اجیر گرفتن برای نماز
مسأله 1533- بعد از مرگ انسان،میشود برای نماز و عبادتهای دیگر او که در زندگی بهجا نیاورده،دیگری را اجیر کنند؛یعنی به او مزد دهند،که آنها را بهجا آورد.و اگر کسی بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحیح است.
مسأله 1534- انسان میتواند برای بعضی از کارهای مستحبی مثل زیارت قبر پیغمبر و امامان علیهم السلام،از طرف زندگان اجیر شود،و نیز میتواند کار مستحبی را انجام دهد و ثواب آن را برای مردگان یا زندگان هدیه نماید.
مسأله 1535- کسی که برای نماز قضای میت اجیر شده،باید یا مجتهد باشد یا مسائل نماز را از روی تقلید صحیح بداند.
مسأله 1536- اجیر باید موقع نیت،میت را معیّن نماید.و لازم نیست اسم او را بداند.پس اگر نیت کند از طرف کسی نماز میخوانم که برای او اجیر شدهام کافی است.
مسأله 1537- اجیر باید خود را به جای میت فرض کند و عبادتهای او را قضا نماید و اگر عملی را انجام دهد و ثواب آن را برای او هدیه کند کافی نیست.
مسأله 1538- باید کسی را اجیر کنند که اطمینان داشته باشند که نماز را به صورت صحیح میخواند.
مسأله 1539- کسی که دیگری را برای نمازهای میت اجیر کرده اگر بفهمد که عمل را بهجا نیاورده،یا باطل انجام داده،باید دوباره اجیر بگیرد.
مسأله 1540- هرگاه شک کند که اجیر عمل را انجام داده یا نه اگرچه بگوید انجام
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 268
دادهام،باید دوباره اجیر بگیرد.ولی اگر شک کند که عمل او صحیح بوده یا نه،گرفتن اجیر لازم نیست.
مسأله 1541- کسی را که عذری دارد و مثلاً نشسته نماز میخواند نمیشود برای نمازهای میت اجیر کرد،بلکه بنابر احتیاط واجب باید کسی را هم که با تیمم یا جبیره نماز میخواند اجیر نکنند.
مسأله 1542- مرد برای زن و زن برای مرد میتواند اجیر شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز باید به تکلیف خود عمل نماید.
مسأله 1543- لازم نیست قضای نمازهای میت به ترتیب خوانده شود،اگرچه بدانند که میت ترتیب نمازهای خود را میدانسته.
مسأله 1544- اگر با اجیر شرط کنند که عمل را به طور مخصوصی انجام دهد،باید همان طور بهجا آورد.و اگر با او شرط نکنند،باید در آن عمل به تکلیف خود رفتار نماید،و احتیاط مستحب آن است که از وظیفۀ خودش و میت هر کدام که به احتیاط نزدیکتر است به آن عمل کند مثلاً اگر وظیفۀ میت گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه بوده و تکلیف او یک مرتبه است،سه مرتبه بگوید.
مسأله 1545- اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند،باید مقداری از مستحبات نماز را که معمول است بهجا آورد.
مسأله 1546- اگر میت ترتیب نمازهایی را که قضا شده میدانسته و انسان بخواهد برای آن نمازها اجیر بگیرد لازم نیست برای هر کدام آنها وقتی را معیّن نماید.
مسأله 1547- اگر کسی اجیر شود که مثلاً در مدت یک سال نمازهای میت را بخواند و پیش از تمام شدن سال بمیرد،باید برای نمازهایی که میدانند بهجا نیاورده دیگری را اجیر نمایند بلکه برای نمازهایی هم که احتمال میدهند بهجا نیاورده باید بنابر احتیاط واجب اجیر بگیرند.
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 269
مسأله 1548- کسی را که برای نمازهای میت اجیر کردهاند،اگر پیش از تمام کردن نمازها بمیرد و اجرت همۀ آنها را گرفته باشد،چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند،باید اجرت مقداری را که نخوانده از مال او به ولیّ میت بدهند،مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده،باید نصف پولی را که گرفته از مال او به ولیّ میت بدهند،و اگر شرط نکرده باشند،باید ورثهاش از مال او اجیر بگیرند،اما اگر مال نداشته باشد بر ورثۀ او چیزی واجب نیست.
مسأله 1549- اگر اجیر پیش از تمام کردن نمازهای میت بمیرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد،باید از مال او برای نمازهایی که اجیر بوده دیگری را اجیر نمایند و اگر چیزی زیاد آمد،در صورتی که وصیت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند برای تمام نمازهای او اجیر بگیرند،و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش برسانند.
کتابرساله توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 270