امام خمینی، اخلاق را فدای سیاست نکرد

امام خمینی، اخلاق را فدای سیاست نکرد

(مصاحبه با دکتر عبدالظاهر فیض زاده، رئیس شورای ولایتی هرات)

‏اشاره- آقای دکتر عبدالظاهر فیض زاده رییس شورای ولایتی هرات است که40 سال سن دارد. وی دارای مدرک تحصیلی پزشک عمومی از دانشگاه کابل است. فیض‎زاده به رشته حقوق نیز علاقه مند است و هم اکنون دانشجوی رشته حقوق دانشگاه خصوصی(آزاد) هرات می باشد. ایشان با وجود خستگی سفر از مصاحبه با مجله حضور با اشتیاق فراوان استقبال می کند.‏

‏حضور‏‏: ضمن تشکر، در ابتدا بفرمایید تاکنون چند بار به ایران آمده اید و چند بار در مراسم ارتحال بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده اید؟ و انگیزه شما در این سفر چه بوده است؟‏

‏          ‏‏آقای دکتر عبدالظاهر فیض زاده:‏‏ در ابتدا بر خود لازم می‎دانم خدمت ملت شهیدپرور، غیور و با عزت جمهوری اسلامی ایران سلام عرض کنم. کشور افغانستان در همسایگی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. سالیان سال بویژه در دوران اشغال افغانستان به دست ارتش سرخ شوروی، مردم افغانستان در ایران بوده‎اند. بیش از صد مرتبه است که طی این چند سال به ایران آمده‎ام اما این برای اولین بار است که در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی شرکت می کنم. خوشبختانه خداوند این توفیق را به ما داد که در خرداد سال 1391 در مراسم ارتحال  امام بزرگوار،حضور داشته باشیم. در واقع من به نمایندگی از مردم یک حوزه و چهار ولایت افغانستان به ایران آمده‎ام. من به نمایندگی از مردم و دیار افغانستان به ایران آمده‎ام.‏


حضورج. 84صفحه 116

فیض زاده

 

امام خمینی(ره) یک شخصیت بی‎نظیر در دنیای اسلام بود. امام راحل صرفاً متعلق به ملت ایران نیست بلکه ما وی را متعلق به جهان اسلام می‎دانیم. ما امام راحل را متعلق به کشورهایی می‎دانیم که از فکر و اندیشه وی استفاده می‎کنند.

تنها انگیزه ما این بود که در مراسم بزرگداشت چنین شخصیتی که همه ساله مردم بیش از صد کشور جهان در آن شرکت می‎کنند ما هم حضور داشته باشیم. بر هر مسلمانی واجب است که در مراسم رحلت امام خمینی شرکت کند. از نظر سیاسی تمام کشورهای اسلامی که نمایندگان آنها و شخصیت‎های برجسته آنها به ایران می‎آیند به خاطر این است که دیدگاه امام را برجسته کنند و راه امام را زنده نگه دارند. ما هم علاقه مند هستیم که با حضور در ایران با سایر شخصیت‎ها آشنا شویم. این شخصیت‎ها پرچم داران اسلام هستند. این شخصیت‎ها افرادی هستند که برای تقویت نظام جمهوری اسلامی در سراسر دنیا کوشا هستند. بر این اساس بزرگ‎ترین انگیزه هر فرد مسلمانی که در این مراسم شرکت می‏‎‎‎‏کند تقویت نظام اسلامی است. کسی که توانسته نظام اسلامی را تقویت کند امام خمینی بوده است.  ‏

‏حضور: از چه زمانی با شخصیت امام خمینی آشنا شدید؟‏


حضورج. 84صفحه 117
‏          ‏‏دکتر فیض زاده:‏‏ افغانستان کشوری است که با جمهوری اسلامی ایران مشترکات زیادی دارد. زبان مشترک، مرز مشترک، ژن مشترک و دین مشترک از جمله این مشترکات است. وقتی که ما بافت های عمیق فرهنگی با هم داشته باشیم و در کنار همدیگر قرار داشته باشیم و تنها خطوط جغرافیایی این دو ملت را از هم جدا کند در حالی که دیدگاه و نظرات هر دو کشور یکی باشد جواب این سئوال واضح و بدیهی به نظر می‎رسد. ما از زمان کودکی با امام آشنا شدیم. درست است که خطوط جغرافیایی بین ایران و افغانستان یک مرز ایجاد کرده اما ما با دیدگاه فرهنگی، اشعار امام، نظرات امام و مواردی که به خاطر آن تحت فشار بود از همان کودکی آشنا شدیم. از زمانی که امام از پاریس وارد ایران شدند مردم افغانستان تمام جریانات سیاسی را دنبال کردند و تمام دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کردند. مردم افغانستان از تمام حرکات بنیادی و فوایدی که نظام اسلامی به ملت ایران رساند آگاهی داشتند. مردم افغانستان در عرصه جهاد و مقاومت از امام و نهضت ایشان تقلید کردند. ‏

‏حضور‏‏: چه عاملی باعث محبوبیت امام خمینی و گسترش اندیشه انقلابی وی در میان مسلمانان و در جهان شد؟‏

‏          دکتر فیض زاده:‏‏ امام یک شخصیت بی‎نظیری بود که در قرن بیستم ظهور پیدا کرد. تنها چیزی که جهان اسلام را متوجه دیدگاه امام کرد و از امام یک شخصیت کاریزماتیک در سطح جهان ساخت تمسخری بود که غربی ها نسبت به اسلام و علمای اسلامی داشتند. به علمایی که عمامه بر سر می‎گذاشتند به گونه‎ای نگاه می‎شد که از نظر علمی و دینی آگاهی لازم را ندارند. کشورهای غربی در حال حاضر به اندازه کافی برای علمای اسلامی ارزش قائل هستند و به آنها بها می‎دهند. قبل از اینکه امام به ایران بیاید و انقلاب کند غربی‏‎‎‎‏ها توجهی به علمای اسلامی نداشتند. امام خمینی کسی بود که اسلام ناب محمدی را نه تنها در جمهوری اسلامی ایران تقویت کرد بلکه حرکت و حضور وی در عرصه سیاسی باعث شد که اسلام ناب محمدی(ص) در سراسر جهان تقویت شود. ‏


حضورج. 84صفحه 118
‏بعد از اشغال افغانستان به دست شوروی سابق، امام خمینی کتاب قرآن را برای میخائیل گورباچوف رییس جمهور وقت آن کشور فرستاد و وی را به اسلام دعوت کرد. این کار یک حرکت بی نظیر و ماندنی در تاریخ بود. مسلمانان هرگز چنین شخصیتی را که تا این اندازه برای نزدیکی و وحدت جهان اسلام تلاش کرده فراموش نمی‎کنند. باید مجدداً تاکید کنم که ما امام را متعلق به جهان اسلام می‎دانیم. اگر شما ایرانی ها ناراحت نشوید باید بگویم که امام تنها از شما نبود بلکه امام متعلق به کل جمعیت جامعه اسلامی بود که در حال حاضر مسیر وی را به پیش می برند. ‏

‏یکی از دلایلی که باعث شده بود اکثر مردم کشورهای اسلامی شیفته امام شوند برخی اعتقادات وی بود. امام معتقد بودند که جهان اسلام نباید مرز داشته باشد. امام اخلاقی بسیار نیکو داشت. وی سیاست را همواره با اخلاق در کنار هم و یکجا داشت در حالی که اکثر شخصیت های دنیا و سیاست مداران مانند ارسطو و افلاطون تعریفی در این زمینه دارند و آن این است که سیاست مداران برای رسیدن به اهداف خود از هر چیزی می توانند استفاده کنند. در اینجا سیاست حرف اول را می زند و اخلاق قربانی سیاست می شود. امام یک شخصیتی بود که اخلاق را فدای سیاست نکرد و اخلاق و حرکات وی شبیه پیامبر بزرگ اسلام(ص) بود. امام خمینی خیلی به بحث اخلاق توجه داشت و اخلاق وی شبیه انبیاء الهی بود و همیشه تلاش می‎کرد از پیروان آنها باشد. امام در این راستا گام برداشت و تلاش‎ کرد. امام در این راستا توانست برخی مسائل و اختلافات مذهبی، نفاق و موضوعات مرزی را از بین ببرد. امام ثابت ‏


حضورج. 84صفحه 119
‏کرد که ما همگی مسلمان هستیم و باید در یک مسیر حرکت کنیم. هدف امام این بود که روزی همه مسلمانان در مقابل همه افرادی که علیه اسلام توطئه می کنند و می خواهند اسلام را تضعیف کنند متحد شوند و با یک مشت واحد توی دهان مستکبران بزنند. این موضوع یکی از عواملی بود که باعث شده همه مسلمانان در خارج از ایران عاشق و شیفته حرکات امام شوند.  ‏

‏حضور‏‏: در طی دو سه دهه اخیر شاهد حضور مداوم نیروهای کشورهای استکباری در افغانستان بوده ایم. بعد از حمله ارتش سرخ شوروی و سپس خروج این کشور از افغانستان نیروهای ناتو به سرکردگی آمریکا کشور شما را جولانگاه خود قرار داده اند. به نظر شما دلیل حضور نیروهای استکباری در افغانستان چیست؟‏

‏          ‏‏دکتر فیض زاده: ‏‏افغانستان از نظر موقعیت استراتژیکی قلب آسیا به شمار می رود. برای تسخیر افغانستان شوروی سابق با یک برنامه‏‎‎‎‏ریزی دقیق قصد داشت خود را به آب های گرم برساند. شوروی قصد داشت بعد از فتح افغانستان ایران و پاکستان را هم از سر راه خود بردارد. کشورهای استکباری در آن زمان بر این باور بودند که هر کس بخواهد در دنیا قدرت اول باشد باید افغانستان را که قلب آسیاست تسخیر کند.   ‏

‏اگر شما به یاد داشته باشید انگیزه مقاومت مردم افغانستان و عاملی که مسلمانان یا همان مجاهدان افغانی توانستند در مقابل قدرت برتر آن زمان مقاومت کنند ایمان بود. مجاهدین افغانستانی معتقد بودند که اسلام باید پیروز شود و دنیای کفر نمی تواند جهان اسلام را تسخیر کند. در آن شرایط مردم افغانستان با ابتدایی ترین سلاحها که گاهی اوقات تفنگ هم نداشتند در مقابل تانک های غول‏‎‎‎‏پیکر شوروی ایستادگی می کردند. برای ملت افغانستان در آن موقع خیلی ارزش بزرگی بود که ملت ایران در کنار آنها بود و از آن ها حمایت می کرد.‏

‏در آن شرایط رهبری حضرت امام خمینی برای ما خیلی مهم بود چرا که از نظر فکری ما را هدایت می کرد و خود امام یکی از شیفتگان تقویت نظام اسلامی بود. امام خمینی(ره) از جمله حمایت کنندگان مجاهدین افغانستان بود. ‏


حضورج. 84صفحه 120
‏مردم افغانستان هیچ گاه محبت های مردم ایران را فراموش نخواهند کرد. ما سالیان سال در دامن مردم ایران و در جوار آنها، با حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی کردیم. مهاجرین افغانستان مانند مهاجرین زمان پیامبر بودند که در کنار انصار پیامبر سکنی گزیدند.من یقین دارم که در آن مقطع زمانی ملت ایران آنچه که در توان خود داشت برای مهاجران افغانی انجام داد. ‏

‏در شرایط امروزی که بحث اتّحاد مسلمانان از یک طرف و بحث حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان مطرح است باید گفت که حضور نیرو‏‎‎‎‏های آمریکایی دلایل سیاسی دارد. کم‏‎‎‎‏لطفی حکومت‏‎‎‎‏های همسایه از جمله پاکستان و مداخلاتی که دستگاه اطلاعاتی حکومت پاکستان در افغانستان دارد باعث شده که مجاهدین در افغانستان به گونه‏‎‎‎‏ای سقوط کنند. سقوط مجاهدین در افغانستان زمینه بروز و ظهور طالبان را فراهم ساخت، طالبانی که دست نشانده آمریکا و غربی ها بودند. آمریکا و غرب برای تضعیف مجاهدین افغانستان تلاش‏‎‎‎‎‏های زیادی کردند. در نهایت شرایط به گونه‏‎‎‎‏ای شد که دشمنان مردم افغانستان از این وضعیت سوء استفاده کردند و باعث شد نگرانی هایی برای کشور جمهوری اسلامی ایران در این منطقه به وجود بیاید. پاکستانی ها هم از این شرایط ضرر کردند و باز هم ضرر خواهند کرد. در کنار همسایگان، مردم افغانستان از این شرایط بیشترین ضرر را می کنند. ما شک نداریم که بعد از جنگ رژیم شوروی با افغانستان و فتوحاتی که مردم افغانستان در این جنگ به دست آوردند،این فتوحات در فرو پاشی شوروی سابق مؤثر واقع شد. اکثر کشور ها و ایالت هایی که از این کشور بزرگ جدا و مستقل شدند- تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان و...- همگی از برکات جهاد مردم افغانستان بود.‏


حضورج. 84صفحه 121
‏کم لطفی هایی که در منطقه برای مردم افغانستان صورت گرفت باعث شد که ما ضرر کنیم. جنگ باعث بروز اختلافات در افغانستان شد. این جنگ، این مصیبت و این بی ثباتی باعث شد که برخی کشورهای دنیا تحت نام ناتو وارد افغانستان شوند و بر اوضاع افغانستان نظارت داشته باشند. این تصمیم برای حضور ناتو در افغانستان در کنفرانس بن گرفته شد. ‏

‏برای رفع نگرانی ملت ایران باید تأکید کنم که هیچ قدرتی، هیچ سیاست مداری در داخل افغانستان و در داخل ایران نمی تواند آن پیوند ها و وجه اشتراکاتی را که بین مردم افغانستان و ایران وجود دارد قطع کند. من به این موضوع باور دارم، با توجه به اینکه مردم افغانستان یک دیدگاه بسیار مثبت، برادرانه و دوستانه نسبت به ملت ایران دارند هر گونه فشاری که دولت های غربی و خارجی بر افغانستان وارد کنند ملت افغانستان تحت تأثیر فشار دنیای غرب قرار نخواهند گرفت.‏

‏در آن پیمانی که بین دولت ایران و افغانستان برای مدت 10 سال به امضاء رسیده شرط و شروط ملت افغانستان این بوده که ملت ایران تا سال‏‎‎‎‏های سال با مردم افغانستان همکاری کرده و به آن ها کمک کنند. این کمک هم در عرصه جهاد و هم در عرصه بازسازی و تعلیم و تربیت می‏‎‎‎‏باشد. من مطمئن هستم که اگر دولت های غربی و آمریکا بخواهند از خاک افغانستان علیه دولت ایران استفاده کنند مردم افغانستان آرام نخواهند نشست.‏

‏حضور‏‏: نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی ها تا چه اندازه توانسته اند نیرو های نفوذی خودشان را در بدنه قدرت سیاسی افغانستان جای دهند؟‏

‏          دکتر فیض‎زاده:‏‏ تا به امروز هیچ نوع شواهدی وجود ندارد که آمریکایی ها لابی گری کرده باشند به گونه ای که بتوانند بر قدرت سیاسی در افغانستان مسلّط شوند. شما بارها گلایه ها و شکوایه های مردم و دولت مردان افغانستان را نسبت به خود سری های منفی گرایانه نیروهای ناتو و آمریکا به ویژه در حملات شبانه علیه مردم افغانستان شنیده اید. حملاتی که در آن مردم بی گناه، اطفال، خانم ها و سالمندان شهید شده اند. ‏


حضورج. 84صفحه 122
‏تا به امروز مداخلات صریح و روشنی نداشته اند به گونه ای که بتوان گفت مثلاً فلان وزیر افغانستان متعلق به فلان کشور غربی یا تحت نفوذ آنهاست. هر کدام از وزرا و  مسئولان کشور بدون استثناء باید با آراء مردم افغانستان، پارلمان یا شوراها انتخاب شوند. تاکنون ندیده ایم که آمریکا و غرب بتواند کسی را در افغانستان وزیر کند.شک نیست که در بحث عملیات ها و مسائل نظامی، آمریکایی ها برخی خود سری ها را مرتکب شده اند و نحوه عملکرد آمریکا در این زمینه باعث شد که بین سران حکومت افغانستان و آمریکایی ها فاصله ایجاد شود. در طی دو سال اخیر اگر سیاست دولت افغانستان را دنبال کرده باشید مشاهده می کنید که سیاست دولت افغانستان نسبت به خودسری های نیروهای آمریکایی و ناتو دقیقاً شفاف و مشخص شده است. همچنین دولت افغانستان کوشش می کند که با وضع یک سری قواعد حقوقی بتواند بیشتر از گذشته بر نیروهای مستقر در افغانستان کنترل و نظارت داشته باشد. رئیس جمهور افغانستان همواره تلاش کرده است که نیروهای خارجی هر چه سریع تر افغانستان را ترک کنند. وی بارها تاکید کرده که دیگر دلیلی برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان مشاهده نمی کنیم و نیازی به حضور آنها احساس نمی شود.همچنین مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان باعث شده که ملت افغانستان مستقل و آزاد باشند. ‏

‏حضور‏‏: شوراها در افغانستان در قانونگذاری وتصمیم گیری های مهم چه نقشی را ایفا می‏‎‎‎‏کنند؟‏

‏          ‏‏دکتر فیض‎زاده:‏‏ اگر قانون اساسی افغانستان را مطالعه کنید وظایف شوراها به صورت شفاف و روشن ذکر شده است. در افغانستان شورایی به نام شورای ملّی وجود دارد که اعضای ‏


حضورج. 84صفحه 123
‏آن به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند. این شورا در افغانستان نمادی از دموکراسی است. این شورا نمادی از یک حکومت دموکراتیک و نمادی از نظارت مردم بر حکومت و حضور مردم در حکومت است. وقتی که حکومت موجود حکومت مردم بر مردم باشد و مردم این قدرت و توانایی را داشته باشند که بر حاکمّیت نظارت کنند نشان می دهد که قانون اساسی افغانستان مفاد بسیار خوبی دارد. شوراها در نظام اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در مضامین اسلامی بر وجود شوراها و نقش آن ها خیلی تأکید شده است. در نظام اسلامی تلاش شده که در هر زمینه ای مسائل مختلف در یک نظام شورایی بررسی شود و در مورد آن تصمیم‎گیری شود. هر تصمیمی چه سیاسی، چه اجتماعی، و چه اقتصادی اگر در یک شورا گرفته شود پخته تر خواهد بود. نظام اسلامی همواره بر لزوم وجود شوراها تأکید کرده است. ‏

‏حضور‏‏: نیروهای ناتو چه زمانی باید افغانستان را ترک کنند؟ آینده افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟‏

‏          ‏‏دکتر فیض‎زاده:‏‏ سال 2014 آخرین فرصتی است که  نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند. البته این موضوع باز به نحوه حمایت و همکاری کشورهایی مانند ایران و پاکستان ارتباط دارد. این کشورهای همسایه در ثبات و ایجاد آرامش در منطقه نقش مهمی دارند. انتظار مردم و دولت افغانستان این است که هم ایران هم پاکستان به خوبی وظایفشان را انجام دهند. آن ها نباید حکومت افغانستان و ملت افغانستان را تنها بگذارند. کشورهای همسایه باید کمک کنند که در منطقه بی ثباتی به وجود نیاید. سال 2014 یک سال دشوار و نگران کننده برای افغانستان است. من بر این باور هستم آنچه افغانستان در حال حاضر دارد نتیجه زحمات مردم این کشور است. این داشته ها از اندیشه ها و تفکرات مردم افغانستان است. دیدگاه هایی که در افغانستان شکل گرفته ناشی از انگیزه های وطن دوستانه و میهن پرستانه ای است که در وجود هر جوان و نوجوان افغانستانی وجود دارد. این موارد ذکر شده بزرگ ترین سرمایه های مردم افغانستان است. من بر این باور هستم که در صورت قطع مداخلات کشورهای دیگر، افغانستان در منطقه به یک عامل ثبات، وحدت و همبستگی تبدیل خواهد شد. ‏


حضورج. 84صفحه 124
‏حضور‏‏: یکی از معضلات اصلی موجود در افغانستان کشت خشخاش است که آثار زیانبار آن بخصوص برای مردم افغانستان و همسایگانش آشکار است. در این زمینه دولت افغانستان چه تدابیری اندیشیده است؟ ‏

‏          ‏‏دکتر فیض زاده:‏‏ ما قبول داریم که در افغانستان مواد مخدر زیاد کشت می شود. حکومت افغانستان و مردم با شرف، باعزّت، باغیرت، و مجاهد افغانستان تلاش می کنند که کشت مواد مخدر در افغانستان را به صفر برسانند. در خصوص کشت مواد مخدر شرایط و ضوابط حقوقی تصویب شده‏‎ ‎‏توسط سازمان ها و نهادهای مرتبط خیلی سخت تر از ضوابط حقوقی ترانزیت آن است. آن شرایط و ضوابط حقوقی موجود در افغانستان خیلی سخت تر از ضوابط حقوقی مربوط به مواد مخدر در ایران است. افراد قاچاقچی که در لیست سیاه افغانستان هستند در هر زمان که حکومت به آن ها دسترسی داشته باشد آن افراد را دستگیر می کند. در تمام فرمان ها و دستورهایی که رییس جمهور ما در طول سال و روزهای مبارک از جمله تولد امامان برای عفو زندانیان صادر می کند عاملین قاچاقچیان مواد مخدر استثناء هستند و هرگز عفو نمی شوند. جالب است بدانید زندانیان مواد مخدر در زندان های ویژه نگهداری می شوند و زندان آن ها با سایر زندان ها متفاوت است. دادسراهایی که در افغانستان وجود دارد یک دادسرای ویژه است. بنابراین باید گفت که دولت افغانستان یک تدابیر شدید برای جزا و سرکوبی عاملان قاچاق مواد مخدر اتّخاذ کرده که حتی این شدّت در جمهوری اسلامی ایران هم مشاهده نمی شود. متاسّفانه فقر باعث شده که کشت مواد مخدّر در برخی مناطق افغانستان صورت گیرد. این کشت نه تنها کشورهای همسایه بلکه حتی کشورهای اروپایی را آزار می دهد. با قاطعیت می گویم که این کشت روح و روان ملّت ما را هم آزار می دهد. هیچ انسان دانشمند و هیچ ‏


حضورج. 84صفحه 125
‏انسان عالمی علاقه مند نیست که این کشت بدنام در کشورش روییده شود. مطمئن باشید که برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر تلاش مردم و حکومت ما از سایر کشورها از جمله کشور شما بیشتر است. یکی از آرزوهای ملّت و خواسته های حکومت افغانستان از بین رفتن کشت مواد مخدّر است.  یکی از سیاست های اصلی دولت افغانستان محو کردن کشت مواد مخدّر است. اگر اخبار رسانه های مختلف در مورد افغانستان را دنبال کنید متوجّه می شوید که هر ساله هزاران هکتار زمین در مناطق مختلف افغانستان به زیر کشت مواد مخدر می رود امّا توسط دولت تخریب می شود. در حال حاضر در 75 درصد از مناطق مختلف افغانستان کشت مواد مخدّر به صفر رسیده است و خشخاش دیگر کشت نمی شود. تنها در 25 درصد مناطق و در یکی دو استان که همسایه پاکستان هستند کشت صورت می گیرد که در آن مناطق هم فقط حدود یک درصد از اراضی به کشت خشخاش اختصاص پیدا می کند. این مناطق هم یا از چشم نیروهای امنیتی پنهان است یا نیروهای امنیتی به خاطر حضور طالبان قادر نیستند کنترل لازم را داشته باشند. در مناطقی که نیروهای طالبان تسلّط دارند بیشترین کشت خشخاش صورت می گیرد. در مناطقی که حاکمیت تسلّط کافی دارد قطعاً مواد مخدّر کشت نمی شود.‏

‏حضور‏‏: اشاره ای به شوراها در کشورتان داشتید. بفرمایید ترکیب این شوراها چگونه است؟‏

‏          ‏‏دکتر فیض‎زاده‏‏: ما در افغانستان شورای شهر نداریم بلکه شورای ولایتی داریم. تعریف شما از شورای شهر با تعریف ما از شورای ولایتی خیلی متفاوت است. شورای شهر در ایران تنها در مسائل عمرانی در هر شهر فعالیت دارد در حالی که در افغانستان شورای ولایات در تمام مسائل دخالت دارد. اعضای شورای ایالتی توسط مردم همان استان انتخاب می شوند. انتخابات شوراهای ولایتی مانند انتخابات ریاست جمهوری است و کل مردم آن استان از مناطق شهری تا مناطق روستایی به کاندیدهای مشترک رأی می دهند. اعضای شورای روستا از شهر جدا نیست بلکه همگی با عنوان شورای ولایتی وارد این شورا می شوند. در شورای ولایتی هرات 19 کرسی وجود دارد که بعد از کابل بیشترین عضو را دارد. از این 19 کرسی 5 کرسی به خانم ها اختصاص یافته و 14 کرسی دیگر ویژه آقایان است. ‏


حضورج. 84صفحه 126
‏شورای ولایتی در مورد تمام مسائل و امور بر عملکرد حکومت نظارت می کند. شورای ولایتی حق سؤال کردن از نمایندگان دوم وزارتخانه ها(معاون وزیر) را که در سطوح آن ولایت کار می کنند دارد. اعضای شورا وظیفه دارند که در بخش بازسازی، مسائل امنیتی و مدیریتی بر عملکرد استاندار نظارت داشته باشند. شورای ولایتی باید بر تمام منابع مالی ولایت، تمام برنامه های اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و نظامی نظارت داشته باشد و این مسائل را باید مورد بررسی قرار دهد. شوراهای ولایتی همواره دارای طرح و برنامه هم هستند. انتخابات شوراها هر چهار سال یکبار انجام می شود.‏

‏حضور‏‏: برنامه های بزرگداشت ارتحال حضرت امام را که امروز شاهد بودید چگونه دیدید؟‏

‏          ‏‏دکتر فیض زاده:‏‏ من از طریق مرز زمینی وارد کشور ایران شدم. ما از دوقارون(تایباد) وارد خاک ایران شدیم و از بجنورد به سمت تهران حرکت کردیم. امروز صبح در مراسم سالگرد امام شرکت کردم و از این مراسم خیلی لذّت بردم. همه شخصیت های علمی جهان در آن جمع بودند، دیدگاه همه شرکت کنندگان نسبت به بحث وحدت بین کشورهای اسلامی و سایر مسائل اسلامی مشترک بود. باور همه بر این بود که شخصیتی مانند امام خمینی بی نظیر است. امام خمینی توانستند برای مسلمانان گام های مثبت و ارزنده ای بردارند.‏

‏حضور‏‏: به نظر شما کشورهای اسلامی تا چه اندازه به اتّحاد مورد نظر امام دست یافته اند؟‏

‏          ‏‏دکتر فیض زاده:‏‏ متاسفانه ضعفی که امروزه کشورهای اسلامی دارند باعث شده که نتوانیم به آن آرمان مورد نظر امام خمینی برسیم. ضعف کشورهای اسلامی از چند بعد است، ما ‏


حضورج. 84صفحه 127
‏متاسفانه نتوانسته ایم خودمان وحدت و روابط مناسبی ایجاد کنیم. ما پیام مناسبی نداشته ایم و حتی نتوانسته ایم پیام امام در مورد وحدت مسلمین را به خوبی انعکاس دهیم. ما نتوانسته ایم از نظر فرهنگی یک فرهنگ اسلامی را بین کشورهای اسلامی ترویج دهیم. ما نتوانسته ایم تبلیغات اسلامی مناسبی داشته باشیم. ما در این مسائل تا الان ضعف داشته ایم. اگر ما این نقاط ضعف را نداشتیم و این هماهنگی ها، همدلی ها و صمیمیت ها را که از خواسته های اصلی امام بود گسترش داده بودیم امروز در جهان به یک قدرت بزرگ تبدیل می شدیم و قدرتی وجود نداشت که بخواهد در مقابل ما بایستد. متأسفانه امروزه در جهت کاهش وحدت بین مسلمانان، از خود مسلمانان علیه مسلمانان استفاده شده است. بی اعتمادی که بین برخی کشور های اسلامی  به وجود آمده و بی ثباتی که در برخی مناطق کشورهای اسلامی به وجود آمده مانع ایجاد وحدت بین جامعه اسلامی شده است. من بر این باور هستم که اگر امام خمینی در شرایط حاضر زنده بودند و حضور فیزیکی داشتند ما الان دچار این مشکلات نبودیم.‏

‏حضور‏‏: چرا ابر قدرت ها از وحدت کشورهای اسلامی هراس دارند؟‏

‏          ‏‏دکتر فیض زاده:‏‏ شما در هنگام بازگشت امام از فرانسه در روز 12 بهمن شاهد بودید که چه استقبال بی نظیری از امام در ایران انجام شد.آمریکایی ها و غربی ها اگر می دانستند که یک روحانی جهان را متحوّل می کند سیاستهای دیگری در پیش می گرفتند. آمریکا بر اثر نهضت امام خمینی و تظاهرات مردم در ایران، اواخر رژیم پهلوی حمایت های خود از محمدرضاشاه را کاهش داد و حتی وقتی که شاه ایران در روز 26 دی ماه قصد خروج از ایران را داشت آمریکا اجازه نداد که وی به کشورش بیاید. ‏

‏در دنیای سیاست مداران دو بحث سیاست و اخلاق وجود دارد. در عالم سیاست برای رسیدن به اهداف مورد نظر، از هر ابزاری که شخص را به هدف نزدیک تر کند می توان استفاده کرد. تفاوتی ندارد که یک انسان بی گناه کشته می شود، خانه ها تخریب می شود یا شهرها ویران می شود. مهم این است که شخص با این ابزارها به اهداف مورد نظر خود برسد. ‏


حضورج. 84صفحه 128
‏این مسائل در اخلاق وجود ندارد. آمریکا حمایت خود را از شاه کم کرد و این اتّفاق در مورد حسنی  مبارک هم روی داد. حسنی مبارک شخصی بود که از یک کشور مسلمان به نام فلسطین نه تنها حمایتی نکرد بلکه به اسرائیل کمک کرد. شما امروزه سرنوشت حسنی مبارک را تماشا می کنید. با آن که به حسنی مبارک حبس ابد دادند امّا آمریکا و غربی ها هیچ اعتراضی به این موضوع نکردند. دلیل اصلی که ‎آمریکا از شاه حمایت نکرد این بود که توده های عظیم مردم نسبت به فرمان یک روحانی واکنش نشان دادند و جهان را به لرزه درآوردند. مردم ایران جهان را متحوّل ساخت. آمریکا فکر می‎کرد که اگر شاه را به کشور خودش راه دهد ممکن است از آتش وی دولت آمریکا هم بسوزد.‏

‏حضور‏‏: مراسم ارتحال امام خمینی و همایش های جانبی آن تا چه اندازه در شناخت بهتر شخصیت ایشان مؤثر است؟‏

‏       ‏‏   دکتر فیض زاده: ‏‏ما نمی توانیم در یک یا دو روز یا در یک کنفرانس شخصیّت خوب امام خمینی را بررسی کنیم یا اینکه بخواهیم در مورد امام شناسی صحبت کنیم. از توان یک شخص به نام من حقیر خارج است که بخواهم در مورد امام صحبت کنم. نکته مهم این است که در وجود امام چه انگیزه ای وجود داشت که بسیاری از اطفال و افراد خردسال که شاید حتی از طریق رسانه هم تصویر امام را هم ندیده بودند به سمت شهادت می رفتند یا جلوی تانک ها دراز می کشیدند. جوانان ایرانی در مقابل گلوله‎های رژیم شاه صف می کشیدند. خانم های جوان، مردهای پیر، جوانان و نوجوانان همگی در راه آرمانهای امام خمینی عاشقانه خودشان را ‏


حضورج. 84صفحه 129
‏آماده شهادت می کردند. این گونه حرکت ها و تاثیری که امام بر روی این مردم گذاشت موضوعی نیست که بتوان در یک یا دو روز در مورد آن صحبت کرد. به علمای تشیع و اهل سنّت در ایران، دانشمندان همه کشورهای اسلامی و رهبر معظّم انقلاب ایران پیشنهاد می کنم که یک کنفرانس علمی در سطح بسیار بالا قبل از انجام مراسم سالگرد امام در سال های آینده برگزار کنند به گونه‎ای که حداقل 10 الی 15 روز شرکت کنندگان بتوانند در مورد آن بحث کنند. باید بررسی شود که امام خمینی به عنوان یک انسان چه چیزی درون خود داشت که می توانست با یک صدا مردم را از خانه ها بیرون بکشد و در مقابل آتش توپخانه به ایستادگی وادارد. به جای اینکه ترس و وحشت متوجه آن مردم شود جرأت مردم بیشتر می شد تا حکومت شاه سقوط  کرد. سقوط شاه باعث شد دنیای استکبار بداند که مسلمانان قدرت زیادی دارند و می توانند در هر وقت برای به دست آوردن حقوق خود در مقابل هر کس بایستند. ‏

‏حضور‏‏: ارزیابی شما از آینده انقلاب های عربی چیست؟ این تحولات در کشورهای عربی تا چه اندازه ناشی از افکار ضد استبدادی و ضد استکباری امام است؟‏

‏          دکتر فیض زاده:‏‏ منشأ و ریشه اصلی این تحرّکات در کشورهای عربی سخنان امام و خطوطی است که وی در مورد تقویت نظام اسلامی ترسیم کرده است. تحوّلات اخیری که در کشورهای اسلامی صورت گرفته همه و همه پیش بینی ها و آرزوهایی بود که در وجود امام خمینی بود. شما در حال حاضر مشاهده می کنید که بیشتر مستکبران و ظالمان در کشورهای عربی سقوط کرده اند. کشورهای اسلامی که نظام های غیر اسلامی دارند و کشورهایی که اسلام نما هستند باید بدانند که ملّت های اسلامی تحمّل این موضوع را ندارند که تحت نام اسلام تحرّکاتی صورت گیرد که خلاف ارزش های دینی و اسلامی آن ملّت ها باشد.‏

‏حضور‏‏: ضمن تشکر از جنابعالی در پایان اگر صحبت خاصی دارید بیان بفرمایید. ‏

‏          دکتر فیض زاده:‏‏ آرزوی ما این است که بتوانیم وحدت مورد نظر امام خمینی را بین تمام مسلمانان بویژه شیعه و سنّی تقویّت کنیم و برای تقویّت نظام اسلامی نه تنها در ایران بلکه ‏


حضورج. 84صفحه 130
‏در سایر کشورهای اسلامی با همکاری و هماهنگی گام های لازم را برداریم. امیدوار هستیم که ما بتوانیم روابط خودمان را با کشورهایی که با ما هم نظر هستند و از نظر دیدگاه، تفکّر، اندیشه و ارزشهای اسلامی به ما نزدیک هستند گسترش دهیم و این روابط فرهنگی را هر چه بیشتر گسترده تر کنیم.‏

‏از برگزارکنندگان مراسم سالگرد امام باید تشکّر کنم. بهتر است بعد از پایان مراسم سی دی های این مراسم و سی دی هایی که در کنفرانس تهیّه شده به تمام مهمانان خارجی داده شود تا این افراد از گفته های آن استفاده کنند و به عنوان بهترین هدیه به کشور خود ببرند که این کار یک تکثیر خوب فرهنگ اسلامی در سایر کشورهای اسلامی است.‏

‏مصاحبه کننده:سیدمسعود حسینی ده سروی‏

 

Picture 3

حضورج. 84صفحه 131