کرامت زن در نظام حقوقی اسلام
جناب آقای محمد ظاهر اکبری
خداوند بر اساس حکمت بالغه و قدرت مطلقه اش عالم کائنات را جامه هستی پوشاند و آسمان نیلگون را بر آن استوار نمود و مخلوقات گوناگون را به صورت زوج به وجود آورد. در میان همه مخلوقات عالم، خلقت انسان را به عنوان جانشین خود در زمین با خطاب (إِنِّی جَاعِلٌ فـی الْأَرْضِ خَلِیفَةً) بر فرشتگان ابلاغ کرد و با جمله (لَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی آدَمَ( کرامت او را بیان نموده، به صراحت « فضلناهم» برتریاش را بر همه مخلوقات عالم روشن ساخت.
حکمت آفرینش برای بقا، تلاش، رسیدن به کمال مورد نظر خلقت و به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته در جان انسان، ایجاب نمود که نوع بشر نیز از دو جنس زن و مرد پدید آید و برای هر یک وظیفه خاص در عالم طبیعت معین شود و هر کدام دارای ویژگیهای مناسب با آن وظائف فطری و طبیعی اش گردد. بر این اساس، مردان را با نیرومندی بیشتر از نظر جسم و فکر، و زنان را با توانایی زیادتر از نظر عاطفه و مهر و محبت خلق نمود.
دلایل برون دینی مدعا:
در این قسمت، به مبانی دلیل عقلی اشاره شده است و کرامت زن در نظام احسن تشریعی ثابث می گردد.
دلایل درون دینی مدعا:
کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین«کرامت انسان»: مجموعه مقالات، تهران: خرداد 1386صفحه 162
الف ـ کرامت زن در قرآن: آیات متعدد برابری زن و مرد را در کرامت ذاتی، اکتسابی و حقوقی و نیز در تساوی خلقت بیان نموده است که برخی آیات در این مقاله بیان شده است.
ب ـ کرامت زن در روایات: پاره ای از روایات بیانگر کرامت زن بیان گردیده است.
حکمت تفاوتها: در این بحث، به بیان حکمت تفاوت حقوقی در برخی موارد اشاره شده است.
کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین«کرامت انسان»: مجموعه مقالات، تهران: خرداد 1386صفحه 163