غسل مسّ میّت
مسأله 527- اگر کسی بدن انسان مردهای را که سرد شده و غسلش ندادهاند مس کند؛ یعنی جایی از بدن خود را به آن برساند،باید غسل مس میت نماید،چه در خواب مس کند چه در بیداری،با اختیار مس کند یا بیاختیار،حتی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد باید غسل کند،ولی اگر حیوان مردهای را مس کند غسل بر او واجب نیست.
مسأله 528- برای مس مردهای که تمام بدن او سرد نشده،غسل واجب نیست اگر چه جایی را که سرد شده مس نماید.
مسأله 529- اگر موی خود را به بدن میت برساند یا بدن خود را به موی میت یا موی خود را به موی میت برساند،احتیاط واجب آن است که غسل کند .
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 111
مسأله 530- برای مس بچۀ مرده،حتی بچۀ سقط شدهای که چهار ماه او تمام شده غسل مس میت واجب است بلکه بنابر احتیاط واجب برای مس بچه سقط شدهای که از چهار ماه کمتر دارد باید غسل کرد،بنابراین اگر بچۀ چهار ماههای مرده به دنیا بیاید،مادر او باید غسل مس میت کند،بلکه اگر از چهارماه کمتر هم داشته باشد بنابر احتیاط واجب باید مادر او غسل نماید.
مسأله 531- بچهای که بعد از مردن مادر به دنیا میآید،وقتی بالغ شد واجب است غسل مس میت کند.
مسأله 532- اگر انسان،میتی را که سه غسل او کاملاً تمام شده مس نماید،غسل بر او واجب نمیشود،ولی اگر پیش از آن که غسل سوم تمام شود جایی از بدن او را مس کند اگرچه غسل سوم آنجا تمام شده باشد باید غسل مس میت نماید.
مسأله 533- اگر دیوانه یا بچۀ نابالغی،میت را مس کند،بعد از آن که آن دیوانه،عاقل یا بچه بالغ شد باید غسل مس میت نماید.
مسأله 534- اگر از بدن زنده یا مردهای که غسلش ندادهاند قسمتی که دارای استخوان است جدا شود و پیش از آن که قسمت جدا شده را غسل دهند،انسان آن را مس نماید،باید غسل مس میت کند.ولی اگر قسمتی که جدا شده،استخوان نداشته باشد، برای مس آن غسل واجب نیست.
مسأله 535- برای مس استخوانی که گوشت ندارد و آن را غسل ندادهاند چه از مرده جدا شده باشد چه از زنده،بنابر احتیاط واجب باید غسل کرد.و همچنین است
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 112
برای مس دندانی که از مرده جدا شده در صورتی که آن مرده را غسل نداده باشند ولی برای مس دندانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد یا گوشت آن خیلی کم است، غسل واجب نیست.
مسأله 536- غسل مس میت را باید مثل غسل جنابت انجام دهند ولی کسی که غسل مس میت کرده،اگر بخواهد نماز بخواند،باید وضو هم بگیرد.
مسأله 537- اگر چند میت را مس کند یا یک میت را چند بار مس نماید،یک غسل کافی است.
مسأله 538- برای کسی که بعد از مس میت غسل نکرده است،توقف در مسجد و جماع و خواندن سورههایی که سجدۀ واجب دارد،مانعی ندارد،ولی برای نماز و مانند آن باید غسل کند و وضو بگیرد.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 113