کرامت انسانی در اندیشه امام خمینی و مقایسه آن با قرآن

کرامت انسانی در اندیشه امام خمینی‏ و مقایسه آن با قرآن

سرکار خانم سیده زکیه میرمهدی[1] 

‏در کلام برخی مفسران این نکته به چشم می خورد که وجه تمایز و برتری انسان بر سایر حیوانات، عقل انسان است؛ یعنی این عقل است که او را بر دیگر موجودات تفضیل داده است؛ اما باید دید این انسان از عقل خویش چگونه بهره جویی می کند؟ آیا آن را در مسیر کمال و رسیدن به ملکوت اعلی مورد استفاده قرار می دهد یا از آن برای رسیدن به خواهش ها و تمنیات نفسانی بهره می جوید. سرّ تفاوت انسان ملکوتی با انسان ملکی و دنیوی، همین است. از این رو، انسان ملکوتی به اعلی علیین دست می یابد؛ جایی که ملائکه به آن دست نمی یابند؛ چنانکه در آیه شریفه 13 و 14 سوره نجم: ﴿‏وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَی عِندَ سِدْرَةِ المُْنتَهَی‏﴾ و نیز در حدیث شریف معراج به این معنا اشاره شده است؛ «‏فَلَمَّا بَلَغَ إِلَی سِدْرَةِ الْمُنْتَهَی فَانْتَهَی إِلَی الْحُجُبِ فَقَالَ جَبْرَئِیلُ تَقَدَّمْ یا رَسُولَ الله لَیسَ لِی أَنْ أَجُوزَ هَذَا الْمَکانَ وَ لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْت‏ »؛ در معراج پیامبر اکرم(ص)، جبرئیل امین همراه ایشان بود تا وقتی که به سدرة المنتهی که منتهی به حجب می شد رسیدند، جبرئیل عرض کرد: ای رسول خدا! جلوتر برو که من اجازه ورود به این مکان را ندارم و اگر به اندازه مورچه ای جلوتر بیایم خواهم سوخت. ‏

‏و در مقابل، انسان ملکی به جایی می رسد که از حیوانات هم پست تر می شود، ﴿‏أُولئِک کالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِک هُمُ الْغافِلُون‏﴾. ‏

‏در این نوشتار، کرامت انسان به دو نوع ذاتی و اکتسابی تقسیم گردیده است. کرامت ذاتی، همان کرامتی است که خداوند آن را بالقوه در وجود همه انسانها به ودیعت نهاد؛ ‏


کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین«کرامت انسان»: مجموعه مقالات، تهران: خرداد 1386صفحه 65
‏اما کسی که در رسیدن آن تلاش نمود، به کرامت دست یافت. در واقع، انسان قابلیت کریم شدن را دارا است؛ به شرطی که آن را اکتساب نماید. در اندیشه امام راحل(ره) آنچه که مهم است، به فعلیت رساندن این قوه است و تا این قوه حاصل نشده، نمی توان انسان را از دیگر موجودات برتر دانست. انسانی را می توان دارای کرامت شمرد و برتر از ملائک معرفی نمود که آدمیت بالقوه خویش را به فعلیت رسانده و مظهر همه اسمای الهی قرار گرفته باشد. پس تا زمانی که حیوانیت او وجه غالب است و تمام شئون حیوانیت را دارا است و برای عرضه خصال انسانی شایستگی ندارد، به طور قطع کریم بودن او در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. ‏

‎ ‎

کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین«کرامت انسان»: مجموعه مقالات، تهران: خرداد 1386صفحه 66

  • ٭. محقّق و پژوهشگر.