نفاس
مسأله 508- از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون میآید هر خونی که زن میبیند،اگر پیش از ده روز یا سر ده روز قطع شود خون نفاس است.و زن را در حال نفاس،نفساء میگویند.
مسأله 509- خونی که زن پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه میبیند نفاس نیست.
مسأله 510- لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد،بلکه اگر خون بستهای هم از رحم زن خارج شود و خود زن بداند،یا چهار نفر قابله بگویند که اگر در رحم میماند انسان میشد،خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است.
مسأله 511- ممکن است خون نفاس،یک آن،بیشتر نیاید،ولی بیشتر از ده روز نمیشود.
مسأله 512- هرگاه شک کند که چیزی سقط شده یا نه،یا چیزی که سقط شده اگر میماند انسان میشد یا نه لازم نیست وارسی کند،و خونی که از او خارج میشود شرعاً خون نفاس نیست.
مسأله 513- توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خط قرآن و کارهای دیگری که بر حائض حرام است،بر نفساء هم حرام است و آنچه بر حائض واجب و مستحب و مکروه است،بر نفساء هم واجب و مستحب و مکروه میباشد.
مسأله 514- طلاق دادن زنی که در حال نفاس میباشد باطل است و نزدیکی کردن
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 92
با او حرام میباشد و اگر شوهرش با او نزدیکی کند احتیاط واجب آن است به دستوری که در احکام حیض گفته شد کفاره بدهد.
مسأله 515- وقتی زن از خون نفاس پاک شد،باید غسل کند و عبادتهای خود را بهجا آورد.و اگر دوباره خون ببیند چنانچه روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده،روی هم ده روز یا کمتر از ده روز باشد،تمام آن نفاس است،و اگر روزهایی که پاک بوده روزه گرفته باشد باید قضا نماید.
مسأله 516- اگر زن از خون نفاس پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست باید مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند که اگر پاک است،برای عبادتهای خود غسل کند.
مسأله 517- اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد،چنانچه در حیض عادت دارد به اندازۀ روزهای عادت او نفاس و بقیه استحاضه است و اگر عادت ندارد تا ده روز نفاس و بقیه استحاضه میباشد،و احتیاط مستحب آن است کسی که عادت دارد از روز بعد از عادت،و کسی که عادت ندارد بعد از روز دهم تا روز هجدهم زایمان، کارهای استحاضه را بهجا آورد و کارهایی را که بر نفساء حرام است ترک کند.
مسأله 518- زنی که عادت حیضش کمتر از ده روز است،اگر بیشتر از روزهای عادتش خون نفاس ببیند،باید به اندازۀ روزهای عادت خود نفاس قرار دهد،و بعد از آن تا روز دهم میتواند عبادت را ترک نماید یا کارهای مستحاضه را انجام دهد،ولی ترک عبادت،یک روز یا دو روز خیلی خوب است پس اگر از ده روز بگذرد روزهای عادتش حیض است و بقیه استحاضه است و اگر عبادت را ترک کرده باید قضا کند.
مسأله 519- زنی که در حیض عادت دارد،اگر بعد از زاییدن تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه پی در پی خون ببیند به اندازۀ روزهای عادت او نفاس است و ده روز از خونی که بعد از نفاس میبیند اگرچه در روزهای عادت ماهانهاش باشد،استحاضه است، مثلاً زنی که عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن است،اگر روز دهم ماه
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 93
زایید و تا یک ماه یا بیشتر پی در پی خون دید،تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز حتی خونی که در روزهای عادت خود که از بیستم تا بیست و هفتم است میبیند،استحاضه میباشد،و بعد از گذشتن ده روز،اگر خونی را که میبیند در روزهای عادتش باشد،حیض است چه نشانههای حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و اگر در روزهای عادتش نباشد اگرچه نشانههای حیض را داشته باشد،باید آن را استحاضه قرار دهد.
مسأله 520- زنی که در حیض عادت ندارد،اگر بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه خون ببیند،ده روز اول آن نفاس و ده روز دوم آن استحاضه است و خونی که بعد از آن میبیند،اگر نشانۀ حیض را داشته باشد حیض وگرنه آن هم استحاضه میباشد.
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 94