وحدت برادران (مصاحبه با آقای مخدوم محمد احسن وکیل دادگاه عالی پاکستان)

وحدت برادران

(مصاحبه با  آقای مخدوم محمد احسن‏ وکیل دادگاه عالی پاکستان)

‏ ‏

‏حضور‏‏: ضمن تشکر، به صورت مختصر خود را معرفی کنید و بفرمایید تحصیلات و فعالیت‌ های شما چیست و تا چه اندازه با شخصیت و آثار امام خمینی آشنا هستید؟ ‏

‏ ‏

آقای مخدوم محمد احسن:‏ من مخدوم محمد احسن هستم، اهل پاکستان،‏‎ ‎‏از شهر بلدان سیتی. فوق ‌لیسانس حقوق دارم و سجاده ‌نشین حضرت خواجه غلام احسن شهید هستم که ایشان یک صوفی هستند. ‏

‏قابل ذکر است که مرکز خواجه حسن شهید بلدان در شهر بلدان سیتی، در واقع مرکزی است که در آنجا دانشجویان زیادی در رشته علوم اسلامی تحصیل می ‌کنند. شهر بلدان سیتی یک شهر اسلامی است.‏

‏در باره امام خمینی طبعاً اطلاعات خوبی دارم و می ‌توانم بگویم که ایشان به ‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی در ایران کارهای زیادی انجام داده‌اند و اثار زیادی از خود بر جای گذاشته‌اند. من در شهر بلدان، در خانه فرهنگ ایران فولدرهای زیادی را از ایشان در ارتباط با ملت ایران و امت اسلامی دیده‌ام. در مجموع می ‌توانم بگویم که ایشان نه تنها رهبر جمهوری اسلامی ایران که رهبر امت اسلامی هستند.‏

‏البته من از کتابهای خود ایشان چیزی نخوانده ام اما در مورد فولدرهایی که گفتم و در خانه فرهنگ ایران ارائه می شود اطلاعات خوب و مفیدی درباره امام هست که آنها را دیده‌ام و اساتیدم نشانم داده‌اند. ‌حتی زمانی که امام خمینی پیر و بیمار بودند و مردم در اطراف امام بودند و ایشان را احاطه کرده بودند و برای انجام سجود و رکوع به ایشان کمک می ‌کردند فیلمی دیدم که برای من بسیار جالب بود.‏


حضورج.98صفحه 166

مخدوم محمد احسن

□ در شهری که من زندگی می‌ کنم شیعه و سنی مانند برادر هستند و این وحدت فقط به خاطر تعلیمات و اهداف امام خمینی بوده است

 

□ اسلام دین صلح است و همه مسلمین با هم برادر و برابرند و ما می‌ توانیم بگوییم که اگر موقعیت فعلی جهان در راستای صلح نیست،‌چون مسلمانان با یکدیگر ارتباط برادرانه ندارند و شرایط همدیگر را درست متوجه نمی شوند

‏ ‏

‏حضور‏‏: آیا این اولین بار است که در مراسم بزرگذاشت حضرت امام خمینی در ایران شرکت می‌ کنید؟‏

‏ ‏

احسن:‏ بله، این اولین بار است که به ایران آمده ام و در این مراسم شرکت می ‌کنم.‏

‏ ‏

‏حضور‏‏: نظر شما راجع به این مراسم که هر سال در ایران برگزار می‌ شود؛ چیست؟ مراسم و همایش ‌های آن را چگونه دیدید؟‏‎ ‎‏ ‏

‏ ‏

احسن:‏ خیلی خوب است که این مراسم با این برنامه ‌‌ریزی دقیق انجام می‌ شود. من برنامه‌ هایی که قرار است داشته باشیم را خوانده‌ام و بسیار خوشحالم که از طریق سخنرانی ها و جلسه ‌ها آشنایی‌ ام با شخصیت امام خمینی بیشتر شود، چون برای امثال من که با شخصیت و کارهای حضرت امام فقط از طریق بعضی متون و فیلمها آشنایی داریم این اجلاس بسیار مفید است و می ‌توان گفت که آشنایی‌ مان را ملموس ‌تر و بیشتر می ‌کند.‏


حضورج.98صفحه 167

‏ ‏

‏حضور‏‏: فکر می ‌کنید این برنامه‌ ها چه تأثیرات مثبتی می ‌تواند داشته باشد. ‏

‏ ‏

احسن:‏ فکر می‌ کنم ارتباط با دیگر مسلمانانی که از سراسر دنیا می ‌آیند و امکان هم‌ فکری و صحبت کردن راجع به شخصیت امام خمینی و مسائل جهان اسلام را پیدا می‌ کنیم خیلی مفید است. مثلاً من  می‌توانم دانش خود را راجع به حضرت امام  ارتقا دهم و با بودن در کنار بقیه شرکت‌ کنندگان مثل کشور همسایه ام هندوستان، حس برادریم با آنان بیشتر شود.‏

‏دوست داشتم خودم نیز در این مراسم سخنرانی می‌ کردم اما چون بار اولم است و نسبت به موارد لازم، علم و اطلاع کافی ندارم، امیدوارم که در آینده بتوانم و بسیار شوق دارم که برای برادرانم سخن بگویم. ‏

‏حضور‏‏: نظر شما راجع به نقش امام خمینی در ایجاد وحدت بین مسلمان جهان و همچنین شیعه و سنی چیست؟‏

‏ ‏

احسن:‏ امروزه وحدت بین مسلمانان بیشتر است. در شهری که من زندگی می‌ کنم شیعه و سنی مانند برادر هستند و این وحدت فقط به خاطر تعلیمات و اهداف اما‌م خمینی بوده است. امام خمینی به عنوان رهبر مسلمین وقتی که می ‌گویند شیعه و سنی مانند برادر یکدیگرند، تمامی پیروان ایشان نیز به صحبت‌ ها و آموزه ‌ها و خواسته ایشان گوش می‌ کنند. ‏

‏حضور‏‏: به نظر شما چرا در کشورهای اسلامی درگیریها و خونریزیهای زیادی صورت می‌ گیرد و این مخاصمات سالهاست ادامه دارد جوری که ظاهراً پایانی بر آن متصور نیست.  ‏

‏ ‏

احسن:‏ اسلام دین صلح است و همه مسلمین باهـم برادر و برابرند و ما می ‌توانـیم بگوییـم که اگر‏

 


حضورج.98صفحه 168

□ متأسفانه گروههایی در جهان اسلام بوجود آمده اند که از نظر من اصلاً مسلمان نیستند و فقط از نام اسلام استفاده می‌ کنند، چرا که  دین اسلام، دین صلح و عشق و محبت و دوستی است و  گروههای تکفیری مانند طالبان و داعش واقعاً مسلمان نیستند

‏ ‏

‏موقعیت فعلی جهان در راستای صلح نیست، چون مسلمانان با یکدیگر ارتباط برادرانه ندارند و شرایط همدیگر را درست متوجه نمی شوند. حال آنکه مسلمانان اشتراکات مشابه زیادی دارند و من فکر می‌ کنم بهترین کار استفاده از دین و اشتراکات آن می‌ باشد که بتوان به صلح رسید. البته متأسفانه گروههایی در جهان اسلام بوجود آمده‌اند که از نظر من اصلاً مسلمان نیستند و فقط از نام اسلام استفاده می ‌کنند، چرا که دین اسلام، دین صلح و عشق و محبت و دوستی است و  گروههای تکفیری مانند طالبان و داعش واقعاً مسلمان نیستند. ‏

‏ ‏

‏حضور‏‏: به نظر شما انگیزه افراد ـ از کشورهای اسلامی و حتی از ملیت‌ های دیگرـ از پیوستن به گروه جنایتکار داعش که از بدترین گروههای تکفیری است چه می ‌باشد؟‏‎ ‎‏ ‏

‏ ‏

احسن:‏ به نظر من شرایطی بوجود آمده است که اسلام به صورت یک تفکر و نگرش صوفی ‌ایسم که در ایران و هند و پاکستان وجود دارد در حال حاضر توقف کرده و تفکر مولتی ایسم در گروههای تکفیری مانند داعش و طالبان جایگزین آن شده است که تفکر درستی نیست. یکی از علل مهم این است که جایگاه روحانیت در صوفی ایسم که جایگاه درستی  است در تفکر مولتی ایسم و گروههای تکفیری وجود ندارد. گروههای تکفیری از اسلام فاصله زیادی دارند. آنان راه را گم کرده اند. البته نمی توان دخالت و توطئه دشمنان اسلام را نیز نادیده گرفت. ‏


حضورج.98صفحه 169

‏حضور‏‏: در حال حاضر شاهدیم که گروههای تکفیری به شکل فجیعی مردم بی ‌گناه را قتل ‌عام می‌ کنند و گویی کار و وظیفه‌ای به غیر از این جنایات ندارند. چگونه می ‌توان در مقابل آنان ایستاد و از این خونریزیها جلوگیری کرد؟‏

‏ ‏

احسن:‏ به نظر من در مقابل این گروهها مانند داعش که مردم بی گناه را قتل عام می ‌کنند و مساجد و معابد را تخریب می ‌کنند باید از دو راه همزمان وارد شویم . اول اینکه خواسته و هدف خود را که صلح و عشق و دوستی است نشان دهیم و دیگر اینکه  کشورها با استفاده از نیرو و ارتش خود در مقابل آنان بایستند. هر دو رویکرد بسیار مهم است. و همچنین علما و اندیشمندان نیز جمع شوند و با همفکری یکدیگر بتوانند تبلیغ کنند و این جماعت گمراه را هدایت کنند.‏

‏حضور‏‏: به نظر شما نقش و انگیزه آمریکا و کشورهای غربی از ایجاد گروههای تکفیری چیست و کشورهایی مانند عربستان چه نقشی در ایجاد آنان دارند و دنبال چه اهدافی هستند؟‏

‏ ‏

احسن:‏ مشخص است که تمام کشورهای قدرتمند غربی، گروههای داعش و  طالبان و القاعده و امثال اینها را حمایت می کنند و مشخص است که آمریکا از نظر پول و ارتش آنها را حمایت می‌ کند و پر واضح است که عربستان سعودی نیز آنها را ساپورت می ‌کند و هدف این حمایت‌کنندگان این است که مسلمانان در صلح نباشند تا آنها بتوانند سرمایه‌های مسلمین را غارت کنند. ‏

‏حضور‏‏: به نظر شما نقش مسلمانان در این کشورها و مسلمانان بقیه کشورها برای مقابله با این گروههای تفکیری و حل این مشکل چیست؟‏

‏ ‏

 احسن:‏ به نظر من باید تفکر صوفیسم را توسعه دهیم و از آنـجایی که نگـرش صوفیسـم یکی از ‏

 


حضورج.98صفحه 170

□ گروههای تکفیری از اسلام فاصله زیادی دارند. آنان راه را گم کرده اند. البته نمی توان دخالت و توطئه دشمنان اسلام را نیز نادیده گرفت

 

□ هدف حمایت کنندگان [داعش ]این است که مسلمانان در صلح نباشند تا آنها بتوانند سرمایه ‌های مسلمین را غارت کنند 

‏ ‏

‏اصلی‌ترین  نگرشها با هدف ایجاد صلح جهانی است. تنها صوفی‌ ایسم است که تمام انسانها را دوست دارد و نه فقط مسلمانان را؛ و این مهم می‌ بایست با داشتن یک رهبر و یا امام حاصل شود. بدین شکل که این تفکرات را بین دیگر انسانها و مسلمانان پخش کنیم. این اندیشه با هدایت رهبر و  امام می‌ تواند موفق شود. سایر نگرشهای افراطی نمی توانند میان مسلمانان اتحاد بوجود آورند. ‏

‏ ‏

‏حضور‏‏: از نظر شما به عنوان یک وکیل دادگستری که با مسائل حقوقی داخلی و خارجی آشنا هستید، حقوق جهانی مردم عراق و سوریه چیست که به این شکل زندگی می ‌کنند و بسیاری از آنها مجبور به ترک وطن و آواره شدند و در بیشتر کشورها امکان پناهندگی ندارند. خلاصه، چگونه می ‌توان از طریق حقوق بین المللی به آنان کمک کرد؟‏

‏ ‏

احسن:‏ در واقع قوانین حقوقی بین‌المللی زیادی برای کمک به آنان وجود دارد اما مسأله این است که این قوانین فقط در کتابها و قرار دادهای بین المللی  وجود دارند و در واقعیت اجرا نمی‌ شوند. مسلمانان خودشان باید به خودشان کمک کنند.‏

‎ ‎

حضورج.98صفحه 171