7-باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح
مسأله 1619- اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند،یا اگر وظیفۀ او تیمم است عمداً تیمم ننماید،روزهاش باطل است.
مسأله 1620- اگر در روزۀ واجبی که مثل روزۀ ماه رمضان وقت آن معیّن است تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید،روزهاش صحیح است.
مسأله 1621- کسی که جنب است و میخواهد روزۀ واجبی بگیرد که مثل روزۀ رمضان وقت آن معیّن است،چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود،میتواند با تیمم روزه بگیرد و صحیح است.
مسأله 1622- اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید،باید روزۀ آن روز را قضا نماید و اگر بعد از چند روز یادش بیاید،باید روزۀ هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید مثلاً اگر نمیداند سه روز جنب بوده یا چهار روز،باید روزۀ سه روز را قضا کند.
مسأله 1623- کسی که در شب ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد،اگر خود را جنب کند،روزهاش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب میشود، ولی اگر برای تیمم وقت دارد،چنانچه خود را جنب کند،با تیمم روزۀ او صحیح است ولی گناهکار است.
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 281
مسأله 1624- اگر گمان کند که به اندازۀ غسل وقت دارد و خود را جنب کند و بعد بفهمد وقت تنگ بوده چنانچه تیمم کند روزهاش صحیح است.
مسأله 1625- کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند که اگر بخوابد تا صبح بیدار نمیشود،نباید بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود،روزهاش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب میشود.
مسأله 1626- هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد بیدار میشود برای غسل،میتواند بخوابد.
مسأله 1627- کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود،چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزهاش صحیح است.
مسأله 1628- کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود،چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدار شدن باید غسل کند،در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند روزهاش صحیح است.
مسأله 1629- کسی که در شب ماه رمضان جنب است و میداند یا احتمال میدهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود،چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند،یا تردید داشته باشد که غسل کند یا نه،در صورتی که بخوابد و بیدار نشود، روزهاش باطل است.
مسأله 1630- اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار میشود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند،چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود،باید روزۀ آن روز را قضا کند و همچنین است اگر از خواب دوم بیدار شود و برای مرتبۀ سوم
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 282
بخوابد،و کفاره بر او واجب نمیشود.
مسأله 1631- خوابی را که در آن محتلم شده نباید خواب اول حساب کرد بلکه اگر از آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد خواب اول حساب میشود.
مسأله 1632- اگر روزهدار در روز محتلم شود،واجب نیست فوراً غسل کند.
مسأله 1633- هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده،روزۀ او صحیح است.
مسأله 1634- کسی که میخواهد قضای روزۀ رمضان را بگیرد،هرگاه تا اذان صبح جنب بماند،اگرچه از روی عمد نباشد روزۀ او باطل است.
مسأله 1635- کسی که میخواهد قضای روزۀ رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است،چنانچه وقت قضای روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزۀ قضای رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است،بعد از رمضان عوض آن را بهجا آورد و اگر وقت قضای روزه تنگ نیست باید روز دیگر روزه بگیرد،و در هر صورت این روز را لازم نیست روزه بگیرد.
مسأله 1636- اگر در روزۀ واجبی غیر روزۀ رمضان و قضای آن تا اذان صبح جنب بماند،روزهاش صحیح است چه وقت آن معیّن باشد و چه نباشد.
مسأله 1637- اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمداً غسل نکند،یا اگر وظیفۀ او تیمم است عمداً تیمم نکند روزهاش باطل است.
مسأله 1638- اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد،چنانچه بخواهد روزۀ ماه رمضان یا قضای آن را بگیرد باید تیمم نماید و روزهاش صحیح است،و اگر بخواهد روزۀ مستحب یا روزۀ واجب مثل روزۀ کفاره و روزۀ نذری بگیرد اگرچه بدون تیمم هم روزهاش صحیح است
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 283
ولی احتیاط مستحب آن است که تیمم کند.
مسأله 1639- اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد،یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده، روزۀ او صحیح است،ولی اگر در وسعت وقت قضای رمضان را گرفته باشد صحیح بودن آن اشکال دارد.
مسأله 1640- اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود،یا در بین روز خون حیض یا نفاس ببیند اگرچه نزدیک مغرب باشد،روزۀ او باطل است.
مسأله 1641- اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روز یادش بیاید،روزههایی که گرفته صحیح است.
مسأله 1642- اگر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزهاش باطل است.ولی چنانچه کوتاهی نکند مثلاً منتظر باشد که حمام زنانه شود،اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند،در صورتی که تیمم کند روزۀ او صحیح است.
مسأله 1643- اگر زنی که در حال استحاضه است،غسلهای خود را به تفصیلی که در احکام استحاضه در مسأله 418 به بعد گفته شد بهجا آورد،روزۀ او صحیح است.
مسأله 1644- کسی که مس میت کرده؛یعنی جایی از بدن خود را به بدن میت رسانده،میتواند بدون غسل مس میت روزه بگیرد،و اگر در حال روزه هم میت را مس نماید،روزۀ او باطل نمیشود.
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 284