همه با هم

همه با هم 

‏ ‏

‏25 / 1 / 90- حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار امام گفت: تمام رفتارهای امام تابع یک نظام‏‎ ‎‏عقلانیت انسانی است و ایشان در تصمیم های شخصی، سیاسی و اجتماعی هیچگاه به رمل و خرافه و امور غیر عقلانی متکی نبود‏‎  .‎

‏ ‏

30_wIMG_1513_copy

‏یادگار امام در جمع اعضا و کارکنان دفتر‏‎ ‎‏حضرت امام، رییس، قائم مقام، معاونان، مدیران و کارکنان مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار‏‎ ‎‏امام خمینی(س)، رییس و کارکنان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، نمایندگی های‏‎ ‎‏مؤسسه در قم، اصفهان، خمین و شبه قاره، مؤسسات عروج فیلم و عروج ‏


حضورج. 80صفحه 260
‏چاپ، پرتال امام‏‎ ‎‏خمینی و پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به مناسبت آغاز سال جدید با بیان اینکه‏‎ ‎‏سخن گفتن از امام، یک موضوع شخصی نیست، اظهار داشت: شیعه به هیچ عنوان یک فرد را به‏‎ ‎‏عنوان بت، تقدیس نمی کند، ما اگر یاد امام را زنده نگه می داریم، بخاطر این است که‏‎ ‎‏امام یک نماد تمام عیار است. نماد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، چنانچه  اگر‏‎ ‎‏یاد پیامبر(ص) را مدام در همه جا، ذکر می کنیم، یک مسأله فردی نیست. او بشری است‏‎ ‎‏مثل همه اما او نماد است چون رسول خدا است. امیرالمؤمنین، فاطمه، امام حسین را بزرگ‏‎ ‎‏می پنداریم، چون همانند یک پرچم هستند این پرچم را سر دست نگه می داریم تا دور آن‏‎ ‎‏جمع شویم. تکریم این بزرگواران، نیاز ماست و این مائیم که محتاج پرچم های هویت خویش هستیم‏‎.‎

‏حجت‏‎ ‎‏الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با اشاره به سرود گروهی از جوانان گرگان که در این‏‎ ‎‏دیدار در وصف ایشان اجرا کردند، گفت: همه مصائب در جامعه از منیت ها شروع می شود.‏‎ ‎‏کسانی که در مجموعه های منتسب به امام کار می کنند، شرعاً و قانوناً، حق ندارند‏‎ ‎‏فردگرایی کنند و باید به این توجه داشته باشند که اگر از امام می گوییم، باز بخاطر‏‎ ‎‏شخص پرستی نیست بلکه بخاطر نگه داشتن پرچم اسلام است‏‎.‎

‏یادگار‏‎ ‎‏امام با طرح این پرسش که امام، نماد چیست؟ خاطرنشان ساخت: امام نماد چهار عنصر‏‎ ‎‏بسیار مهم است. اولین عنصر، عقلانیت انسانی است. تمام رفتارهای امام تابع یک نظام‏‎ ‎‏عقلانی است. امام هیچگاه به رمل و خرافه اتکا نکرد‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏افزود: در میان علما، کسانی بودند که با استخاره و خواب نما شدن، حرکت می کردند. این مسأله، در میان دینداران پررنگ تر است. افرادی که دیندارتر هستند در این مورد،‏‎ ‎‏رگه های پررنگ تری هم دارند.اما رفتارهای امام در هیچ کجا، تابع این فاکتورها نیست.‏‎ ‎‏امام حتی در شب عملیا‏‏ت ها‏‏ نیز، استخاره را رد می کردند‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏اضافه کرد: پرواز امام به تهران در شب 12بهمن، مهمترین حادثه یکصد سال اخیر ایران‏‎ ‎‏است. اینکه همه چیز در رفتار یک فرد جمع بشود و در یک زمان کوتاه، یک مسأله بزرگ‏‎ ‎‏اتفاق بیفتد و تأثیرگذاری آن بسیار وسیع باشد، مهم است. پرواز امام یک حادثه بسیار‏‎ ‎‏مهم است. اما امام برای این پرواز مهم، استخاره نمی کنند. ایشان حوزه مشاورانی‏‎ ‎‏دارند و با مشورت و بدون اتکا به امور غیر عقلانی، تصمیم می گیرند‏‎.‎

‏حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه عقلانیت با توکل و دعا منافات‏‎ ‎‏ندارد، گفت: انسان وقتی از طریق عقلانی به تصمیم رسید  آن گاه توکل می کند و به‏‎ ‎‏بزرگان دین متوسل ‏


حضورج. 80صفحه 261
‏می شود‏‎ ‎‏همچنان که از خداوند همواره می خواهد که تصمیم صحیح را‏‎ ‎‏برای او پدید آورد. پس دعا در طول رفتار عقلانی است. پیامبر در جنگ خندق، منتظر‏‎ ‎‏جبرئیل نبود. در جنگ احد تصمیم گیری عقلانی کرد. پیامبر هیچ وقت، بدون برنامه به‏‎ ‎‏جنگ نرفت‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏اظهار داشت: امام در طول دوران انقلاب و دفاع مقدس دقیقا مطابق با قواعد عقلانی‏‎ ‎‏جامعه پیش رفتند. اما این پیشرفت بخاطر خدا بود همانطور که عقلانیت امیرالمومنین‏‎ ‎‏برای خدا و عقلانیت معاویه برای نفس بود. عقلانیت دشمن برای غیرخدا است. برای خدا‏‎ ‎‏کار کردن، کار را ارزشمند می کند اما دلیل نمی شود چون برای خدا کار می کنیم، پس به‏‎ ‎‏عقلانیت پشت پا بزنیم. مثلاً اقتصاد قواعدی دارد. نقدینگی بالا در جامعه تورم به وجود‏‎ ‎‏می آورد. باید به این قواعد، تن داد‏‎.‎

‏یادگار‏‎ ‎‏امام در ادامه، دومین عنصر شخصیتی امام را اخلاق اسلامی دانست و اظهار داشت: امام‏‎ ‎‏اخلاقی زندگی کرد. هرگز پا روی اخلاق نگذاشت. هیچ وقت بخاطر هدف، چیزی را توجیه‏‎ ‎‏نکرد. وقتی منیت انسان آغاز می شود، کار به ضداخلاق می کشد. منیت انسان را به سقوط‏‎ ‎‏اخلاقی می کشاند. امام قبل از هر چیز یک معلم اخلاق است، یک عارف است کسی است که‏‎ ‎‏منیّت را در خویشتن نابود کرده است. رذایل اخلاقی دروغ، تهمت، غیبت، کینه، حقد‏‎ ‎‏و حسد را در خود از بین برده است.‏‎ ‎

‏حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی سومین عنصر شخصیتی امام را برخاستن از میان  فقه‏‎ ‎‏شیعی عنوان کرد و اظهار داشت: امام یک فقیه است. رفتار امام تماما در محدوده قرائت‏‎ ‎‏فقهی امام است. ورود به سیاست برای امام، حجت فقهی دارد و پایبندی امام به فقه، در‏‎ ‎‏تمام مسائل شخصی و سیاسی و اجتماعی تبلور دارد و هرگز از این مسأله دست برنمی دارد و‏‎ ‎‏لذا تحلیل امام بدون توجه به حیثیت فقه در آن بزرگوار، گمراه کننده است‏‎ .‎

‏وی‏‎ ‎‏عنصر چهارم در زندگی امام را وحدت ملی دانست و گفت: در گوشه گوشه رفتارهای سیاسی امام از سال 42، آنچه اساساً بروز و ظهور دارد، وحدت است. اینکه جامعه، چندپاره نشود‏‎ ‎‏اینکه همه، "ما" بشود. یادمان باشد "همه با هم" شعار امام بود. باید "همه با هم‏‎" ‎‏باشیم تا "من و تو" پیدا نشود‏‎.‎

‏حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم امام را بشناسیم و گرفتار نگاه کاریکاتوری نشویم باید به این چهار عنصر توجه کنیم. کاریکاتور و رنگی‏‎ ‎‏از واقعیت دارد اما تمام حقیقت نیست. در کاریکاتور تناسب ها به هم می ریزد‏‎.‎

‏یادگار‏‎ ‎‏امام تأکید کرد: باید این چهار عنصر را با هم ببینیم. امام فقیهی است که اخلاق را‏‎ ‎‏در ‏


حضورج. 80صفحه 262
‏رفتارهای خود رعایت می کند و در تصمیم گیری ها  به عقلانیت اتکا دارد و به عنوان‏‎ ‎‏یکی از مهمترین امور راهبردی به وحدت ملی تکیه می کند.‏

‏سید  حسن‏‎ ‎‏خمینی در پایان با بیان اینکه مجموعه منتسب به امام، توانمندی های بالایی دارد،‏‎ ‎‏خطاب به کارکنان مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام گفت: ما همواره باید چشم به جلو داشته‏‎ ‎‏باشیم. خود را نقد کنیم. اشکالات را ببنیم. اما نباید از توانمندی ها و زحمات، چشم‏‎ ‎‏بپوشیم. ما باید هر سال خود را برای کارهای بزرگتر آماده کنیم‏‎.‎

‏پیش‏‎ ‎‏از سخنان سید خمینی یک گروه سرود از استان گلستان، سرودی را در وصف یادگار‏‎ ‎‏امام خواند که حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ضمن تشکر از آنان توصیه کرد‏‎ ‎‏اینگونه اشعار و سرودها در وصف امام خوانده شود. وی در همین زمینه به خاطره ای از‏‎ ‎‏امام اشاره کرد که در برابر تعریف و تمجید مرحوم فخرالدین حجازی از امام واکنش نشان‏‎ ‎‏داده بود.‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

taz10

‏ ‏

‎ ‎

حضورج. 80صفحه 263