اندیشه های امام در امریکای لاتین

اندیشه های امام در امریکای لاتین

  مترجم: حمید رضا عطایی

اشاره: 

استاد «نیکولاس کاسیوسی یرا»، استاد تاریخ دانشگاه کوبا طی بازدیدی از مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که در تاریخ مهرماه سالجاری صورت گرفت و در نشستی با بعضی از مسئولین این مؤسسه مطالب مفصلی بیان کردند که بخشهای عمدۀ آن به شرح ذیل به نظر خوانندگان گرامی می رسد. لازم به یادآوری است که استاد «سی یرا» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از شنوندگان رادیو ایران بوده اند و در مسابقۀ بزرگ فجر- که از طریق صدای برون مرزی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود و هدفش مطالعه در انقلاب اسلامی است – در دور دوّم با عنوان (جایگاه زن در جهان از دیدگاه مسلمانان) رتبۀ اوّل را حائز شدند. ایشان کتابهای متعددی دربارۀ انقلاب اسلامی مطالعه کرده اند. استاد «سی یرا» علاوه بر تدریس در دانشگاه، روزنامه نگار نیز هستند و در زمینۀ تهیّه گزارش، تحلیل و فعالیتهای جوامع اسلامی با صدای جمهوری اسلامی همکاری دارند. همسر استاد «سی یرا»، خانم «نیو لاسایق» که چند سال قبل مرحوم شدند و فقدان وی غم سنگینی برای استاد به جای نهاد بانویی بودند لبنانی الاصل و موسیقی دانی بزرگ و به قول استاد «سی یرا» «در کوبا نفر اوّل موسیقی بودند». استاد از طریق همسر هنرمند خود با اسلام و مسلمانان آشنا شد و به کشورهای اسلامی سفر کرد. می نشینیم پای سخنان این استاد اندیشه مند کوبایی. 


حضورج. 22صفحه 263
‏- از کلمات محبت آمیز شما متشکرم و از این جلسه که برای من هیجان عمیقی بوجود می آورد که در مؤسسه ای باشم که حضور دائمی امام خمینی را متبلور می کند. من قول می دهم که صرف نظر از درجۀ تحصیلی کارهای متواضعانه ای که برای امام انجام داده ایم برایتان ارسال و گزارش کنم. ما دوستان بزرگ ایران در کوبا هستیم. از طرف سفارت ایران دعوت شدیم که به مناسبت رحلت امام کنفرانسی تشکیل دهیم. این کنفرانس در مرکز مطبوعات بین المللی کوبا که از مهمترین مجموعه های فرهنگی در کوباست برگزار شد. بیش از یکصد نفر از شخصیت های کوبایی در آن شرکت کردند و متن کنفرانس در نوارهای کاست موجود است. ‏

‏همسر من اسلام را درک کرد. او در مجلۀ کوثر [چاپ قم] مقاله نوشته است. ‏‎[2]‎‏ من به همراه او از تمام خاورمیانه دیدن کرده ام ولی این اوّلین بار است که از یک کشور واقعاً اسلامی دیدن می کنم. ما می توانیم با مؤسسه شما مبادلاتی ثمر بخش در زمینۀ چاپ و انتشار مطالب داشته باشیم. ما نشریۀ «التوحید» را در کوبا چاپ خواهیم کرد، همچنین افکار امام و کلمات قصار ایشان را و شناختهای تاریخی ایشان را. ما در جهت اشاعۀ افکار اسلامی کار می کنیم. در کوبا یک دپارتمان مسایل دینی وجود دارد که تمامی فعالیتهای مذهبی کشور را هدایت ‏

 

حضورج. 22صفحه 264
‏می کند. من و دیگران برای احداث مسجد خیلی تلاش کردیم ولی فعلاً اجازۀ احداث نمی دهند. ‏

‏کوبا همچنان ضد مذهب است و نمی شود از احداث مسجد صحبت کرد. لاکن ما بنا داریم یک مرکز مطالعات اسلامی داشته باشیم که مقدمه ای است برای احداث مسجد. البته کوبا در برابر مذهب منجمله مسیحیت کوتاه آمده است و پاپ بزودی به کوبا می رود. ‏

‏من به وحدانیت اسلامی معتقدم و در این جهت مبارزه می کنم و در صورت کمک مؤسسۀ شما یعنی دادن کتاب و اطلاعات برای مرکز اسناد، ما مستقیماً کار خواهیم کرد. من در این نشست برادرانه عرض می کنم که برگزاری مسابقه در کوبا دربارۀ زندگی و افکار امام به عنوان یک فعالیّت مشترک مثبت ارزیابی می شود ولی فکر می کنم فعالیّتهای مشترک از طریق دانشگاه می تواند اسباب اشاعۀ بیشتر افکار امام باشد و فکرمی کنم این کاردرستی است. بازکردن فضای مذهبی برای معنویات انسان مهم است و این اقدامات به ایجاد و شکل گیری مذهب در میان مردم کمک خواهد کرد و انشاء الله یک بینش اسلامی توسعه یابد البته  خیلی ها از چنین خبری وحشت دارند ولی من فکر می کنم در سالهای 2000 اسلام نخستین دین جهان خواهد شد. چون بخشهای عیسوی که ما می شناسیم حاوی مسایل صوری است. در اینجا اهمیّت مؤسسۀ شما روشن می شود. در امریکای لاتین افکار امام شناخته شده نیست که خدا توفیق بدهد این کار را انجام دهیم. و اگر بتوانیم این مطالب را در اسپانیا، آرژانتین و مکزیک چاپ کنیم و ‏

حضورج. 22صفحه 265
‏ما در حد امکان چنین خواهیم کرد. آرزوی من این است که یکی از خیابانهای کوبا را نیز به نام امام خمینی نام گذاری کنیم. ‏

‏اضافه می کنم که مهمترین کار و بیشترین کار امام که در کوبا مورد استقبال واقع شد وصیت نامۀ ایشان بود. ولی نامه ایشان به گورباچف به نحو خاصی پخش شد، آن طور که خود می دانید. البته از زمان سقوط اردوگاه سوسیالیستی مقولۀ انقلاب در کوبا مورد تجدید نظر واقع شده است. یک کشیش کاتولیک برزیلی بنام «فرامی بتو» با «کاسترو» مصاحبه ای انجام داده است که عنوانش «فیدل و انقلاب» بود. «فیدل» در جریان مصاحبه مقداری از دلتنگی های دوران کودکی و جوانی خود گفته است. البته او خودش از یک خانوادۀ ثروتمند بود و با برادرش در مدرسۀ کاتولیک ها درس خوانده بود و آخرین مدرسه اش ژوزوئیت ها بود. انقلاب او یک انقلاب ضد دینی بود. در آن زمان اخباری که بیان مذهبی داشت سانسور می شد ولی فعلاً کاملاً تغییر کرده است. خصوصاً از زمان ملاقات کاسترو با پاپ کلیسای کاتولیک فعلاً در کوبا در آزادترین فضاست و یک کوبایی به عنوان اسقف منصوب شده است. کاسترو سیاست باز کردن فضا را برای اکثر ادیان ادامه می دهد حتّی برای بهایی گری! ‏

‏به سبب ترویج توریسم بینش آفریقایی مذهبی – یعنی بینش خرافی – در کوبا رایج شده است که تقلبی و غیر واقعی است و هم اینکه جنبه ها و عناصر عوامی گری دارد. ‏

‏ما افتخار می کنیم وقتی که آقای «مصباح» ‏‎[3]‎‏ به امریکای لاتین و کوبا آمدند در مکزیک بعد از سخنرانی ایشان یک اسقف مکزیکی بعد از گوش دادن به سخنان ایشان گفت: «برای شناختن ارزشهای امنیت اجتماعی شهروندان بایستی همان راه جمهوری اسلامی ایران را طی کرد». ولی فراموش نکنید که در امریکای لاتین یک لابی صهیونیستی قوی وجود دارد که از نهادهای قدرتمندی است که بر دولت اثر می کنند. مثلاً شخص «مند» که اصل سوری دارد و رئیس جمهور آرژانتین است چهار نفر از وزرایش از لابی یهودی هستند. هر چند کوبا با اسرائیل ارتباط رسمی ندارد، ما از حجم سرمایه گذاری اسرائیل در کوبا نگرانیم و فکر می کنیم کنیسه ها نقشهای دیگری ایفا می کنند. آنها به شهروندان یهودی الاصل کمک مالی می کنند، به اسرائیل کمک می کنند و شایع هم شده بود که کوبا با اسرائیل روابط خود را از سر خواهد گرفت. برخی از مؤسسات یهودی که ملی شده بودند به صاحبان آنها عودت شده است. ‏

‏ ‏

‏پاورقی:‏

‎ ‎

حضورج. 22صفحه 266

  • . دو مقاله از ایشان در شماره های 17 و 18 نشریۀ کوثر چاپ شده است تحت عناوین (پل عربی – اسلامی و کوردوبا) و (حضور اعراب در آمریکا).
  • . منظور آیت الله مصباح یزدی است.