احکام استحاضه
مسأله 400- در استحاضۀ قلیله باید زن برای هر نماز یک وضو بگیرد و پنبه را عوض کند و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده،آب بکشد.
مسأله 401- در استحاضۀ متوسطه باید زن برای نماز صبح غسل کند و تا صبح دیگر برای نمازهای خود،کارهای استحاضۀ قلیله را که در مسألۀ پیش گفته شد انجام دهد.و اگر عمداً یا از روی فراموشی برای نماز صبح غسل نکند،باید برای نماز ظهر و عصر غسل کند و اگر برای نماز ظهر و عصر غسل نکند،باید پیش از نماز مغرب و عشا غسل نماید،چه آن که خون بیاید یا قطع شده باشد.
مسأله 402- در استحاضۀ کثیره علاوه بر کارهای استحاضۀ متوسطه که در مسأله پیش گفته شد،باید برای هر نماز دستمال را عوض کند،یا آب بکشد و یک غسل برای نماز ظهر و عصر و یکی برای نماز مغرب و عشا بهجا آورد،و بین نماز ظهر و عصر فاصله نیندازد،و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر دوباره غسل کند و نیز اگر بین نماز مغرب و عشا فاصله بیندازد باید برای نماز عشا دوباره غسل نماید.
مسأله 403- اگر خون استحاضه،پیش از وقت نماز هم بیاید چنانچه زن برای
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 82
آن خون،وضو و غسل بهجا نیاورده باشد،باید در موقع نماز وضو و غسل را بهجا آورد
مسأله 404- مستحاضۀ متوسطه و کثیره که باید وضو بگیرد و غسل کند هر کدام را اول بهجا آورد صحیح است،ولی بهتر آن است که اول وضو بگیرد.
مسأله 405- اگر استحاضۀ قلیلۀ زن،بعد از نماز صبح،متوسطه شود،باید برای نماز ظهر و عصر غسل کند،و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود باید برای نماز مغرب و عشا غسل نماید.
مسأله 406- اگر استحاضۀ قلیله یا متوسطۀ زن بعد از نماز صبح کثیره شود باید برای نماز ظهر و عصر یک غسل،و برای نماز مغرب و عشا غسل دیگری بهجا آورد و اگر بعد از نماز ظهر و عصر کثیره شود،باید برای نماز مغرب و عشا غسل نماید.
مسأله 407- مستحاضۀ کثیره یا متوسطه اگر پیش از داخل شدن وقت نماز برای نماز غسل کند،غسل او باطل است ولی اگر نزدیک اذان صبح برای نماز شب غسل کند و نماز شب را بخواند و همین که وقت داخل شد فوراً نماز صبح را بخواند اشکال ندارد
مسأله 408- زن مستحاضه،برای هر نمازی چه واجب باشد و چه مستحب،باید وضو بگیرد و نیز اگر بخواهد نمازی را که خوانده احتیاطاً دوباره بخواند،یا بخواهد نمازی را که تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند،باید تمام کارهایی را که برای استحاضه گفته شد انجام دهد.ولی برای خواندن نماز احتیاط و سجدۀ فراموش شده و تشهد فراموش شده و سجدۀ سهو،اگر آنها را بعد از نماز فوراً بهجا آورد
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 83
لازم نیست کارهای استحاضه را انجام دهد.
مسأله 409- زن مستحاضه بعد از آن که خونش قطع شد،فقط برای نماز اولی که میخواند،باید کارهای استحاضه را انجام دهد و برای نمازهای بعد لازم نیست.
مسأله 410- اگر زن نداند استحاضۀ او چه قسم است،موقعی که میخواهد نماز بخواند،باید مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند و بیرون آورد و بعد از آن که فهمید استحاضۀ او کدام یک از آن سه قسم است کارهایی را که برای آن قسم دستور داده شده انجام دهد،ولی اگر بداند تا وقتی که میخواهد نماز بخواند استحاضۀ او تغییر نمیکند پیش از داخل شدن وقت هم میتواند خود را وارسی نماید.
مسأله 411- زن مستحاضه اگر پیش از آن که خود را وارسی کند،مشغول نماز شود، چنانچه قصد قربت داشته و به وظیفۀ خود عمل کرده مثلاً استحاضهاش قلیله بوده و به وظیفۀ استحاضۀ قلیله عمل نموده،نماز او صحیح است و اگر قصد قربت نداشته یا عمل او مطابق وظیفهاش نبوده مثل آن که استحاضۀ او متوسطه بوده و به وظیفۀ قلیله رفتار کرده،نماز او باطل است.
مسأله 412- زن مستحاضه اگر نتواند خود را وارسی نماید،باید به آنچه مسلّماً وظیفۀ اوست عمل کند مثلاً اگر نمیداند استحاضۀ او قلیله است یا متوسطه،باید کارهای استحاضۀ قلیله را انجام دهد،و اگر نمیداند متوسطه است یا کثیره،باید کارهای استحاضۀ متوسطه را انجام دهد،ولی اگر بداند سابقاً کدام یک از آن سه قسم بوده باید به وظیفۀ همان قسم رفتار نماید.
مسأله 413- اگر خون استحاضه در باطن باشد و بیرون نیاید،وضو و غسل باطل نمیشود و اگر بیرون بیاید هرچند کم باشد،وضو و غسل را باطل میکند
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 84
مسأله 414- زن مستحاضه اگر بعد از نماز خود را وارسی کند و خون نبیند اگرچه بداند دوباره خون میآید،با وضویی که دارد میتواند نماز بخواند.
مسأله 415- زن مستحاضه اگر بداند از وقتی که مشغول وضو یا غسل شده خونی از او بیرون نیامده،میتواند خواندن نماز را تأخیر بیندازد
مسأله 416- اگر مستحاضه بداند که پیش از گذشتن وقت نماز به کلی پاک میشود، یا به اندازۀ خواندن نماز،خون بند میآید،باید صبر کند و نماز را در وقتی که پاک است بخواند.
مسأله 417- اگر بعد از وضو و غسل،خون در ظاهر قطع شود و مستحاضه بداند که اگر نماز را تأخیر بیندازد،به مقداری که وضو و غسل و نماز را بهجا آورد،به کلی پاک میشود،باید نماز را تأخیر بیندازد و موقعی که به کلی پاک شد،دوباره وضو و غسل را بهجا آورد و نماز را بخواند.و اگر وقت نماز تنگ شد لازم نیست وضو و غسل را دوباره بهجا آورد،بلکه با وضو و غسلی که دارد میتواند نماز بخواند.
مسأله 418- مستحاضۀ کثیره و متوسطه وقتی به کلی از خون پاک شد باید غسل کند، ولی اگر بداند از وقتی که برای نماز پیش،مشغول غسل شده دیگر خون نیامده لازم نیست دوباره غسل نماید.
مسأله 419- مستحاضۀ قلیله بعد از وضو،و مستحاضۀ کثیره و متوسطه بعد از غسل و وضو،باید فوراً مشغول نماز شود،ولی گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهای قبل از نماز اشکال ندارد و در نماز هم میتواند کارهای مستحب مثل قنوت و غیر آن را بهجا آورد.
مسأله 420- زن مستحاضه اگر بین غسل و نماز فاصله بیندازد،باید دوباره غسل
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 85
کند و بلافاصله مشغول نماز شود.
مسأله 421- اگر خون استحاضۀ زن جریان دارد و قطع نمیشود،چنانچه برای او ضرر ندارد،باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیلۀ پنبه از بیرون آمدن خون جلوگیری کند،ولی اگر همیشه جریان ندارد فقط باید بعد از وضو و غسل از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید،و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید،باید دوباره غسل کند و اگر نماز هم خوانده باید دوباره بخواند.
مسأله 422- اگر در موقع غسل،خون قطع نشود،غسل صحیح است،ولی اگر در بین غسل،استحاضۀ متوسطه کثیره شود،احتیاط واجب آن است که غسل را از سر بگیرد
مسأله 423- احتیاط واجب آن است که زن مستحاضه در تمام روزی که روزه است به مقداری که میتواند از بیرون آمدن خون جلوگیری کند.
مسأله 424- روزۀ زن مستحاضهای که غسل بر او واجب میباشد،در صورتی صحیح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که میخواهد فردای آن را روزه بگیرد بهجا آورد.و نیز در روز غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است،انجام دهد.ولی اگر برای نماز مغرب و عشا غسل نکند و برای خواندن نماز شب پیش از اذان صبح غسل نماید و در روز هم غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است بهجا آورد،روزۀ او صحیح است.
مسأله 425- اگر بعد از نماز عصر،مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند روزۀ او صحیح است.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 86
مسأله 426- اگر استحاضۀ قلیلۀ زن پیش از نماز،متوسطه یا کثیره شود باید کارهای متوسطه یا کثیره را که گفته شد انجام دهد.و اگر استحاضۀ متوسطه،کثیره شود باید کارهای استحاضۀ کثیره را انجام دهد و چنانچه برای استحاضۀ متوسطه غسل کرده باشد فایده ندارد و باید دوباره برای کثیره غسل کند.
مسأله 427- اگر در بین نماز،استحاضۀ متوسطۀ زن کثیره شود،باید نماز را بشکند و برای استحاضۀ کثیره غسل کند و وضو بگیرد و کارهای دیگر آن را انجام دهد و همان نماز را بخواند.و اگر برای هیچ کدام از غسل و وضو وقت ندارد،باید دو تیمم کند، یکی بدل از غسل،و دیگری بدل از وضو،و اگر برای یکی از آنها وقت ندارد باید عوض آن تیمم کند و دیگری را بهجا آورد،ولی اگر برای تیمم هم وقت ندارد نمیتواند نماز را بشکند،و باید نماز را تمام کند،و بنابر احتیاط واجب قضا نماید،و همچنین است اگر در بین نماز استحاضۀ قلیلۀ او متوسطه یا کثیره شود.
مسأله 428- اگر در بین نماز،خون،بند بیاید و مستحاضه نداند که در باطن هم قطع شده یا نه،چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده،باید وضو و غسل و نماز را دوباره بهجا آورد.
مسأله 429- اگر استحاضۀ کثیرۀ زن متوسطه شود،باید برای نماز اول عمل کثیره و برای نمازهای بعد عمل متوسطه را بهجا آورد.مثلاً اگر پیش از نماز ظهر استحاضۀ کثیره متوسطه شود،باید برای نماز ظهر غسل کند و برای نماز عصر و مغرب و عشا فقط وضو بگیرد ولی اگر برای نماز ظهر غسل نکند و فقط به مقدار نماز عصر وقت داشته باشد،باید برای نماز عصر غسل نماید،و اگر برای نماز عصر هم غسل نکند باید برای نماز مغرب غسل کند.و اگر برای آن هم غسل نکند و فقط به مقدار نماز عشا وقت داشته باشد باید برای عشا غسل نماید.
مسأله 430- اگر پیش از هر نماز خون مستحاضۀ کثیره قطع شود و دوباره بیاید برای
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 87
هر نماز باید یک غسل بهجا آورد .
مسأله 431- اگر استحاضۀ کثیره قلیله شود،باید برای نماز اول عمل کثیره و برای نمازهای بعد عمل قلیله را انجام دهد،و نیز اگر استحاضۀ متوسطه قلیله شود باید برای نماز اول،عمل متوسطه و برای نمازهای بعد عمل قلیله را بهجا آورد.
مسأله 432- اگر مستحاضه یکی از کارهایی را که بر او واجب میباشد حتی عوض کردن پنبه را ترک کند،نمازش باطل است.
مسأله 433- مستحاضۀ قلیله اگر بخواهد غیر از نماز کاری انجام دهد،که شرط آن وضو داشتن است،مثلاً بخواهد جایی از بدن خود را به خط قرآن برساند باید وضو بگیرد و وضویی که برای نماز گرفته کافی نیست.
مسأله 434- اگر مستحاضه،غسلهای واجب خود را بهجا آورد،رفتن در مسجد و توقف در آن و خواندن سورهای که سجدۀ واجب دارد و نزدیکی شوهر با او حلال میشود اگرچه کارهای دیگری را که برای نماز واجب است،مثل عوض کردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد.
مسأله 435- اگر زن در استحاضۀ کثیره یا متوسطه بخواهد پیش از وقت نماز سورهای را که سجدۀ واجب دارد بخواند یا مسجد برود،بنابر احتیاط واجب باید
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 88
غسل نماید،و همچنین است اگر شوهرش بخواهد با او نزدیکی کند،ولی اگر بخواهد جایی از بدن خود را به خط قرآن برساند،باید وضو هم بگیرد.
مسأله 436- نماز آیات بر مستحاضه واجب است.و باید برای نماز آیات هم کارهایی را که برای نماز یومیه گفته شد انجام دهد.
مسأله 437- هرگاه در وقت نماز یومیه نماز آیات بر مستحاضه واجب شود اگرچه بخواهد هر دو را پشت سر هم بهجا آورد،باید برای نماز آیات هم تمام کارهایی را که برای نماز یومیه او واجب است انجام دهد و نمیتواند هر دو را با یک غسل و وضو بخواند.
مسأله 438- اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند،باید برای هر نماز کارهایی را که برای نماز ادا بر او واجب است بهجا آورد.
مسأله 439- اگر زن بداند خونی که از او خارج میشود خون زخم نیست و شرعاً حکم حیض و نفاس را ندارد باید به دستور استحاضه عمل کند ،بلکه اگر شک داشته باشد که خون استحاضه است یا خونهای دیگر،چنانچه نشانۀ آنها را نداشته باشد،بنابر احتیاط واجب باید کارهای استحاضه را انجام دهد.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 89