وحدت قرآنی

وحــدت قــرآنی

(میز اندیشه با حضور سه نفر از مهمانان سالگرد ارتحال امام خمینی)

‏ ‏

‏حضور:‏‏ ‏‏ضمن تشکر از برادران گرامی، لطفاً به صورت مختصر خود را معرفی کنید و بفرمایید کار و فعالیت شما چیست و از حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی و همایشهای آن چه احساس و اندیشه ای دارید؟‏

آقای سید پیغمبر عباس:‏ بسم الله الرحمن الرحیم. من، سید پیغمبر عباس از شهر نوگانوان سادات هندوستان، معلم مدرسه و روزنامه نگار روزنامه صحافت هستم. تحصیلاتم در حد کارشناسی ارشد است. از اینکه در مراسم سالگرد امام خمینی شرکت کردم خیلی خوشحال هستم. شخصیت امام خمینی بسیار شخصیت والایی بود. برای مسلمانان جهان یک الگو است. ویژگیهای امام بسیار است که اگر ما در یک جا به آن بپردازیم یک کتاب بزرگ بوجود می آید. امام خمینی به مردم جرأت داد که علیه استکبار قیام کنند. در صورتی که قبل از انقلاب اسلامی ایران، مردم می ترسیدند و جلو نمی آمدند اما این نهضت امام بود که مردم را به جرأت آورد که مردم علیه استبداد و استکبار قیام کنند.‏

آقای پروفسورسید شاه حسین احمد:‏ من سید شاه حسین احمد از شهر پتنه هندوستان و دارای دکترا هستم و استاد دانشگاه ویرکنور سینگ می باشم. من از گذشته علاقه داشتم که در ایران حضور داشته باشم و این سرزمین را مرکزی می دیدم که درس محبت به اهل بیت(ع) داده می شود. اینجا سرزمینی است که مضجع شریف امام رضا (ع) قرار دارد. امروز آروزی من برآورده شد. و در زمانی که مرا دعوت کردند من این دعوت را لبیک گفتم که در سالگرد ارتحال بزرگترین هستی قرن حاضر و بزرگترین شخصیت قرن برگزار می شود. در مورد امام خمینی گفته می شود که شخصیت امام خمینی یک دریای بزرگ است. ‏

‏امام خمینی از بزرگان قرن حاضر هستند. امام خمینی در بهترین زمان ممکن بزرگترین کار را به انجام رسانیدند. ‏

‏اگر امام خمینی در آن زمان قیام نمی کردند شاید در این زمان ایران به این صورت که ما می بینیم‏


حضورج. 100صفحه 148

سید پیغمبر عباس

‏ ‏

‏نبود. چهره ایران متفاوت بود. نمی توانم بگویم که ایران به طرف سقوط می رفت ولی ایران از اسلام بسیار دور می شد. شخص امام خمینی بودند که در سرزمین ایران نظام اسلامی را برپا کردند. و در این کار موفق شدند. ‏

آقای سید حیدر نواب:‏ من سید حیدر نواب، از شهر لکنو هندوستان هستم و شغل و فعالیت اصلی من مرثیه خوانی و مداحی اهل بیت علیهم السلام است. من آرزو داشتم که در سالگرد ارتحال امام خمینی شرکت کنم. شکر خدا آروزی من برآورده شده است. ترقی و پیشرفت اسلام و شور و اشتیاق مردم در ایران بسیار ستودنی است. حتی شور و اشتیاق مردم برای بجا آوردن عبادات مذهبی به من شور مذهبی داد. تمام اینها به واسطه امام خمینی است و هیچ قوم و ملتی نمی تواند هرگز کارنامه اسلامی امام خمینی را فراموش کند و هر چقدر از این نهضت تعریف و تمجید شود باز هم کم است. این سرزمین، جایی است که مضجع مبارک امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) است و به خاطر قیام امام خمینی مردم زیادی برای زیارت این دو بزرگوار می توانند به ایران سفر کنند. از خدای متعال علو درجات را برای امام خمینی ‏


حضورج. 100صفحه 149

‏می خواهم با اینکه می دانم در نزد خدا امام خمینی از مقام و درجه بالایی برخوردارند. امیدوار و مطمئنم که این نهضت به راه خودش ادامه می دهد به این خاطر که امام خمینی با خلوص نیت این نهضت را رهبری کردند و در نتیجه این خلوص نیت امروز شاهد ترقی و پیشرفت در ایران هستم و در همه جا از ایران به نیکی یاد می شود. ‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏به نظر شما مهمترین ویژگیهای شخصیتی امام خمینی چیست؟‏

سید پیغمبر عباس:‏ شخصیت امام خمینی ویژگیهای بسیاری دارد. مثلاً نظریه ولایت فقیه را امام خمینی عنوان کردند. بعد از کربلا قیام های بسیاری بوجود آمدند، تاریخ طبری و مروج الذهب مسعودی نزدیک به 50 قیام شیعی را در کتب خود نام برده اند. امام هیچ یک از این قیام ها، نظریه ولایت فقیه را عنوان نکردند، فقط در انقلاب اسلامی ایران بود که به رهبری امام خمینی(س)، تکیه بر نظریه ولایت فقیه شده است. ‏

‏دومین ویژگی امام خمینی این است که امام خمینی شجاع بودند و ترسی از دشمنان و استثمارگران عالم نداشتند و فقط از خدا می ترسیدند. در نتیجه بر دل مردم مستضعف دنیا حکومت می کردند. حتی کسانی که امام خمینی را ندیده بودند و ملاقات نکرده بودند نسبت به امام خمینی علاقه نشان می دادند. به یاد دارم که در هندوستان اجتماع سالانه بزرگی منعقد می شود و در آن سال مراسم رحلت امام را پخش کردند. مردم بسیاری گریه می کردند و من تا بحال چنین صحنه ای ندیده بودم. سومین ویژگی شخصیت امام این بود که ایشان یک رهبر جهانی بودند. معمولاً رهبرانی وجود دارند که در کشور و یا منطقه خود رهبری و قیادت می کنند اما این امام بود که در حقیقت ولی امر مسلمین جهان بودند.‏

سید شاه حسین احمد:‏ چرا شخصیت امام خمینی (س) دارای کشش و قدرت جاذبه است؟ رهبران سیاسی و مذهبی بسـیاری در این قـرن در دنیا وجـود داشتـند ولی نتوانستنـد به این مـقام دست پیدا کنند. جواب بسیار ساده ای دارد: امام خمینی به هر آنچه امر می کردند قبل از امرکردن خودشان انجام می دادند. حرف و عمل ایشان یکی بود و این خصوصیتشان بسیار تأثیر گذار بود. یکی دیگر از خصوصیت های ایشان، این بود که اختلاف فقهی و مذهبی را جدا از اختلافات اسلامی قرار دادند یعنی ایشان هر فرقه و مذهب را به رسمیت شناخته و می فرمودند‏


حضورج. 100صفحه 150

پروفسور سید شاه حسین احمد ‏

‏ ‏

‏که اختلافات فقهی و مذهبی در جای خود درست است ولی در اسلام هیچ شک و اختلافی وجود ندارد و مسلمانان جهان باید متحد باشند. یکی دیگر از ویژگیها و خصوصیت های شخصیت امام خمینی این بود که ایشان احیاگر اسلام ناب محمدی هستند، در سال 61 هجری قمری مردم مسلمان می دیدند که یزید لا اله الا الله می گوید و امام حسین(ع) نیز لا اله الا الله می گوید. از خیمه امام صدای تهلیل بگوش می رسد و از خیمه دشمنان آن حضرت نیز صدای تهلیل بگوش می رسد، مردم سردرگم شدند. امام حسین(ع) با شناساندن یزید و اطرافیانش به مسلمانان فهماند که اینان دشمنان اصلی اسلام هستند. امام خمینی نیز همین کار را کردند. اسلام در سرزمین های اسلامی به صورت غلط بیان می شد. امام خمینی فرمودند اسلام حکومت پادشاهی نیست بلکه جمهوریت نیز در اسلام وجود دارد، در اسلام عیش و اسراف وجود ندارد، اسلام دین همدردی، برادری و مدارا است نه دین ظلم و ستم. امام خمینی طبق قرآن و احادیث، هر آنچه در اسلام موجود است و نیاز به احیا دارد را بیان می کردند. به همین خاطر شخصیت امام خمینی جاذب و پرکشش است و بر دلهای مردم حکومت می کند. به نظر من، ‏


حضورج. 100صفحه 151

‏هر وقت میان حق و باطل شک کردیم، اسلام را چطور بیان کنیم، باید به سوی تعلیمات امام خمینی بازگردیم. ‏

سید حیدر نواب:‏ بعد از آمدن به سرزمین ایران، شوری در من بوجود آمد که بدنبال دستاوردهای امام خمینی باشم. با دیدن تصاویر امام خمینی و خدمت ایشان و ساده زیستی ایشان در حالی که بزرگترین مجتهد زمان خود بود، و دریای فیض الهی بودند، به عظمت و شوکت ایشان پی بردم. در هندوستان تمام مسلمانان نگاهی با ارزش به امام خمینی دارند و با سعی تمام به فرمایشات ایشان عمل نموده اند و می نمایند. ایشان یک ستاره درخشان است که درخشش ایشان تا روز قیامت به برکت ائمه معصومین (ع) پایدار خواهد بود. ‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏قرن بیستم قرن انقلاب ها و تحولات بسیار مهمی است که جهان را دگرگون ساخت. به نظر شما چه خصوصیتی امام خمینی را از رهبران بزرگ قرن بیستم بویژه رهبران جهان سوم متمایز می سازد؟ ‏

سید پیغمبر عباس:‏ به نظر من آن ویژگی که امام را از دیگر رهبران برجسته می کند، مبارزه با استکبار جهانی است. رهبران دیگر کشور ها از استکبار می ترسیدند یا با آنها همسو می شـدند و مدارا می‏‏ ‏‏کردند ولی امام فقط با تکیه بر خدا از هیچ استکباری نترسیدند. این ویژگی خاص امام بود که نسبت به دیگر رهبران جهان ممتاز بودند. ‏

سید شاه حسین احمد:‏ حضرت امام خمینی از دیگر رهبران جهان برتر هستند. در صد سال گذشته دو نوع رهبر در دنیا وجود داشتند: یک نوع رهبر مذهبــی بودند و یک نوع فقـط رهـبر سیاسی. رهبران مذهبی توانستند بر تعهدات خود جامه عمل بپوشانند.ولی در قول و عمل رهبران سیاسی بسیار تفاوت وجود دارد. لیکن امام خمینی سیاست و مذهب را همراه با هم قیادت کردند و در قول و فعل ایشان تفاوت محسوس نبود. به همین خاطر از رهبران مذهبی برتر بودند. ‏سید حیدر نواب:‏ همانطور که دوست عزیز اشاره کردند در صد سال گذشته رهبران متفاوتی آمدند و رفتند ولی مانند امام خمینی در این دنیا وجود نداشته است. به خاطر زهد و تقوای ایشان بود که هر چه می گفتند انجام می شد و تمام افعال ایشان با اقوالشان یکی بود. علم ایشان بود که بر زبان ایشان تأثیر گذار بود.‏


حضورج. 100صفحه 152

سید حیدر نواب

‏عقیده ایشان به ائمه معصومین (ع) بود که در نتیجه بهترین روش را برای تبلیغ اسلام برگزیدند و تا روز قیامت پایدار خواهد بود و مردم به فرمایشات ایشان عمل می کنند. ‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏می دانید که از چند سال قبل تحولاتی انقلابی در کشورهای منطقه خاور میانه و عربی بوجود آمد که به عنوان بهار عربی یا بیداری اسلامی شناخته شد. ولی بعد از چندی هیچ کدام از این نهضت ها به نتیجه نهایی و ثمر نهایی نرسید بلکه با بوجود آمدن گروههای افراطی تکفیری نهضت های مزبور فروکش کرد و کشت و کشتار و خرابی و ویرانی در کشورهای اسلامی منطقه، اساس حیات جمعی مسلمانان را به مخاطره افکند. به نظر شما منشأ و علل چنین وضعیتی چیست و از کجاست؟ ‏

سید پیغمبر عباس:‏ چند سال پیش حرکت هایی بنام بهار عربی بوجود آمد که از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته بود. استکبار جهانی بسیار خوف زده شد از اینکه این انقلابات در حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی، کویت و. .... بوجود آید. آنها ترسیده بودند که این جنبشها امروز در لیبی، مصر، سوریه و ممکن است فردا نوبت به ما شود. لذا آنها با مشورت استکبار کاری کردند که از این بهار عربی جلوگیری کنند لذا اقدام فوری کردند و در سوریه ‏


حضورج. 100صفحه 153

‏از همین بهار عربی و دموکراسی سوء استفاده کردند و کاری کردند که تمام جهان شاهد آن جنایت ها هستند و هستیم. آنها با سوء استفاده از این جنبش، گروههای تکفیری را بوجود آوردند. به نام اسلام، به نام جهاد و به نام حکومت اسلامی که منشأ اسلام است این گروهها را تشکیل دادند. و در ذهن مردم تصور حکومت اسلامی را مخدوش و خراب کردند. از طرفی دیگر برای جلوگیری از این نهضتها در دنیا اینگونه نمایش می دهند که پیامد جنبش بهار عربی گروههای تکفیری است. ‏

سید شاه حسین احمد:‏ من نمی توانم بگویم که این گروههای تکفیری از کجا و چگونه بوجود آمدند ولی می توانم بگویم که هر آنچه این گروهها انجام می دهند بیانگر اسلام نیست. اسلام درس انسانیت می دهد نه ظلم و ستم. ‏

سید حیدر نواب:‏ واضح است جنایات این گروهها تعلقی به اسلام ندارد؛ حکم خدا اینگونه نیست. خدا می گوید هیچ ضرری نباید به انسان بی گناه برسد نه اینکه آنها را به قتل برسانید. این گروهها به نام اسلام، اسلام را بدنام می کنند. اگر به طور دقیق بررسی شود به این نتیجه می رسیم که این گروهها لکه ننگی بر نام اسلام هستند که با ظلم و ستم خود اسلام هراسی را ترویج می دهند.‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏در این شرایط که مردم بعضی از کشورهای اسلامی آواره شده و کشورشان به خاک و خون کشیده شده است وظیفه سایر کشورهای اسلامی که همگی در معرض خطرات جدی هستند چیست؟ ‏

سید پیغمبر عباس:‏ به نظر من در ابتدا کشورهای اسلامی باید مسأله اتحاد را حل کنند و با هم متحد باشند؛ بعد باید دشمن را بشناسند که دستهای پشت پرده داعش متعلق به کیست؟ آیا اسرائیل است یا آمریکا یا عربستان یا هر سه؟ باید این را بدانند. بعد از اتحاد باید فکر اساسی در مورد حل این مشکل بکنند. این مشکل برای همه وجود دارد و دامنگیر همه کشورهای اسلامی می شود. این گروه تروریستی بعید است که مسلمان باشند. اینها مروج اسلام هراسی هستند، حتی دیده شده که مجروحین داعش در اسرائیل معالجه می شوند. لذا واضح است که آنها کاری با شعائر اسلامی ندارند. مثلاً وقتی سر بی گناهان را می برند تکبیر می گویند و تکبیر یکی از بزرگترین شعارهای اسلامی است. وقتی ناموس فروشی می کنند تکبیر می گویند یا کسی را ‏


حضورج. 100صفحه 154

‏آتش می زنند تکبیر می گویند، یعنی این شعائر اسلامی را بدنام می کنند. علاوه بر این، حکومت های اسلامی را بدنام و منزوی می کنند. ‏

‏لذا وظیفه تمامی حکومت های اسلامی این است که فکری برای این گروه تروریستی بکنند و نگاه دقیق تری نسبت به نفوذ داعش در کشور خود داشته باشند که جلوی ورود اعضای این گروه و اندیشه های انحرافی و ضد اسلامی آنان گرفته شود.‏

سید شاه حسین احمد:‏ در مورد داعش همانطور که قبلاً اشاره شد باید بگویم که هر آنچه انجام می دهند جدای از اسلام است. اسلام مخالف قتل و غارتگری، مخالف ظلم و ستم، مخالف ظلم علیه زنان است بلکه اسلام خواهان امنیت و آرامش است. همانطور که در سوره مائده می فرماید که اگر کسی بدون دلیل شخص بی گناهی را کشت یعنی کل انسانیت را کشته است. واضح است که داعش در مخالفت با اسلام عمل می کند و ترویج اسلامی هراسی می کند و تمام دنیا می داند که این گروه به دستور چه کسانی این اعمال را انجام می دهند. برای جلوگیری از اقدامات این گروه فقط یک راه وجود دارد: اگر مردم به دستورات اسلام، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) عمل کنند در نتیجه امثال این گروه خود بخود نادیده گرفته می شوند ‏

 

پایین صفحه فرد

حضورج. 100صفحه 155

‏و از بین می روند. مشکل این است که در بعضی از کشورها اسلام به صورت یک پوشش مورد سوء استفاده قرار می گیرد.‏

‏این نوع استفاده مخالف دستورات و بیانات پیامبر اعظم(ص) است. اگر به دستورات پیامبر(ص) عمل شود، اگر به تعالیم قرآنی بیشتر توجه شود، اگر محبت به اهل بیت(ع) زیاد شود در نتیجه داعش و دیگر گروههای تکفیری نابود می شوند. لکن دیده می شود که مسلمانان لباس اسلام را می پوشند ولی به آن عمل نمی کنند. اسم خود را مسلمان و متدین می گذارند ولی به دین عمل نمی کنند. پس مردم باید به دین عمل کنند، تعالیم قرآنی را فروغ بدهند، به سنت های پیامبر(ص) عمل کنند، به اهل بیت(ع) محبت داشته باشند و آنها را الگوی خود قرار بدهند. ‏

سید حیدر نواب:‏ من با هر آنچه برادر گرامی فرمودند موافق هستم. بدون شک اگر به فرمایشات پیامبر اکرم (ص) عمل شود یا به راهی که اهل بیت(ع) نشان داده اند، گامزن شویم این اتفاقاتی که امروزه رخ می دهد و بازار قتل و غارت گرم است، بطور کامل خشک و بی اثر می شود و اسلام ناب محمدی (ص) ظهور می کند. ‏

‏داعش و دیگر گروههای تروریستی لکه ننگی بر اسلام هستند. از تمام کشور های اسلامی خواهشمند هستیم نسبت به این مسأله با دقت بیشتری برخورد کنند و از این گروهها تبری بجویند و به دستورات رسول اعظم(ص) عمل کنند. انشاء الله موفق می شوند و دشمن نابود خواهد شد. ‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏شکل گیری گروههای افراطی آن هم با کمک نفرات و نیروهای مزدور و جنایتکاری از کشورهای غربی و نقاط دیگری که با منطقه عربی خاورمیانه فاصله زیادی دارد چگونه صورت پذیرفته است؟ در حالی که قدرتهای غربی خودشان مدعی مبارزه با این گروهها خصوصاً داعش هستند.‏

سید پیغمبر عباس:‏ آن چیزی که از اخبار و گزارشها به نظر می رسد اینکه کشورهای مشخصی مستقیماً در شکل گیری این گروهها دست دارند. و گرنه این گروهک کوچک چگونه قدرتمند شده است که قسمت هایی از دو کشور را تحت اشغال خود قرار می دهد و هر کشور دیگری را تهدید می کند. حتـی در روزنامـه هـای هـند آمـده بود که داعـش مدعـی شـده که به‏


حضورج. 100صفحه 156

‏هندوستان هم می آید. واقعاً سؤال مهمی است که این گروه کوچک چطور به این قدرت دست پیدا کرده است. لذا معلوم می شود که پول عربستان، دخالت آمریکا و همکاری اسرائیل سه عامل اصلی هستند که این گروه تروریستی را بوجود آورده و حمایت می کنند. ‏

‏سید شاه حسین احمد: امروزه مسائل مشخص شده است. این مسائل هر روز در روزنامه ها و تلویزیون گفته می شود. و تمام مردم دنیا می دانند که چه کسانی از این گروهها حمایت می کنند.‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏حمایت بعضی از کشورهای منطقه از توطئه های بزرگی که توسط استکبار جهانی علیه مسلمانان شکل گرفته است مانند عربستان که از یک سو با دشمنان اسلام دست دوستی می دهد و از سوی دیگر به بهانه های واهی کشور اسلامی و انقلابی یمن را مورد هجوم و کشتار قرار می دهد چه علتی دارد؟‏

سید پیغمبر عباس:‏ شنیده شده که عربستان به زودی در کشور اسرائیل سفارت خود را می گشاید. و به اسرائیل نزدیک شده است. اگر یمنی ها پیروز شوند به نفع عربستان و اسرائیل نیست زیرا به منافع اینها لطمه می خورد. لذا اینها از انقلاب یمن جلوگیری می کنند و بهانه تراشی می کنند که ایران نفوذ زیادی در یمن پیدا می کند. یمن هم برادر و همسایه عربستان هست و شیعه نیستند و اهل سنت هستند که عربستان نیز ادعا دارد از اهل سنت است. ولی باز هم رحم نمی کنند زیرا همین سیاست را دنبال می کنند.‏

سید شاه حسین احمد:‏ در مورد عربستان نظر شخصی من این است که آنها فقط به دنبال عیش و عشرت خود هستند و فقط می خواهند نشان بدهند که ما نیز وجود داریم. با اشاره هر کسی، هر کاری انجام می دهند. و شما هم می دانید که به اشاره و دستور چه کسانی عربستان به یمن ‏


حضورج. 100صفحه 157

‏حمله می کند. و صد در صد هر آنچه انجام می دهند غلط است و نباید ادامه بدهند.‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏با توجه به شرایط فعلی و اخبار و تحلیل های رسانه ها درباره تحولات آتی منطقه بویژه خلیج فارس چه نظری دارید؟‏

سید پیغمبر عباس:‏ برای منطقه واقعاً خوب نیست بلکه خطرناک هم هست که عربستان مثلاً سفارت خود را در ایران بسته و به خاطر اقدامات آنها حجاج ایرانی نمی توانند حج ابراهیمی اداکنند. این کار عربستان خوب نیست برای منطقه ضرر می رساند. لذا اگر عربستان با کشور های اسلامی برادرانه و دوستانه رفتار کند بهتر است. ‏

سید شاه حسین احمد:‏ در مورد آینده خلیج فارس نمی توان چیزی گفت. اکنون نفت در اختیار آنها است. نفت وجود دارد که آنها بدنبال عیش و نوش خود هستند. وقتی که نفت آنها تمام شد، آینده آنها مانند گذشته شان تاریک می شود. تا جایی که به عربستان سعودی بحث متعلق است، در عربستان مسجد الحرام است، گنبد خضرای نبوی وجود دارد و هیچ کس نمی تواند جلوی مسلمانی را بگیرد که به حج نرود. مسلمانان حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی می توانند بروند ولی چرا شیعه اثنی عشری نتواند برود. شیعه نیز بهمان اندازه حق دارد که حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی دارد. لهذا اگر کسی جلوی آنها را بگیرد مثل این می ماند که به اسلام ظلم می کند و مخالف با اسلام است. اگر واقعاً عربستان جلوی زیارت مسلمانان ایرانی را گرفته یا می گیرد ـ البته من بطور کامل نسبت به این اقدام آگاهی ندارم ـ این مخالف با اسلام است و نباید این اتفاق بیافتد. امیدوارم خدا به آنها عقل دهد و به آنها توفیق هدایت به سوی اسلامی واقعی را عطا فرماید یا حرمین شریفین را از دست آنها آزاد گرداند.‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏درباره حادثه منا و شهادت تعداد زیادی از حجاج ایرانی و غیر ایرانی، رسانه های هندی به طور کلی چه دیدگاهی ارائه دادند؟ ‏

سید پیغمبر عباس:‏ آن اتفاق یعنی ناکافی بودن انتظامات برای حج که مردم زیادی تجمع کردند و آنها نتوانستند درست برنامه ریزی کنند در نتیجه این اتفاق افتاد. آنها باید کاری بکنند که این اتفاق دوباره نیافتد. حج برای تمام مسـلمین است، مقامـات مقـدسه برای هـمه مسلمـانان ‏


حضورج. 100صفحه 158

‏است. باید در مدیریت حج نیز تنها عربستان نباشند و تنها هم نمی توانند لذا باید تمام کشورهای اسلامی حج را اداره کنند. ‏

سید شاه حسین احمد:‏ نظر من در مورد حادثه منا این است کـه یک اتفـاق باعث بوجـود آمـدن سانحه شد. و هر کسی که آنجا بود ضرر دید، آسیب دید و مجروح شد. نباید گفته شود که فلان کشور بیشتر آسیب و نقصان دید. بله اگر از این سانحه درس گرفته نشود و تدابیر اتخاذ نشود، بله، اشکال بر عربستان سعودی وارد است.‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏امام خمینی همواره بر اتحاد و انسجام کشور های اسلامی تأکید داشتند. مسلم است که در حال حاضر چنین اتحادی که اسباب قدرت و عزت مسلمین است به صورت مطلوب یا تقریباً مطلوب وجود ندارد. برای حرکت در مسیر وصول به اتحاد مطلوب اسلامی چه راهکارهایی به نظر شما می رسد؟ ‏

سید پیغمبر عباس:‏ کلمه وحدت قرآنی، قدر مشترک است، از مهمترین چیزهایی است که بین مسلمانان مشترک است. اگر مسلمانان می خواهند اتحاد کنند، باید قرآن را در نظر بگیرند و با قرآن متحد شوند. و این بهترین راه برای نزدیک کردن کشور های اسلامی است. زیرا مثلاً اگر ما حدیث بگوییم کسی اشکال کند که حدیث ضعیف است و.... اما درباره قرآن همه مسلمانان معتقدند که این کتاب، کلام الهی است و هیچ ضعف و فتوری در آن راه نیافته است. لذا قرآن را قدر مشترک می دانیم.‏

سید شاه حسین احمد:‏ تمام مسلمانان اتفاق نظر دارند که الله واحد است، حضرت محمد (ص) رسول و خاتم النبیین هستند، کعبه خانه خداست، قرآن کتاب خداست. واضح است زمانی که ‏


حضورج. 100صفحه 159

‏تمام مسلمانان بر این مسائل متفق هستند، باید بر همین مسائل متحد شوند و اختلافات فقهی را کنار بگذارند. البته این اختلافات فقهی فقط در مورد فقه جعفری نیست بلکه اگر فقه شافعی و فقه حنفی با هم مقایسه شود، اختلافات بسیاری رونما می شود. لهذا تمام مسلمانان جهان بر خدا، رسول الله (ص)، قرآن و کعبه متفق القول هستند و با این اتفاق می توانند متحد شوند. ‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏در پایان گفتگو چنانچه خاطره ای از امام خمینی دارید بیان بفرمایید. ‏

سید پیغمبر عباس:‏ بزرگترین خاطره من این است که روزی که رحلت امام را در هند اعلام کردند، من در نزدیک شهر نجیب آباد در اجتماع بزرگ شیعیان که به صورت سالانه برگزار می شود، حضور داشتم، وقتی که از بلندگو ها اعلام شد، دهها هزار نفر از مردم با هم آنقدر گریه کردند که تا به امروز من چنین صحنه ای ندیدم. بیش از ده نفر بیهوش شدند. در صورتی که کسی از آنها امام را ندیده بودند و ایشان را زیارت نکرده بودند. ‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏مهمترین دلیل چنین احساس محبت و پیوستگی چه می تواند باشد؟‏

سید پیغمبر عباس:‏ شاید بتوان گفت که دلیلش این بود که امام خیلی به خدا نزدیک بود و به خدا تکیه داشتند. هر کاری بانجام می رساندند برای خدا بود و برای نفس خودش نبود. این کارهایی که برای خدا انجام می دادند روی مردم تأثیر می گذاشت. حتی در ویدیو هایی از ایران دیدم که بچه های بسیجی که در حسینیه جماران نشستند، وقتی که امام می فرمایند انا لله و انا الیه راجعون، آن بسیجی ها خیلی گریه می کنند. این به خاطر عمل امام بود که برای خدا بود و این انقلاب برای خدا بود. اگر انسان برای خدا کار کند، خدا همین اجر را برایش قرار می دهد، هم در دنیا هم در آخرت.‏

سید شاه حسین احمد:‏ زمانی که جنبش مردمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آمده بود من در مقطع ابتدائی بودم و از بزرگان خود می شنیدم که در ایران انقلابی بوجود آمده است که رهبر آن امام خمینی است. بلکه مردم اینطور می گفتند که رهبر انقلاب آیت الله روح الله خمینـی هستند. برای من خیلی جالب بود که بدانم این آیت الله روح الله خمینی کیست؟ در آن زمان، موبایل یا تلویزیون به این صورت نبود که فوراً تصویری از امام نشان داده شود. ولی کنجکـاوی‏


حضورج. 100صفحه 160

‏در من بوجود آمده بود. وقتی به مقاطع بالا رسیدم و در مورد امام خمینی مطالعاتم را گسترش دادم، دریافتم که در قول و فعل امام تفاوتی وجود ندارد. اگر این خصوصیت امام خمینی را الگوی زندگی خود قرار دهیم، مطمئناً زندگی موفقیت آمیزی خواهیم داشت. نظر شخصی بنده نیز همین است که دلیل پیروزی امام خمینی درانقلاب اسلامی این بوده که تفاوتی در قول و فعل امام وجود نداشت و نیز برنامه ریزی زمانی داشتند. ‏

 

‏حضور:‏‏ ‏‏مهمترین اندیشه و پیام شما در بازگشت به کشور هند و منطقه خودتان از حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی چه خواهد بود؟‏

سید پیغمبر عباس:‏ همان پیام که در کنفرانس مربوط به اندیشه امام خمینی مطرح شد: اتحاد بین المسلمین. این مهمترین پیغام است که از اینجا ببریم. زیرا در کشور ما و دیگر کشورها مهمترین عاملی که جلوی مسلمین را می گیرد این که ما متحد نیستیم. لذا ما باید همین پیغام را نشر دهیم. ‏

سید شاه حسین احمد:‏ یکی از صحبت هایی که همیشه با آن درگیر بودم این است که امام خمینی فقط برای شیعیان اثنی عشری است. ولی من وقتی به کشور خود بازگشتم می توانم بگویم که امام خمینی فقط برای شیعیان نیست، به این خاطر که من در این کنفرانس تعداد زیادی از مسلمانان اهل سنت را دیدم که در مراسم رحلت امام خمینی شرکت کرده اند. و آنها مانند شیعیان نسبت به امام خمینی اظهار علاقه می کنند، بلکه علمایی از اهل سنت دیده می شدند که بیشتر از اهل تشیع نسبت به امام خمینی ارادت داشتند. برای من واضح است که امام خمینی مختص به یک گروه، فرقه یا ملت نیست بلکه امام تمام دنیا هستند و این یک خصوصیت بزرگ از شخصیت امام خمینی است. من به کشور خود می روم و به همه توصیه می کنم به تعلیمات امام خمینی عمل کنند.‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

حضورج. 100صفحه 161