کرامت انسانی در اندیشه امام خمینی(ره)

کرامت انسانی در اندیشه امام خمینی(ره)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن مهاجرنیا*[1]

‏در اندیشه سیاسی و حکومتی امام خمینی(ره) کرامت یک ویژگی واحد در کنار سایر ویژگیها نیست؛ بلکه برآیند خصایص انسانی فراوانی است که از ناحیه اتصاف انسانها به این ویژگیهای کرامت ساز، جامعه و دولت هم به آن موصوف می گردد. در گفتمان دینی برای انسان کریم ویژگیهای ذاتی و اکتسابی چندی بیان شده است و امام(ره) بر مبنای این ویژگیها حرکت انقلابی خود را آغاز کردند که نتیجه آن، بزرگ ترین انقلاب قرن بیستم بود. کنکاش در اندیشه و آثار امام(ره)، خواننده را به اصولی رهنمون می کند که از آنها می توان به اصول عزت و کرامت نام برد. در این نوشته، به چند اصل کرامت اشاره کرده ایم که عبارتند از: اصل ایمان، اصل عقلانیت، اصل حاکمیت الهی، اصل آزادگی، اصل غیرت و حمیت، اصل نجابت و شرافت، اصل شوکت و عظمت، اصل مقاومت و اصل عدالت. حضرت امام(ره) الگوی ولایت فقیه را جلوه ای از «دولت کریمه» مهدوی می دانستند که در دنیای مدرن موجب سربلندی و عظمت و کرامت مکتب اهل بیت(ع) شد. در این مقال، تلاش نمودیم تا برخی از جلوه های کرامت انسانی را در مدل حکومتی امام(ره) بیان نماییم.‏

‎ ‎

کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین«کرامت انسان»: مجموعه مقالات، تهران: خرداد 1386صفحه 108

  • ٭. کارشناس ارشد علوم سیاسی.