کرامت در قرآن

کرامت در قرآن 

حجت الاسلام سید محمدتقی هاشمی[1] 

‏کرامت انسانی نزد پروردگار متعال مرهون تقوای او است؛ تقوای دینی و الهی که حاصل معرفت به ذات حق و ایمان به او و توجّه به نعمت های او می باشد. تقوای دینی دوستان خدا را در حفظ و حمایت خود قرار داده، آن ها را از تعدی به حریم محرمات الهی نگهداری می کند. ‏

‏در این مقاله، ویژگی های انسان کریم از نگاه آیات قرآنی چنین استقصا شده است: ‏

‏1. بشر مورد تکریم قرار گرفته و روح او موهبت شده از نفخه ربوبی است؛ ‏

‏2. در اثر اعطای نیروی فکر و اندیشه، کرامت وجودی یافته و در همه شئون وجودی و زندگی امتیاز قابل ملاحظه ای دارد و از نظر مسئولیتی که بشر به عهده گرفته، حساب جداگانه ای برای او از انواع موجودات جهان تنظیم شده است؛ ‏

‏3. از مظاهر کرامت بشر این است که موجودات جهان به طور طفیلی و به منظور آسایش بشر آفریده شده اند؛ ‏

‏4. از نظر کمال وجودی، بشر می تواند فضائل بسیاری کسب کند و کرامت وجودی که پروردگار به بشر موهبت نموده، سایر موجودات از آن بی بهره اند و بدین جهت، او را بر همه موجودات جهان فضیلت و برتری بخشید و با ثبت جانشینی در دفتر آفرینش به نام آدم و اعلام آن بر فرشتگان، بار دیگر انسان را مورد تکریم خویش قرار داد. ‏

‏با تعلیم اسما و اسرار آفرینش، و نامگذاری موجودات که از بزرگترین مظاهر کرامت بود، او را مفتخر ساخت و معلّم فرشتگان نمود. پس از اعلام مقام خلافت و ثبت آن به نام انسان، برای امضای جانشینی و گرامی داشت مقام خلافت بار دیگر به ملائکه دستور سجده داد، تا پنداشت ذهنی فرشتگان زایل گردد و با عرضه امانت و ‏


کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین«کرامت انسان»: مجموعه مقالات، تهران: خرداد 1386صفحه 171
‏معرفی انسان به عنوان امانت دار که بزرگترین موهبت و مظهر کرامت بود، مقام او را گرامی داشت و با جعل شریعت و ارسال رُسُل و قانون اساسی آسمانی راه وصول به بحر حضور و ساحل عندیت را فراهم نمود و فرمود: (یا ‏أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکم مِّن ذَکرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکمْ عِندَ الله أَتْقَاکمْ إِنَّ الله عَلِیمٌ خَبِیرٌ‏).‏‏ (حجرات (49): 13)‏‏ ‏

‎ ‎

کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین«کرامت انسان»: مجموعه مقالات، تهران: خرداد 1386صفحه 172

  • ٭. محقّق و پژوهشگر.