آثار سیاسی، اجتماعی و تربیتی قیام ابا عبدالله الحسین(ع)

‏ ‏

آثار سیاسی، اجتماعی و تربیتی قیام ابا عبدالله الحسین(ع)

‏ ‏

‏حجة الاسلام و المسلمین عبدالرحیم عقیقی بخشایشی‏

‏ ‏

‏ ‏

‏آثار سیاسی، اجتماعی و تربیتی قیام اباعبدالله الحسین(ع) و یاران فداکار و مخلص او آنچنان گسترده و وسیع می باشد که به آسانی نمی توان به تمام زوایا و ابعاد آن دست یافت.‏

‏بررسی نهضت عاشورا از دو نظر حائز اهمیت می باشد:‏

‏1-‏ ‏از بعد تاریخی و تحولات و آثاری که در طول تاریخ بر آن مترتب گردیده است.‏

‏2-‏ ‏ازبعد آموزشی و تعلیمی که در طول حیات می تواند آموزش دهد و به صورت الگو و درس انسان سازی مطرح گردد.‏

‏آثاری که از دیدگاه دوم می تواند مورد بررسی قرار گیرد عبارتند از:‏

‏1-‏ ‏مبارزه با انحراف فکری و عقیدتی، که به عنوان مهمترین و اساسی ترین عامل قیام حسینی(ع) تلقی می گردد.‏

‏2-‏ ‏پاسداری از ارزشهای الهی، ایثار، فداکاری و شهادت به گونه ای، که به حفظ اسلام منجر می شود.‏

‏3-‏ ‏طرد ستمگران از جایگاه صالحان:به این معنی که تکیه بر اریکه حکومت، قانونگذاری و اجرای آن، اختصاص به صالحان دارد.‏

‏4-‏ ‏آزادگی و وارستگی:فرمایش جاودانه ایشان«هیهات منّا الذله» درس به تاریخ انسانیت است.‏

‏5-‏ ‏ظلم ستیزی و بسط عدالت:ظلم و بیدادگری بر خلاف حرکت تکوین و تشریع می باشد.‏

‏6-‏ ‏تشکیل حکومت اسلامی: راه جلوگیری از ظلم و تعدی و حمایت اصولی از اسلام و تعالیم آن، و رسمی نمودن فعالیتهای دینی و الهی، تنها منحصر به تشکیل حکومت ‏

کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 130
‏اسلامی و ترتیب نیروها بر اساس اسلام و قوانین و قاعد الهی است. با توجه به نامه ها و دعوتهای مردم و گزارش مستند مسلم بن عقیل و موقعیت خاص و استثنایی امام علی(ع) که سالیانی در عراق و کوفه حکومت داشت، جهت تشکیل حکومت هسته مرکزی حکومت در کوفه، امام حسین(ع) را برای این حرکت انتخاب نمود.‏

‏مواردی دیگر نیز همچون احیای حقوق انسان و الهام بخشی به نهضت ها از آثار این قیام شمرده می شوند.‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

 

کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 131