مجله نوجوان 85 صفحه 22

نظر متفکران غربی دربارة مهدویت « برنارد شاو » فیلسوف برجستة انگلیسی صریحاً به زنده بودن دین اسلام اعتراف کرده ، اعلام نمود : « من همیشه نسبت به دین محمد صلی الله به واسطة خاصیت زنده بودن شگفت آور آن ، نهایت احترام را داشته ام . به نظر من اسلام تنها مذهبی است که استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغیر زندگی و مواجهه با قرون مختلف را دارد . من چنین پیش بینی می کنم و هم اکنون هم آثار آن پدیدار شده است که ایمان محمد مورد قبول اروپای فردا خواهد بود . » آن گاه که برنارد شاو جهان گیر شدن آیین اسلام را پیش بینی می کرد و آن را مورد قبول مردم اروپا می دانست و معتقد بود که تنها اسلام می تواند مشکلات جهان را حل کند ، اروپاییان با بی اعتنایی از کنار این نظریه می گذشتند . اما امروز حقیقت سخنان او و سایر متفکران آزاداندیش برای غربیان آشکار شده است . گرایش روز افزون مردم جهان به اسلام ، نشانة بارزی است برای صحت پیش بینی های او . امروزه کسانی که در آمریکا و اروپا به اسلام می گروند ، همان حقایقی را می یابند که متفکران غربی ، آنها را از ویژگی های اسلام معرفی می کنند که عامل نجات بخش بشریت و پناهگاه امن معنوی برای انسان های سرگشتة غربی است . یک تازه مسلمان آمریکایی می گوید : « این آیین قادر است فشارهای جامعة بی بنیاد و مصرفی آمریکا را که متوجه افراد است ، برطرف کند . اسلام نه تنها یک دین ، بلکه یک شیوة درست زندگی نیز هست . » « داگلاس جانسون » از مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک و نویسندة کتاب « مذهب عنصر مفقوده در فن حکومت » می گوید : « جهان به مذهب روی می آورد . هنگامی که حکومت های غیر مذهبی نیازهای مردم را برآورده نکنند ، پیام های مذهبی فضای خالی را پر می کنند . » بنابراین نوعی خود آگاهی و رشد معنوی در دنیای در حال تکامل و رشد دیده می شود که فراتر از مادیات عمل کرده و حتی مادیات را عامل توقف و مانع رشد و تکامل میداند . فردی مانند « تدد انلیز » اهل « فیلادلفیا » که ادبیات نوین را بررسی می کند ، شدیداً به این باور ایمان دارد که هزارة بعدی زمان ظهور منجی آخر الزمان است . پروفسور « هانری کربن » ، ایران شناس مشهور فرانسوی ، از جمله اروپاییانی است که در دوران زندگی علمی خود ، تمایل قلبی و یقین عینی و عقلانی به وجود مبارک امام عصر عجل الله و معنویت بی بدیل سایر ائمّه شیعه علیهم السلام یافته بود . به عقیده کربن ، مفهوم ولایت در این دوران طولانی انتظار ، همان هدایت ارشادی امام است که « اسرار » اصول عقاید را می آموزد . این مفهوم از سویی ، شامل مفهوم معرفت است و از سوی دیگر ، واجد معنای محبت یعنی معرفتی که فی نفسه متمرکز و نیرومند است . کربن در بخشی از کتاب « تاریخ فلسفة اسلامی » ، ضمن نقل روایتی مشهور از پیامبر اکرم صل الله که می گوید : « اگر تنها یک روز به پایان جهان باقی مانده باشد ، خداوند آن روز را چندان طولانی خواهد کرد تا مردی از ذرّیّة من که نامش نام من و کنیه اش کنیة من خواهد بود ، ظهور کند . او زمین را از هماهنگی و عدل پر خواهد ساخت چنان که تا آن هنگام از خشونت و جور پر شده است . » به تفسیر این روایت پرداخته و می نویسد : « روزی که چنین طولانی خواهد شد ، زمان غیبت است و این حدیث صریح طنین خود را در همة قرون و در تمام مراتب شعور و ضمیر شیعه منعکس ساخته است . »

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 85صفحه 22