مکتب جامع

مکتــب جــامــع

(میز اندیشه با حجت الاسلام جابر جویر و دکتر نزار جعفر از کویت)

‏ ‏

‏حضور:ضمن تشکر از برادران که در این گفتگو شرکت کردند، لطف بفرمایند خودشان را بصورت مختصر معرفی نمایند؟ ‏

‏ ‏

‏آقای جابر جویر:اعوذ بالله من الشیطان الرجیم،بسم الله الرحمن الرحیم.من جابر جویر از کشور کویت هستم.تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته شیمی به پایان رساندم و پس از فارغ التحصیلی از آنجا،وارد حوزه علمیه قم شدم.پس از اینکه تحصیلاتم را به پایان رساندم،به تدریس در حوزه علمیه پرداختم و در حال حاضر در این مکان مشغول فعالیت می باشم.بنده در زمینه های مختلف علوم حوزوی همچون علم الرجال،فقه،اصول و کلام دست به تالیف زده ام که برخی از آنها چاپ شده اند و برخی هنوز چاپ نشده اند.در تمامی این حوزه ها نیز تدریس می کنم.به عنوان مثال می توانم به این موارد اشاره نمایم:‏

‏ 1- تحقیقی در خصوص بحارالانوار دارم که در 25 جلد نوشتم و آیت الله شیخ جعفر سبحانی بر آن مقدمه نوشت.‏

‏ 2- در خصوص زندگی نامه حضرت مهدی (عج) کتابی 4 جلدی با مقدمه شیخ مهدی آصفی نوشتم. ‏

‏3- کتاب دیگرم در خصوص منهج و اسلوب رجالی امام خمینی است که در 100 صفحه به روش و رویکرد امام (ره) پرداختم و در حال حاضر آماده چاپ است.‏

‏ ‏


حضورج. 79صفحه 142
‏آقای دکتر نزار جعفر ملاجمعه:بسم الله الرحمن  الرحیم.والحمد لله رب العالمین.من در ابتدا از برگزارکنندگان  و دست اندرکاران  مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی تشکر می نمایم که این فرصت را بوجود آوردند تا احساسات درونی خود را در باره امام خمینی به امت اسلامی در عصر حاضر ارائه دهم.من دکتر نزار جعفر ملا جمعه استاد دانشگاه هستم که در حال حاضر در دانشکده تکنولوژی و فن آوری کویت مشغول تدریس می باشم.قبل از انجام فعالیت های اجتماعی، بنده یک فعال سیاسی بوده و کاندید مجلس پیشین دولت کویت بودم و در فعالیت های سیاسی دولت کویت مشارکت داشتم و در جلسات داخلی شرکت کرده و نظراتم را ارائه می دادم.ان شاء الله که جمهوری اسلامی ایران بتواند پس از گذشتن 30 سال از عمرش، به دستاوردها و پیامدهای مهمی دست یابد. ‏

‎ ‎

Picture 063

‎ 


حضورج. 79صفحه 143
‏حضور: با توجه به مطالعات شما درباره امام خمینی،بفرمایید کدامیک از ابعاد شخصیتی ایشان از دیدگاه شما مهمتر بوده است؟ ‏

‎ ‎

‏جابر جویر:من در سخن خود قصد مبالغه ورزی ندارم ولی امام خمینی یک مکتب جامع را تشکیل داد.شخصیت ایشان یک شخصیت همه جانبه و همه بعدی است.ایشان شخصیتی الهی و عرفانی داشت و نمایانگر و تمثال واقعی حرکت پیامبران و امامان (علیهم السلام) است. امام مدخلی متبلور و روشن از اکثر مفاهیم اسلامی است و توانست قدم به تمام جوانب اسلام بگذارد.در این زمان بهتر است که بگوییم در سلوک و منهج حرکتی،فکری و حوزوی امام هیچ افراط و زیاده روی وجود نداشت و ندارد و توازن در تمامی آن ها موج می زند. ‏

‏ ‏

‏نزار جعفر ملاجمعه: از آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی می بینیم که امام تمام جهان شرق و غرب و مسلمانان را تحت تاثیر قرار داد.همانگونه که یکی از معصومین(ع) می فرمایند:مردم در غفلتند مگر آن زمان که می میرند و در این زمان است که متنبه و آگاه می شوند.از این حدیث می توان نتیجه گرفت که جهان اسلام در غفلت و عدم آگاهی بود که امام با پیروزی انقلاب آنها را از خواب غفلت بیدار کرد.امام با خود پیروزی مستضعفین را بهمراه آورد و فرمود این پیروزی نه مخصوص ایرانیان است و نه مخصوص مسلمانان.رابطه امام یک ابطه رمانتیکی بود.دوستم شیخ جابر جویر به طور مناسبی امام  را توصیف نمود.هر چند که زبان قاصر من نمی تواند حق نعمت را به جا آورد و احساسات درونی مرا در رابطه با امام ابراز کند.در هر صورت امام در راه عشق قدم برداشت و ما شخصیت هایی  چون محمد باقر صدر را می‌بینیم که از دوران  نوجوانی و جوانی حقیقت امام را درک نمود.‏

‏ ‏

‏حضور:وقایع اخیر کشورهای عربی را با توجه به انقلاب اسلامی ایران چگونه تفسیر و تشریح می کنید؟ ‏


حضورج. 79صفحه 144
kov2

 

 

‏جابر جویر: به نظر بنده حقیر این وقایع نشأت گرفته از بصیرت و آگاهی جوانان عرب است و این بیانگر این مطلب است که آنها توانسته‌اند گوشه ای از حقیقت را درک کنند و به دورنمایی از حقیقت در امور سیاسی پی ببرند.طی سال های گذشته سیاست،مربوط به گروه های خاصی بود و بدان ها منتهی می شد ولی در حاضر اوضاع اینگونه نیست.سیاست امری همگانی شده است.توده های عربی به بخشی از عقلانیت وآگاهی رسیده اند و این مسئله به آنها این امکان را داده است تا پا به عرصه تحولات اخیر بگذارند.من مدعی نیستم که آگاهی کامل رخ داده است بلکه بر این باورم که به اندازه کافی عقلانیت شان رشد کرده که توانسته اند حرکت کنند.حرکات ملتها به دلیل نیازمندی شان به پوشاک، خوراک و مسکن و در کل نیازمندی های مالی آن ها نبوده بلکه حرکات آنان، یک حرکت انقلابی بوده است. به نظر بنده یک نکته باقی می ماند و آن این است که باید مرحله بعد از اتفاقات و حوادث را مورد بررسی قرار دهیم چرا که اگر دورنما و پیامدهای این مسئله را مورد بررسی قرار ندهیم،امکان ندارد که بتوانیم در آینده به نتیجه ای برسیم. ‏

‏ ‏

‏حضور:به نظر شما نهضتهای اخیر منطقه چه تفاوتهایی با انقلاب اسلامی ایران دارد؟ ‏

‏ ‏


حضورج. 79صفحه 145
‏دکتر نزار ملاجعفر:شیخ جابر مسبب ها و دلایل اولیه را توضیح دادند ولی من بر این باورم که عدم وجود رهبر و حاکمی همچون امام خمینی،مشکل به ثمر ننشستن تحولات اخیر باشد.تفاوت ایران با سایر کشورهای انقلابی در این است که انقلاب جمهوری اسلامی ایران توسط امام خمینی و در شرایط مناسب و وقت مناسب شکل گرفت.ایشان بود که شرایط را در دست داشت و اوضاع را رهبری می کرد.ما اگر به تحولات کشورها توجه کنیم هر یک به نوعی از نبود رهبری عارف همچون امام (ره) رنج می برند و باعث شده که این انقلابها به خون ریزیها و مرگ و میرها بینجامد.مثلا در کشوری همچون سوریه زمانی این مشکلات پایان می پذیرد که مخالفان داخلی و خارجی برچیده شوند.همه این تغییرات با تفاعل ایجابی و مثبت امکان دارد. ‏

‏ ‏

‏حضور:به نظر شما چه خطراتی این انقلاب ها را تهدید می کند؟ ‏

‏ ‏

‏جابر جویر: به نظر بنده تنها خطر،عدم وجود یک رهبر است.همانگونه که آقای دکتر گفتند یک انقلاب به یک رهبر دائمی نیاز دارد همان گونه که یک عمل دسته جمعی به یک پیشقراول نیاز دارد و این جزو فرهنگ اسلامی است.وقتی ما به فرهنگ های اسلامی حتی امور اجتماعی رجوع می کنیم، می یابیم که اسلام وجود یک رهبر را حتمی و واجب دانسته است حتی در نکات مربوط به ازواج گفته می شود: الرجال قوامون علی النساء.در این صورت می بینیم که خطر در این مابین مخفی است.اگر در چنین انقلاب‌هایی رهبر وجود نداشته باشد، میان گروه های مختلف سیاسی اختلاف رخ می دهد و هر تلاشی که در این راه صورت گرفته، به عقب رانده می شود. ‏

‏ ‏

‏حضور:با توجه به تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران در تحولات منطقه که به آن اشاره کردید چه شد که بعد از چند دهه این تأثیرگذاری بروز و ظهور یافت؟‏


حضورج. 79صفحه 146
kov4

‏ ‏

‏دکتر نزار ملاجعفر:انقلاب های کشورهای عربی امتداد انقلاب ایران بود.ایران نمونه و سمبل مهمی از انقلاب های مردمی است.این بدان معناست که پس از گذشت سی سال از انقلاب ایران، سایر کشورهای عربی نیاز به بیداری و آگاهی و حس مسئولیت پذیری پیدا کردند.یعنی به نظر می‌رسد که عرب پس از 30 سال به این آگاهی رسید. ‏

‏ ‏

‏حضور:موضع گیری کشور آمریکا نسبت به اتفاقات اخیر کشورهای عربی چگونه است؟ ‏

‏ ‏

‏جابر جویر:آمریکا از شکست ها و ناکامی های ایران استفاده های زیادی برده است.قبل از نهضت مردمی ایران،در دوران حکومت شاه،آمریکا توانست بسیاری از انرژی ها و منابع ایران را به غارت بگیرد و این باعث شد که امور ایران به دست سایر قدرت ها بیفتد.مداخلات آمریکا در رهبری انقلاب عربی نیز آشکار و بارز بوده و هست.ما بر این باوریم که عرب و جوانان این قوم بیدار شده اند و به آگاهی و حس مسئولیت دست یافته اند و حاضر نیستند دوباره سر تعظیم فرود آورند.ما معتقدیم که خواسته های مردمی باید در آرامش و سکوت صورت بگیرد.آمریکایی ها خیلی از اقدامات خود را به نفع امپریالیست ها و اسرائیلی ها صورت می دهند.مسلمانان باید متحد ‏


حضورج. 79صفحه 147
‏باشند.ان شاء الله به مرور زمان روابط ایران و مصر روبه بهبودی پیش رود تا این دو کشور با همکاری هم بتوانند کشور آمریکا را به کلی از منطقه بیرون کنند  و سرنوشت را در مسیر دیگری قرار دهند. ‏

‏ ‏

‏حضور:امام خمینی (ره) بر وحدت مسلمانان تاکید داشتند، به نظر شما این وحدت چه تاثیری میان ملت ها خواهد داشت؟‏

‏ ‏

‏دکتر نزار ملا جعفر:امام در همه امور به وحدت تاکید داشتند حتی در امور عبادی همچون حج و نماز جماعت،همانگونه که امام صادق (علیه السلام) نیز به این امر تاکید کردند.همان طور که می دانیم غربی ها از این امر آگاهند،آگاهند که وحدت مسلمانان به ضرر آنهاست.از این رو آنها دست به توطئه و دسیسه زده و می زنند.توطئه ایاض توسط صدام صورت گرفت که طی آن جوانان را مورد حمله قرار داد.اما امام قبل از حرکت و اجرا، دارای برنامه بود و آن مواجهه و برخورد با رسانه های غربی بود.ایران  در راه وحدت مسلمانان و مبارزه با تبلیغات غربی افراد زیادی را از دست داد. ‏

‏انسان به طور کلی هرگز ظلم را نمی پذیرد و نمی خواهد متشرد، نا امن و آواره باشد و همیشه جویای ارتباط با دیگران و آرامش است. ایران مبدا و آغازگر وحدت و یکپارچگی در جهان اسلام است و در این مسیر قدم برمی دارد به عنوان مثال این کنفرانس خود باعث تواصل و ارتباط می شود. ‏

‏ ‏

‏حضور:این سخنان شما در مجله حضور چاپ می شود اگر کلام و یا حرفی با مسئولان ایران و یا مسئولان عرب دارید، بیان بفرمایید.‏

‏ ‏

‏جابر جویر: من به اختصار می گویم و خواهش می کنم که مسئولان به خودشان فرصتی ‏


حضورج. 79صفحه 148
‏دهند تا فکر امام و حرکت دولت اسلامی ایران را به خوبی درک کنند.آنان نمی خواهند بفهمند که مشکلشان چیست،فقط می خواهند مواجهه و رویارویی کنند، بسوزانند و بکشند.به نظر من آنها باید به خودشان فرصت دهند تا با کمی حسن ظن بتوانند عملکرد ایران را در چنین شرایطی درک کنند.در چنین شرایطی باید به طور منصفانه و حقیقی اقدامات ایران را پیگیری کنند.من براین باورم که مردم ایران تجارب زیادی دارند.باید حرف آنها را شنید و در این راستا بیشتر از افکار امام  بهره برد؛ چرا که افکار و اندیشه های امام همه جانبه و همه بعدی بوده است.در پایان از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) از تلاش های بی وقفه اش برای برگزاری سالگرد ارتحال امام عزیز تشکر می نمایم.‏

‏ ‏

‏دکتر نزار ملا جعفر: من نخستین بار است که این مجله را دیده ام ولی من قشر خاصی را مورد خطاب قرار نمی دهم.بلکه مخاطب من تمامی اقشار و توده مردمی است:آرزومندم که ایران بییش از پیش در عرصه تبلیغات و رسانه حضور یابد تا بتواند تبلیغات منفی علیه خودش را خنثی کند.من به تمامی اقشار جامعه می گویم که اسلام تنها راهکار نجات است و آرزومندم که ایران و ایرانیان را بیشترو بیشتر در عرصه جهانی حاضر ببینم. ‏

‎ ‎

 

 

‎ ‎

حضورج. 79صفحه 149