، ‏‎ ‎‏باید به صاحبانش رد کنند،و اگر نمی‌شود باید از طرف صاحبان آنها صدقه بدهند،و ‏‎ ‎‏احتیاط لازم آن است که از مجتهد جامع‌الشرایط اجازه بگیرند و صدقه بدهند.‏

‏         مسأله 2872- اگر آن کسی که پول به دستش می‌آید فقیر باشد نمی‌تواند خودش به ‏‎ ‎‏عنوان صدقه،از صاحبش بردارد،بلکه باید به فقیر بدهد بنابر احتیاط لازم،بلکه ‏‎ ‎‏خالی از قوّت نیست.‏

‏         مسأله 2873- اگر مال زیادی به دست آورد از قرعه‌کشی و با فقیری قرار گذارد که ‏‎ ‎‏به او صدقه بدهد و فقیر مقداری بردارد و باقی را به او رد کند،بخواهد با این حیله ‏‎ ‎‏حلال کند،جایز نیست و حلال نمی‌شود،لکن اگر بدون شرط و قید به فقیر داد،و فقیر ‏‎ ‎‏مقداری که مناسب حالش هست به او رد کند،با رضایت اشکال ندارد.‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 531