نفاس
مسأله 514- از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون میآید هر خونی که زن میبیند،اگر پیش از ده روز یا سر ده روز قطع شود خون نفاس است.و زن را در حال نفاس،نفساء میگویند.
مسأله 515- خونی که زن پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه میبیند نفاس نیست.
مسأله 516- لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد،بلکه اگر خون بستهای هم از رحم زن خارج شود و خود زن بداند،یا چهار نفر قابله بگویند که اگر در رحم میماند انسان میشد،خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 108
مسأله 517- ممکن است خون نفاس،یک آن،بیشتر نیاید،ولی بیشتر از ده روز نمیشود.
مسأله 518- هرگاه شک کند که چیزی سقط شده یا نه،یا چیزی که سقط شده اگر میماند انسان میشد یانه لازم نیست وارسی کند،وخونی که از او خارج میشود شرعاً خون نفاس نیست.
مسأله 519- توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خط قرآن و کارهای دیگری که بر حائض حرام است،بر نفساء هم حرام است و آنچه بر حائض واجب و مستحب و مکروه است،بر نفساء هم واجب و مستحب و مکروه میباشد.
مسأله 520- طلاق دادن زنی که در حال نفاس است و نزدیکی کردن با او حرام میباشد و اگر شوهرش با او نزدیکی کند احتیاط مستحب آن است ففففف2eeeeeبه دستوری که در احکام حیض گفته شد کفاره بدهد.
مسأله 521- وقتی زن از خون نفاس پاک شد،باید غسل کند و عبادتهای خود را بهجا آورد.و اگر دوباره خون ببیند چنانچه روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده،روی هم ده روز یا کمتر از ده روز باشد،تمام آن نفاس است،و اگر روزهایی که پاک بوده روزه گرفته باشد باید قضا نماید.
مسأله 522- اگر زن از خون نفاس پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست باید مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند که اگر پاک است،برای عبادتهای خود غسل کند.
مسأله 523- اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد،چنانچه در حیض عادت دارد به اندازۀ روزهای عادت او نفاس و بقیه استحاضه است و اگر عادت ندارد تا ده روز
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 109
نفاس و بقیه استحاضه میباشد،و احتیاط مستحب آن است کسی که عادت دارد از روز بعد از عادت،و کسی که عادت ندارد بعد از روز دهم تا روز هجدهم زایمان، کارهای استحاضه را بهجا آورد و کارهایی را که بر نفساء حرام است ترک کند.
مسأله 524- زنی که عادت حیضش کمتر از ده روز است،اگر بیشتر از روزهای عادتش خون نفاس ببیند،باید به اندازۀ روزهای عادت خود نفاس قرار دهد و بعد از آن بنابر احتیاط واجب تا دو روز عبادت را ترک نماید و بعد از دو روز تا روز دهم کارهای استحاضه را بهجا آورد و کارهایی را که بر نفساء حرام است ترک نماید و اگر از ده روز بگذرد،استحاضه است و باید روزهای بعد از عادت تا روز دهم را هم استحاضه قرار دهد و عبادتهایی را که در آن روزها بهجا نیاورده قضا نماید.مثلاً زنی که عادت او شش روز بوده اگر بیشتر از شش روز خون ببیند،باید شش روز را نفاس قرار دهد و بنابر احتیاط واجب در روز هفتم و هشتم عبادت را ترک کند و در روز نهم و دهم کارهای استحاضه را بهجا آورد و کارهایی را که بر نفساء حرام است ترک نماید و اگر بیشتر از ده روز خون دید،از روز بعد از عادت او استحاضه میباشد.
مسأله 525- زنی که در حیض عادت دارد،اگر بعد از زاییدن تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه پی در پی خون ببیند به اندازۀ روزهای عادت او نفاس است و ده روز از خونی که بعد از نفاس میبیند اگر چه در روزهای عادت ماهانهاش باشد،استحاضه است،مثلاً زنی که عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن است،اگر روز دهم ماه زایید و تا یک ماه یا بیشتر پی در پی خون دید،تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز حتی خونی که در روزهای عادت خود که از بیستم تا بیست و هفتم است میبیند،استحاضه میباشد،و بعد از گذشتن ده روز،اگر خونی
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 110
را که میبیند در روزهای عادتش باشد،حیض است چه نشانههای حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و همچنین است اگر در روزهای عادتش نباشد ولی نشانههای حیض را داشته باشد،اما اگر خونی که بعد از گذشتن ده روز از نفاس میبیند،در روزهای عادت حیض او نباشد و نشانههای حیض را هم نداشته باشد استحاضه است.
مسأله 526- زنی که در حیض عادت ندارد،اگر بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه خون ببیند،ده روز اول آن نفاس و ده روز دوم آن استحاضه است و خونی که بعد از آن میبیند،اگر نشانۀ حیض را داشته باشد حیض و گرنه آن هم استحاضه میباشد.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 111