اتکا به ایمان و تقوا

اتــکا به ایـمـان و تقــوا

(مصاحبه با آقای ضرغام رضوی از هندوستان)

‏ ‏

حضور: لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید شغل و فعالیتهای شما چیست؟

آقای ضرغام رضوی‏: من ضرقام رضوی هستم، 35 سال دارم، مدیر اجرایی یک موسسه آموزشی هستم تحت عنوان  «مولا علی» که به آن «یا علی مدد» هم می گویند. آقای امیر احمد حسین ریاست این مرکز را عهده دار هستند. ایشان در ضمن پدر همسر من نیز هستند و ارتباط خوبی با ایران دارند. قریب به چهل سال ایشان با ایران مراودات داشتند. پدر ایشان مرحوم ممتاز حسین در ایران به جهت فعالیت هایی که در حوزه تشیع داشته اند شهرت زیادی دارند. در مجموع خانواده آقای امیر احمد ارتباط نزدیکی با امام خمینی داشتند. ایشان بارها از محل اقامت امام در قم و تهران بازدید کرده اند و درباره سبک زندگی امام برای ما نکات زیادی را بیان کرده اند. ما صاحب یک بنیاد هستیم تحت عنوان «‏‎yam tec‎‏» یام تک در حقیقت مخفف یا علی مدد است. حرف «‏‎T‎‏ » برای تبلیغ. حرف «‏‎e‎‏» برای «‏‎employment‎‏» و حرف «‏‎c‎‏» برای کلمه «‏‎Culture‎‏» به کار می رود. ما فعالیت های زیادی در این بنیاد انجام می دهیم و سعی می کنیم از جوانان هند در این زمینه استفاده کنیم. هدف ما در راستای ارتقای سطح خانوادگی است. ما تلاش می کنیم جوانان فرهیخته و غیر فرهیخته شیعه را شناسایی کنیم. هدف ما این است در آنها انگیزه ایجاد کنیم. آنها را آموزش دهیم، شخصیت آنها را ارتقا می دهیم، توانایی های مدیریتی آنها را بالا می بریم. در کل می کوشیم تمام ظرفیت ها و استعدادهای آنها را شناسایی کرده و آنها را ارتقا دهیم. و به آنها کمک می کنیم که بتوانند از استعدادشان در مشاغل مختلف استفاده کنند. ما در بنگلور هند کار می کنیم. در این شهر 25 هزار شیعه زندگی می کنند. ما خیلی به ارتقای سطح خانوادگی شیعه اهمیت می دهیم. زیرا در پیشرفت جامعه آنها بسیار مؤثر است. ما باید ذهنیت جوانان را مترقی کنیم. ‏


حضورج. 82صفحه 181
‏جوانان این خطه با اصول اندیشه امام خمینی کاملا آشنا هستند. امیر احمد حسین سه بار در طول زندگی اش امام خمینی را ملاقات کرده بود. پدرش ممتاز حسین به امام خیلی نزدیک بود. وقتی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید ممتاز حسین هم در هند انقلاب برپا کرد. در آن زمان 3000 دانشجوی ایرانی در هند تحصیل می کردند. همین دانشجویان با الهام از امام خمینی تلاش می کردند هند را نیز متحول کنند. بسیاری از ایرانیان می دانند که مقارن همان ایام در سال 1979 نیز در بنگلور مناقشات و درگیری های زیادی میان دانشجویان مسلمان و دیگر مردم در گرفته بود. خانواده امیر احمد در آن زمان تلاشهای زیادی برای این مهم صورت دادند. ‏

‏ایشان با الهام از امام خمینی نه تنها در خانواده خود بلکه در شهر بنگلور انقلابی را رقم زدند که با گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب امام آثار آن در بنگلور مشهود است. خانواده ایشان برای زنان هند فعالیت بسیاری انجام دادند. آنها انقلاب حجاب در بنگلور برپا کردند و این پوشش اسلامی را در آنجا پایه گذاری کردند. ایشان همان تغییراتی را در هند ایجاد کردند که انقلاب در ایران ایجاد کرد. همان اصولی در آنجا به اجرا در آمد که در ایران به اجرا در آمد. آنها تاجران، صاحبان حرف مختلف و فرهیختگان مدرن و در عین حال بسیار متدین و مذهبی هستند. زنان و دختران خردسال حجاب بر سر می گذارند. ما در بنیاد فرهنگی «یام تک» تلاش می کنیم جوانان را جذب این نوع فرهنگ بکنیم و آنها را نسبت به چیزی که از آن غافل اند آگاه سازیم. ما در این راستا کارگاه های آموزشی، سمینار، کلاس درس و غیره برپا می کنیم تا فرهنگ اسلامی در وهله نخست و فرهنگ شیعه را در وهله بعدی در بنگلور نهادینه سازیم. ضمنا ما مجالس عزاداری و روضه خوانی برگزار می کنیم و در کل تلاش می کنیم فرهنگ اسلامی را ارتقا دهیم. در محرم فعالیت های زیادی انجام می دهیم. به طور کلی بنگلور یکی از پیشرفته ترین شهرهای هند است که از حیث تحصیل، تکنولوژی و تجارت در سطح بالایی قرار دارد. مجموعا ما برای ارتقای کیفی جامعه تلاش می کنیم.‏


حضورج. 82صفحه 182

ضرغام رضوی

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

 

حضور: با توجه به اینکه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران شما کودک بودید بفرمایید بعدها چگونه با اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران آشنا شدید و کلاً چه تصویری از ایشان در ذهن دارید؟

رضوی:‏ بله، من در زمان انقلاب اسلامی سنی نداشتم. شاید دو یا سه ساله بودم که انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست. تنها چیزی که می توانم در این باره بگویم این است که امام فردی صادق و بی آلایش بود که  انقلاب بزرگی را با اتکا به ایمان و تقوا در ایران پدید آورد. او برای زندگی بهتر شیعه در ایران کوشید. او در ایمان مردم تغییر ایجاد کرد. در حال حاضر مردم جهان احساس قرابت بیشتری با شیعیان می کنند. شیعیان آزادی اراده دارند. اما در جاهای دیگر مردم سرکوب می شوند. ‏

‏تغییر چیزی است که به این راحتی رخ نمی دهد. اما انقلاب اسلامی نه تنها مردم ایران بلکه ما را هم در آن سوی مرزها تغییر داد. من وقتی کوچک بودم چیزهای زیادی درباره ایران می شنیدم و می دیدم. امیر احمد زمان جنگ به همراه خانواده اش از بسیاری از مناطق جنگی بازدید و خانواده شهدا را ملاقات کرده بود. به آبادان و کرمانشاه رفته بود. برای همین سخنان او برای من ‏


حضورج. 82صفحه 183
‏بسیار سازنده بود. من هم می کوشم راه او را ادامه دهم. تلاش می کنیم افکار جوانان هند را به این سمت سوق دهیم. زیرا شیعه به این شناخت رسیده است.‏

‏حضور‏‏: ‏چندمین بار است که به ایران سفر می کنید و چه تحولاتی را در ایران شاهد بودید؟

رضوی:‏ من بارها به ایران آمده ام. این بار هم تنها برای اینکه مهمان ضیافت شما باشم به اینجا نیامدم. من هر بار به ایران می آیم به همراه همسر و فرزند و مادرم به زیارت مرقد امام می رویم. چیزی که در ایران می بینم این است که ایران در حال توسعه و پیشرفت است. ایران یک نقطه عطف است. حتی مردم ایران الان که امام در کنارشان نیست باز هم نسبت به افکار و اندیشه های امام آگاه و بیدارند. چیزی که به عنوان پیشنهاد می توانم بگویم این است که اجازه دهید هر سال افراد جدیدتر و بیشتری از مراسم سالگرد دیدن کنند. بگذارید رسانه های بیشتری آن را پوشش دهند تا مردم جهان نسبت به آراء و اندیشه های امام و انقلاب آگاهی بیشتری پیدا کنند.‏

 

حضور: با توجه به آنچه گفتید مردم بنگلور بایستی نسبت به نهضت امام و اندیشه های ایشان آشنایی زیادی داشته باشند. همین طور است؟

رضوی:‏ بله، بنگلور در میان همه شهرهای هند تنها شهری است که از اندیشه امام بیشترین تأثیر را پذیرفته است. البته در کشمیر هم این تأثیر را مشاهده می کنیم. اما در بنگلور تا حدی اثرگذار بوده است که حتی اگر به یک کودک خردسال عکس امام را نشان دهید می گوید او امام است. مثلا پسر من با اینکه چهار سال دارد امام را می شناسد. او از دو سالگی تصویر امام را می شناخت. ‏

 

‏حضور‏‏: ‏به نظر شما چه شباهت یا مناسبتی میان انقلاب اسلامی ایران و تحولات و نهضتهای اخیر منطقه خاور میانه وجود دارد؟


حضورج. 82صفحه 184

ضرغام 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رضوی:‏ احساس من این است که در حال حاضر انقلاب هایی که در کشورهای عربی به وقـوع پیوسته است با انقلاب اسلامی ایران تا اندازه ای متفاوت است. انقلابی که در کشور شما رخ داد بیشتر صبغه دینی داشت، در حالی که انقلاب در این کشورها بیشتر صبغه سیاسی دارد تا دینی. یعنی در آن مناطق تنها افراد جابجا شده اند. ولی در ایران با انقلاب فرهنگ عوض شد. در این کشورها فرهنگ تغییری نکرده است. ما بر خلاف انقلاب اسلامی ایران اثری از معنویت در این انقلاب ها نمی بینیم. این انقلاب ها هیچ ارتباطی به اسلام و مسلمین ندارند. آنها با اهداف سیاسی رخ داده اند. اکنون همه کشورهای عربی در راستای تطمیع و جلب رضایت غرب تلاش می کنند مخصوصا سران این کشورها به غرب و آمریکا خیلی اهمیت می دهند. هرچند مردم این کشورها خواهان چنین چیزی نیستند اما حاکمانشان چنین می اندیشند. البته این انقلاب ها از حیث احقاق حقوق مردم حائز اهمیت اند اما در مجموع برکنار از وجهه دینی هستند.‏


حضورج. 82صفحه 185
حضور: آمریکا و غرب نسبت به وضعیت جدید کشورهای انقلابی منطقه چه دخالتهایی دارند و چرا؟

رضوی:‏ این مسأله بسیار ساده ای است. هر جا پای پول و قدرت به میان آید چنین مسائلی پیش می آید. آمریکا یک ابرقدرت جهانی است. آنها مجبورند از سیاست های آمریکا پیروی کنند تا بتوانند در عرصه های مختلف حضور داشته باشند. باز هم خاطرنشان می کنم که این دخالت ها و همکاری های دوجانبه جنبه سیاسی دارد. هیچ فرقی هم نمی کند که سردمدار کشوری دیکتاتور باشد یا یک فرد سیاسی یا هر فرد دیگری. این اقتضای سیاست است.‏

 

حضور: به نظر شما اینکه کشور عربستان به درخواست حکومت بحرین در مناقشات داخلی این کشور دخالت می کند چه تأثیری می تواند بر جهان اسلام داشته باشد؟

رضوی:‏ این کار لزوما تأثیری بر کشورهای اسلامی نمی تواند داشته باشد. این مسأله ای کاملا سیاسی است و به اسلام و کشورهای اسلامی ربطی ندارد. من خیلی چیزی نمی دانم. در کشور هند مسلمانان با اینکه از دو اقلیت شیعه و سنی تشکیل شده اند اما با صلح در کنار هم زندگی می کنند. شاید در مورد عربستان همین امر صدق کند. این موضوعی سیاسی است و ربطی و به کیش و مذهب ندارد.‏

 

حضور: نظر شما درباره رابطه هند و پاکستان چیست؟ ایندو در واقع یک کشور بوده اند چرا حالت خصومت میان آنها تداوم دارد؟

رضوی:‏ این هم موضوی سیاسی است. مردم این دو کشور هیچ مشکلی با هم ندارند. اگر اختلافی هست در سطح دولت هاست و مردم از آن برکنارند. هم اکنون اکثریت هندو در کشور هند تعامل خوبی با مسلمانان دارند. یعنی باید داشته باشد. البته این اختلافات چیزی بیش از اختلاف مرزی بر سر گشودن شاهراه اقتصادی بین هند و پاکستان نیست و در کل اهمیتی ندارد.‏


حضورج. 82صفحه 186
‏این هم جزئی از تغییراتی است که در سیاست بی سابقه نیست.‏

 

حضور: وقتی به کشور خودتان برگردید ره آورد شما از سفر به ایران و شرکت در مراسم ارتحال حضرت امام  چه خواهد بود؟

رضوی:‏ مهمترین پیام امام خمینی پیام تقوا و پرهیز است. با تقواست که هر انـسانی به سعـادت می رسد. ‏

‏وقتی شما انسانی متقی بشوید اهداف شما هم متحول خواهد شد و چیزهای دیگری را خواهید طلبید. تقوا ایمان شما را مستحکم می کند. شما را در هر کاری مقاوم می سازد. برتری انسان ها به داشتن تقواست. با تقوا شما خیلی چیزها را در جامعه تغییر خواهید داد. ‏

 

حضور: تشکر می کنیم که در این مصاحبه شرکت کردید. اگر به عنوان پایان مصاحبه، سخن دیگری دارید بیان بفرمایید.

رضوی:‏ من از مسئولین درخواست دارم حالا که ایران میزبان چنین مراسمی است و مسئولان در دهلی و بمبئی کار اعزام افراد به این مراسم را عهده دار هستند لطف کنند و افرادی فرهیخته، فاضل و عالم را به این مراسم دعوت کنند. به نظر من تنها این طیف هستند که می توانند پیام امام را دریابند و آن را به نیکی مردم کشورشان برسانند. آنها باید جزء افراد خوشنام در کشور خودشان باشند تا مردم سخن آنها را بپذیرند. من می بینم عده ای فقط برای تفریح در این مراسم شرکت می کنند و این تأسف آور است. آنها می آیند که از هتل استفاده کنند و غذاهای شما را ‏


حضورج. 82صفحه 187
‏تجربه کنند و گشت و گذاری بکنند. این افراد وقتی به کشور خودشان برمی گردند برایشان این مسافرت هیچ سودی نداشته است. به جای دعوت از صد نفر که همگی از یک کشور هستند افرادی را دعوت کنند که دستی بر فرهنگ دارند و قادرند تغییر در جامعه ایجاد کنند. من متأسفم که این را می گویم اما خیلی از  شرکت کنندگان در زمره چنین افرادی نیستند.‏

‏ ‏

Picture 4

حضورج. 82صفحه 188