تأثیر فرهنگ عاشورا بر هنر و ادبیات فارسی

تأثیر فرهنگ عاشورا بر هنر و ادبیات فارسی

‏ ‏

احمد احمدی بیرجندی

‏حماسه کربلا ازحماسه های جاوید جهان که هرسال با طلوع هلال ماه محرم با سیمایی درخشان تر و کامل تر از سالهای گذشته در یادها زنده می شود.‏

‏حماسه های بزرگ ملل جهان به گونه ای با ادبیات و هنر این ملل آمیخته شده است که هم جزئی از آن محسوب می شود و هم احساسات پاک و نیروی ملی یا مذهبی آنان را بر می انگیزد.‏

‏حماسه عاشورا با توجه به اهداف آن دارای جنبه هایی مقدس و نیز نشانگر مفهوم حقیقی انسانیت نیز می باشد.‏

‏مرثیه خوانی درعزای شهدای کربلا، با فاصله اندکی پس از رخداد آن با فرمان حضرت سجاد(ع) به بشیر بن جذلم شروع شده است ؛ در ادبیات ما نیز با طلوع شعر فارسی در قرن چهارم هجری، اشعار حزن انگیز در سوگ حضرت سیدالشهداء و سایر شهیدان وارد دیوان ها شعر شده است. کسایی مروزی در قرن چهارم نخستین شاعر شیعی است که سوگنامه کربلا را با آه و اندوه عمیقی سروده است: ‏

‏آن میر سربریده، درخاک خوابنیده                 از آب ناچشیده، گشته اسیر غوغا‏

‏سنایی غزنوی (اواسط قرن پنجم)، قوامی رازی (نیمه اول قرن ششم)، عطار نیشابوری (قرن ششم)، سیف فرغانی (نیمه دوم قرن هفتم) و... ادامه دهندگان این راه بودند. سوز و غم و درد مصائب کربلا دوره به دوره و نسل به نسل، سوزان تر و با ادبیاتی غنی تر تا امروز بیان شده است.‏

‏داستان کربلا و قصه جانسوز ایثار و شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران وفادارش آنچنان انعکاس عمیقی در ادب فارسی دارد که دفترها از آن آراسته اند.‏

‏باز این چه آتش است که به جان عالم است          باز این چه شعله غم و اندوه و ماتم است.‏

 

کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 15