نشست های دانشجویی با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و جهاد دانشگاهی

نشست های دانشجـویی بـا همکاری مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام و جهاد دانشگاهی 

‏ ‏

‏در راستای ترویج و تبیین اندیشه های امام خمینی در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور از ابتدای سال 90 نشست های دانشجویی با همکاری جهاد دانشگاهی ( مرکز امام و انقلاب اسلامی) در دانشگاههای ذیل برگزار گردید.‏‏ ‏

‏1ـ ‏‏سیستان و بلوچستان؛‏‏ اردیبهشت ماه 90 با موضوع ‏‏« شناخت سیره نظری امام(ره) »‏‏ ‏

‏2ـ ‏‏کردستان؛‏‏ مهرماه 90 با موضوع ‏‏« تأثیر اندیشه های امام در بیداری اسلامی(ره)»‏‏ ‏

‏3ـ ‏‏شهرکرد؛‏‏ مهرماه 90 با موضوع ‏‏« فرهنگ از منظر امام(ره) »‏

‏ 4ـ ‏‏اردبیل؛‏‏ آبانماه 90 با موضوع ‏‏« رسالت دانشجو از منظر امام(ره) »‏

‏ 5ـ ‏‏ارومیه؛‏‏ آبانماه 90 ‏‏« الگوسازی انقلاب اسلامی برای الگو پذیری در غرب »‏

‏ 6ـ ‏‏علـوم دریـایـی چـاه بهار؛‏‏ آذرماه 90 با مـوضـوع ‏‏« تـأثیر انـدیشه های امام در بیداری اسلامی منطقه»‏‏ ‏

‏7ـ ‏‏بیرجند؛‏‏ آذرماه90 با موضوع ‏‏« هنر و ادبیات از منظر امام(ره) »‏‏ ‏

‏8ـ ‏‏زنجان؛‏‏ دیماه 90 با موضوع ‏‏« نقش امام در بیداری اسلامی »‏

‏ 9ـ ‏‏سمنان؛‏‏ دیماه 90 ‏‏« مؤلفه های جهاد اقتصادی در اندیشه و کلام امام(ره) » ‏

‏ ‏

شرح نشست ها 

‏   در این نشست ها اساتیدی چون دکتر سیدعلی قادری، دکتر علیرضا صدرا ، دکتر منوچهر اکبری، دکترسید علی آدمی، دکتر موسی حقانی، دکتر عباس سلیمی نمین، دکتر جواد کهندل، حجت الاسلام و المسلمین ورعی، هاشمی‏ ‏تروجنی در کنار نمایندگان ولی فقیــه در استــانهای ‏


حضورج. 79صفحه 216

IMG_7393

‏ ‏برگزار کننده نشست، رؤسای دانشگاههای میزبان سخنرانی  نمودند که خلاصه تعدادی از سخنرانیهای اساتید جهت استفاده خوانندگان ارائه می گردد. ‏

‏آقای دکتـر سیدعلی قادری‏‏؛ در نشست دانشگاه ارومیه، ضمن معرفی شخصیت حضرت امام بیان داشتند سخنان حکیمانه امام در دنیای مدرن معاصر جاذبه داشت. این جاذبه باعث هیجاناتی در دنیا شد. ایشان بنیاد اندیشه امام را ترکیبی از عرفان، فلسفه و فقه می دانند. به اعتقاد آقای دکتر قادری « حضرت امام در طی اقامت چند ماهه در فرانسه این هنر را داشت که در ورای ترجمه با افکار عمومی جهان ارتباط برقرار کند. امام شیوه های ارتباطی خاص خود را داشتند مثلاً نامه هایی به سراسر دنیا می فرستادند از جمله در سالروز تولد حضرت مسیح پاپ نامه نوشتند و در آن نامه از ایشان خواستند که برای مردم، دعا کنند ایشان در این نامه اولاً به عنوان فقیه شیعه از ملت مسیح دعا طلب کردند یعنی به رسمیت شناختن دین، نه به رسمیت شناختن دعای پاپ، به رسمیت ‏


حضورج. 79صفحه 217
‏شناختن ارتباط معنوی مسحیت با خدا، می فرمایدکه شما برای ملت ما دعا کنید. ایشان طلب دعا برای ملتی که تحت ستم هستند داشتند تا از شر ستم رهایی یابند.» این محقق و استاد دانشگاه در ادامه به تأثیر انقلاب اسلامی در خارج از مرز ها اشاره کردند و گفتند که انقلاب اسلامی تأثیر به سزایی در خارج از مرزهای ایران داشته است چون پیامش جهانی بوده است. ایشان معتقد بودند که اندیشه امام نظم نوین جهانی را  به نظم سیال تغییر داد. امام حق وتو را از قانون جنگل نیز بدتر می دانستند چرا که در این قانون حقوق دولت از حقوق بشر و ملت ها مهم تر است لذا با نگاه امام حقوق دولت ها جای خود را به حقوق بشر داد و ایشان با این تغییر در واقع ارزشهای بین المللی را عوض کردند. ‏

‏ ‏

IMG_7264


حضورج. 79صفحه 218
‏آقای دکتر علیرضا صدر‏‏ا، نیز در نشست دانشگاه ارومیه در بیان تأثیرات انقلاب اسلامی و اندیشه امام گفتندکه حضرت امام انقلاب ایران را انقلاب معنویت می دانستند. به اعتقاد ایشان انقلاب ایران یک مدل جدید در انقلاب ها است که دکترین جدیدی را در دنیا ایجاد کرد دکترینی چون فوکو یاما که لیبرالیسم را پایان تاریخ مطرح کرد یا نظریات الوین تافلر (موج سه گانه) از دکترینی هستند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شدند. این استاد دانشگاه انقلاب اسلامی را در واقع در موج سوم تافلر معرفی می کند یعنی زمانی که بحران معنویت و هویت دنیای معاصر را فرا گرفت انقلاب اسلامی با رهبری روشنگرانه امام راحل این موج را شکست و یک انقلاب با پیام جدید ایجاد کرد. ایشان در ادامه گفتند که امام بعدها نیز با ارسال نامه به گورباچف نگاه روشنگرانه را به ایشان گوشزد کردند. یعنی بازگشت به معنویت. امام  به گورباچف گفتند: اولین مسئله ای که باعث موفقیت شما خواهد شد این است که در سیاست خود در باره دین زدایی  که در جامعه شما بزرگترین ضربه را به پیکر شوروی وارد کرده است تجدید نظر نمایید و بدانید که برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. ‏

‏این استاد دانشگاه سیاست از دیدگاه امام را اینگونه تعریف می کند که سیاست از نظر امام متعالی است یعنی سیاستی که نه افراط و نه تفریط می باشد، می فرماید سیاست به این معنا است که جامعه را هدایت کند و به جایی برساند که صلاح جامعه و صلاح افراد باشد. ‏

‏آقای دکتر سیدعلی آدمی، نیز در نشست دانشگاه شهرکرد با اشاره به زمان وقوع انقلاب اسلامی و تشدید بحران هویت وقوع انقلاب با رهبری امام ایران ورود اخلاق و معنویت در سیاست را به دنبال داشت. با همین نگاه امام دانشگاه را  که صرفاً تولید علم کند قبول نداشت چرا که محصول چنین دانشگاهی تولید بمب اتم و سلاح مرگبار علیه بشریت است. به اعتقاد امام اگر دانشگاهها با اخلاق و معنویت همراه نباشند برای جامعه مضر هستند. امام دانشگاه را کارخانه آدم سازی می داند و می فرماید که دانشگاه آمده است تا انسان تولید کند. در ادامه به استقلال فرهنگی از دیدگاه امام اشاره کردند و گفتند: که حضرت امام در اهمیت دانشگاه تکیه بر استقلال فرهنگ می کنند و معتقد بودند اگر دانشگاه مستقل باشد فرهنگ استقلالی پیدا می شود و جامعه نیز ‏


حضورج. 79صفحه 219
‏استقلال پیدا می کند یعنی همه حرکت ها در دانشگاه است این‏‏ ‏‏دانشگاه است که فرهنگ مستقل تولید می کند. ‏

‏آقای دکتر موسی حقانی‏‏؛ نیز در نشست دانشگاه علوم دریایی چاه بهار با موضوع تأثیر امام در بیداری اسلامی منطقه ابتدا به بررسی زمینه های ایجاد نهضت های بیداری گرایانه پرداخت. این محقق تاریخ، افول مسلمانان در برهه هایی از تاریخ و استفاده قدرتهای بزرگ از ضعف بوجود آمده را باعـث استیلای کـامـل آنـان بر مسلمانان دانست که  همین امر آرام آرام حرکت های انقلابی و بیدارگرایانه در منطقه شکل داد، از جمله سیدجمال ، محمد عبده و ... که همگی اعتقاد داشتند که مسلمانان باید به اصل و ریشه خود بر گردند. اما هیچکدام این حرکت ها منجر به نهضت نشد چرا که آنان نقطه حرکتی خود را در نخبگان سیاسی جستجو می کردند. و همین نقطه اختلاف با نهضت امام می باشد. در ادامه نیز جریانات کندتری چون رشیدرضا شکل گرفت که منجر به تشکیلاتی مانند اخوان المسلمین شد. اما هیچکدام از این حرکتها در مسیر روشنگری و بیداری جدی نبود اما به صورت موقتی حرکت هایی ایجاد شد. اما حرکت امام نهضتی بیدارگرایانه بود که با تأسی از اسلام ناب محمدی و با استفاده از مرجعیت شیعه حرکت خود را آغاز نمودند. امام  به سلطه استعمار و ذلت مسلمانان حساس بودند و هر جا که استعمار بود مسلمین را دعوت به جهاد می کرد. امام حرکت های خود را از توده های مردم آغاز کرد و وحدت را واجب دانستند و مردم را به چگونگی عملکرد سلطه گران آگاه نمودند. در سخنرانیهای ایشان در اواخر سال 40 و آبان 43 به شدت همه مسلمین را خطاب قرار می دهند، که « ای مردم به داد اسلام برسید» این بیانگر یک خیزش جهانی و اسلامی است. امام هیچگاه از اعتقاداتش عدول نکردند. هر شیوه ای را نیز در این راه نمی پسندیدند برای مثال از فدائیان اسلام و شخص نواب صفوی حمایت می کردند اما با شیوه مبارزه آنان مخالف بودند. به اعتقاد این استاد دانشگاه امام تأثیرگذارترین شخصیت انقلابی و اسلامی در حرکت های منطقه است. حضرت امام با ارائه مردم سالاری دینی الگوی مناسبی را به همه مسلمین جهان ارائه نمودند. ‏

‏آقای دکتر منوچهر اکبری‏‏؛ نیز در نشست دانشگاه بیرجند به تبیین اندیشه های ادبی امام ‏

‏ ‏


حضورج. 79صفحه 220

DSC_1682

‏ ‏‏پرداختند. ایشان در این سخنرانی گفتند: شخصیت امام هنوز ناشناخته است چرا که شخصیت ایشان جامعیت دارد که این یکی از ویژه گیهای متمایز امام می باشد. امام در عرفان، فلسفه و ادبیات تخصص داشتند. به اعتقاد این استاد دانشگاه، حضرت امام هنرهای فراوانی داشتند که بزرگترین هنر ایشان مدیریت جامع کشور بوده است و از دیگر هنرهای امام آشتی دادن فلسفه و عرفان است. در ادامه ایشان به جایگاه امام در ادبیات پرداخت. به اعتقاد آقای دکتر اکبری حضرت امام تنها مجتهدی بود که ادبیات داستانی می خواند؛ به شعر نو علاقه ای نداشتند اما بزرگ شده سبک عراقی است و به حافظ و عطار نزدیک است. مقایسه دیوان امام و حافظ مؤید این مدعاست. یکی دیگر از خصوصیات حضرت امام دربعد شعر درک معانی شعری است که گاهاً مشاهده گردیده است که حضرت امام در هنگاه قرائت شعر بی اختیار اشک می ریخت چون مفاهیم شعری را ‏


حضورج. 79صفحه 221
‏درک می کردند. در ادامه این استاد دانشگاه و امام پژوه گفتند: از زمان حیات امام تا ارتحال ایشان 685 قطعه شعری در مدح و ثنای امام سروده شده است که قطعه های خوب و وزینی هم هستند. ایشان در پایان سخنرانی خود این نوید را دادند که در آینده نزدیک در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران چند واحد درسی در خصوص جایگاه شعری امام ارائه خواهد شد.   ‏

‏آقای هاشمی تروجنی‏‏؛ رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام و انقلاب اسلامی نیز در نشست دانشگاه علوم دریایی چاه بهار به تبیین تئوریک اندیشه های امام در بیداری کشورهای منطقه پرداختند. به اعتقاد ایشان گام اول در حرکت و نهضت اسلامی آگاه نمودن اقشار مردم بود. از دیدگاه امام ریشه همه انحرافات از ناآگاهی است. در مرحله اول حضرت امام(س) خودشناسی و خودباوری در آحاد جامعه تزریق نمودند و سپس با ارائه جهان بینی اسلامی برگرفته از اسلام ناب محمدی یک استراتژی را ترسیم نمودند که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و نقشه راهی شد که سایر کشورهای اسلامی با الگو برداری از مکتب امام خمینی به این حرکت تأسی نمایند.‏

‏ ‏

‏گزارشگر:جهانگیر قاسمی‏

‏ ‏

‏ ‏

حضورج. 79صفحه 222