با مردم ایران

با مردم ایران

‏ ‏

(مصاحبه با آقای محمد فرید الدین خان ـ استاد رشته اقتصاد از دانشگاه داکا ـ بنگلادش)

 

 

حضور: ضمن تشکر، به عنوان آغاز سخن، خود را معرفی بفرمایید و مختصری از فعالیتهای خود بیان کنید. 

آقای محمد فریدالدین خان:‏ ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صلی علی محمد و آل محمد. من محمد فریدالدین خان، اهل بنگلادش و مقیم شهر داکا هستم. من استاد رشته اقتصاد از دانشگاه دارالاحسان بنگلادش هستم که درسال 1976 فارغ التحصیل شدم و فعلاً در دانشگاهها مشغولم و کار فرهنگی انجام می دهم. بنده همچنین سردبیر انجمن بزرگ سراسری فرهنگی"دم الدین مجلس" می باشم و نیز مدیر انجمن علمی و فرهنگی "ابوذر غفاری" در کشور خودم هستم.‏

‏ ‏

حضور: در باره فعالیتهایی که در ایران داشتید نیز توضیح بفرمایید.

فریدالدین خان:‏ الحمدلله خداوند قسمت بزرگی به من عنایت کرد که بعد از فراغت از تحصیل ـ یعنی حدود یک سال بعد از آن یعنی در سال 1977 به ایران آمدم. حدود یک سال و نیم در ایران مستقر بودم که انقلاب اسلامی شروع شد. من هم در شمار مردم مبارز ایران بودم. از همان روز عید فطر که به صورت اتفاقی ـ به خواست خداوند متعال ـ در آن تظاهرات شرکت کردم وارد مبارزات مردم ایران شدم. از آن به بعد هر تظاهرات و برنامه ای که بود همراه مردم محله ای‏


حضورج. 71صفحه 160

pic3

‎ ‎

‏ ‏

‏که در آن زندگی می کردم - یعنی میدان بهارستان- در آن شرکت داشتم. من به خیابان می آمدم و با مردم ایران شعار می دادم تا اینکه امام از پاریس تشریف آوردند و آن روزها، دهه فجر، در کنار مردم ایران بودم. الحمدلله انقلاب پیروز شد و من هم کم کم در تشکیلات انقلابیون بویژه در حزب جمهوری اسلامی عضو شدم و در دفتر مرکزی شروع به فعالیت کردم. ‏

‏ ‏

حضور: شما که در جریان انقلاب اسلامی فعال بودید به طور کلی چه دیدگاهی نسبت به آن دارید و مردم کشور شما- بنگلادش- چه دیدگاهی نسبت به این انقلاب دارند؟

فریدالدین خان:‏ برای من این یک قسمت بزرگ الهی بود که از نزدیک تحولات و پیروزی انقلاب اسلامی را ببینم و با آن احساساتی که آن زمان داشتم و مشاهداتی که تاکنون داشته ام نظرم این است که این انقلاب و راه امام خمینی، تنها طرحی است که می تواند مردم مستضعف جهان بویژه امت اسلامی را نجات بخشد. تا به حال که سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، ‏


حضورج. 71صفحه 161

‏الحمدلله این انقلاب در همه جا برای مردم جهان شناخته شده است. من می توانم ادعا کنم که مردم بنگلادش از ته دل آرزو دارند که چنین انقلابی آنجا هم اتفاق بیافتد. ‏

‏ ‏

حضور: نقش وحدت را در پیروزی انقلاب اسلامی و به طور کلی در آینده جهان اسلام چگونه می بینید؟

فریدالدین خان:‏ همانطور که حضرت امام بارها در سخنان خود فرموده اند وحدت، کلید پیروزی مبارزات مردم علیه ظالمین است. عزت و شرف امت اسلامی به علت نداشتن وحدت از دست رفته است. حضرت امام، بانی و نقیب اتحاد و وحدت بودند و بحمدلله در ایران بر اساس همین وحدت، انقلاب پیروز شد و کشور ایران براساس همین وحدت و اتحاد اقشار مختلف مردم و مسئولین قدرتمند شده و قدرتمند باقی خواهند ماند.در زمان سابق اصلاً چنین نبود. به همین صورت باید در بین مذاهب گوناگون مسلمین اتحاد و برابری و دوستی هرچه محکم تر برقرار شود تا همگی به آن اقتدار و عزتی که شایسته آن هستند برسند.‏

‏ ‏

حضور: طبعاً دشمنان انقلاب اسلامی خصوصاً جهانخوارن غربی که منافعشان در ایران و منطقه بلکه در اکثر نقاط جهان بر اثر این انقلاب در معرض خطر قرار گرفته می دانند که رمز پیروزی انقلاب اسلامی چه بود و برای جلوگیری از اتحاد مسلمین توطئه های مستمر دارند. به نظر شما در این میان چاره مسلمین چیست؟ 

فریدالدین خان:‏ این مسلم است که آنها با اسلام و انقلاب اسلامی و هرگونه مبارزات مردمی و خیزش مستضعفین دشمنی می کنند چون آنها ظالم هستند و استثمارگر و امپریالیست هستند، منتهی چهره آنها امروزه برای مردم دنیا شناخته شده است. مردم دنیا الآن به هرچه آنها می گویند با دیده تردید نگاه می کنند. به فرمایش حضرت امام آنها آنقدر علیه مسلمانان و مردم مستضعف توطئه کرده اند که حتی اگر یک مطلب حقی را بگویند مردم با نظر تردید به آن نگاه می کنند. مثلاً صدای آمریکا و بی بی سی و رسانه های دیگر مستکبران جوری عمل کردند و در این سی سال هرچه توانستند دروغ علیه اسلام و انقلاب اسلامی و علیه امام و علیه مسلمین گفتند که مردم دیگر‏


حضورج. 71صفحه 162

‏حرف آنها را باور نمی کنند. حرف هر شخص یا رسانه ای که ثابت شود دروغ است دیگر اعتباری ندارد. البته آنها با تمام امکاناتی که دارند تبلیغ می کنند ولی متأسفانه ما مسلمانان در برابر آنها از نظر تبلیغی ضعیف هستیم. چون رسانه های امروزی سرمایه های عظیمی نیاز دارند ولی مسلمین چنین رسانه هایی ندارند و دولتهای مسلمین نیز اکثراً دست نشانده هستند و اعتنا نمی کنند. ولی الحمدلله جمهوری اسلامی ایران در این مسیر توانایی های خود را نشان داده است و امیدواریم در آینده جای خالی این رسانه ها را برای مسلمین پرکند. ‏

‏ ‏

حضور: نقش اسرائیل را در تضعیف مسلمین و صدمه زدن به آنان و ایجاد اختلاف میان آنان چگونه ارزیابی می کنید؟

فریدالدین خان:‏ همانطور که حضرت امام فرموده بودند اسرائیل یک غده سرطانی است که در قلب امت اسلامی کاشته شده است. وجود اسرائیل یک دولت مصنوعی است که سردمداران جهان استکبار آن را علیه اسلام و مسلمین درست کردند. صهیونیستها که خودشان ادعای یهودیت دارند واقعاً به مذهب و دین کاری ندارند. آنها نشسته اند و توطئه می چینند و نقششان جلوگیری از پیشرفت و اتحاد مسلمین است برای غارت سرمایه های مادی و معنوی مسلمانان. وگرنه هیچ منطقی ‏


حضورج. 71صفحه 163

‏وجود ندارد که اسرائیل اینجا تشکیل دولت بدهد. این منطقه از مناطق اسلامی است که استثمارگران غربی،صهیونیستها را از نقاط مختلف جهان در آنجا جمع کرده اند و به تصرف آنها داده اند. ‏

‏ ‏

حضور: به نظر شما چرا امام خمینی، آمریکا را شیطان بزرگ نامید؟

فریدالدین خان:‏ امام درست فرمودند. از نظر امام آمریکا تمامی جبهه کفر است، کفری که کفر حربی است علیه اسلام و مسلمین و همچنین همه مستضعفین جهان. دهها سال است که عملکرد آمریکا همه اش ظلم و ستم و کشت و کشتار و توطئه است. چهره آمریکا آنقدر پلید و آنقدر کثیف است که امام حق دارد آن را شیطان بزرگ بنامد. ‏

‏ ‏

حضور: از دیدگاه شما چه چیزی اسباب ایستادگی و قدرت مسلمانان در برابر آمریکا و سایر قدرتها خواهد شد؟

فریدالدین خان:‏ مسلمانها اگر مسلمان باشند و همانطور که حضرت امام نشان دادند همان جور عمل کنند و پیروی کنند اصلاً قدرتمندترین قوه جهان می توانند باشند و می توانند علیه قدرتها پیروز شوند. ما الآن می بینیم حزب الله لبنان نسبت به اسرائیل و امکانات اسرائیل خیلی کوچک است و حماس که اصلاً قابل مقایسه نیست ولی همین روحیه ای که حضرت امام دمیده اند ما اگر از همان روحیه برخوردار باشیم ان شاء الله مردم مسلمان هرجای دنیا باشند می توانند در برابر قدرتهای زورگو بایستند.‏

‏ ‏

حضور: مشکل مسلمانان در پیروی از راه امام خمینی و در واقع از اسلام ناب محمدی(ص) یعنی از دین خودشان چیست؟

‏ ‏

فریدالدین خان:‏ به نظر بنده همان طور که حضرت امام فرمودند دولتهای اسلامی مشکل اصلی مسلمانان هستند. مردم مسلمان آنچه را که می خواهند انجام دهند به علت ممانعت این دولتها‏


حضورج. 71صفحه 164

‏نمی توانند. دولتها دست آنها را از پشت بسته اند. مردم اسیرند به دست این دولتها. آنها اصلاً دیدگاه سیاسی اسلام را نمی دانند و از غرب تقلید می کنند. اگر دیدگاههای حضرت امام و دیدگاههایی که ایشان از اسلام عرضه کرده اند آنها خوب بفهمند همین سیاستمداران جهان اسلام همه اشان گرایش پیدا می کنند به این دیدگاهها و تبدیل می شوند به آنچه امام می گفت و برای جهان اسلام آرزو می کرد. ‏

‏ ‏

حضور: شناخت مردم بنگلادش از آراء و اندیشه های امام چگونه است؟ 

فریدالدین خان:‏ مردم ما از کوچک و بزرگ همه امام را می شناسند و او را دوست دارند و هر موقعی که آنجا ما مسأله سیاسی داریم احساس می کنیم که اگر خداوند رهبری مثل امام به ما می داد ما نجات پیدا می کردیم. البته این نوع حالت، حالت احساسی است ولی امام را باید عمیق تر و بهتر شناخت که متأسفانه چنین شناختی حاصل نشده است. البته وصیتنامه امام و بعضی از کارهای ایشان ترجمه شده است و به دست مردم می رسد منتهی آنطوری که لازم هست امام را شناخت چنین چیزی نشده است.‏

‏ ‏


حضورج. 71صفحه 165

حضور: به نظر شما کدامیک از آثار و کتابهای حضرت امام برای ترجمه و انتشار در بنگلادش مهم و لازم است تا شناخت بهتری از اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حاصل شود؟ 

فریدالدین خان:‏ همه کتابهای امام لازم است. همه کتابهای امام برای همه مفید است. مثلاً فکر می کنم کتابهای عرفانی امام با اندیشه مردم ما بیشتر هماهنگی دارد و در مناطق ما بسیار مورد استقبال است. چون مردم آن مناطق عرفان مسلک هستند و آن طریقت هایی که در بنگلادش هست همه آنها دوستداران اهل بیت(ع) هستند. از این لحاظ حرف امام را آنها بیشتر درک می کنند ولی به نظرم کتابهای سیاسی امام و عمدتاً صحیفه امام که حاوی سخنان و پیامهای حضرت امام است بسیار لازم است که همه آن به زبان بنگالی ترجمه شود. چون تقریباً 200 ملیون نفر در بنگلادش و ایالتهای هند به زبان بنگالی صحبت می کنند. ما می توانیم در بنگلادش یک نمایندگی از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تأسیس کنیم که ارتباط مستقیمی با این مرکز در جماران داشته باشیم با هماهنگی خانه فرهنگ و سفارت ایران در آنجا. الآن افراد و نیروهای زیادی در کشور ما آماده همکاری هستند و دانشجویان زیادی هستند که فارسی می دانند و در دانشگاههای آنجا فارسی می خوانند. ما می توانیم یک گروه مترجمین تشکیل بدهیم و شروع کنیم به ترجمه آثار امام و بعد ادیت شود و چاپ شود. به نظر بنده آنچه خود حضرت امام نوشته اند یا دیگران مربوط به ایشان نوشته اند مثلاً خاطرات آقای هاشمی که من دیده ام یا کسان دیگری که به امام نزدیک بوده اند و مطالبی نوشته اند همه اینها لازم است برای کشور ما و سایر کشورها ترجمه شود. هرچه این ترجمه ها بیشتر شود به نظر من نجات مردم جهان نزدیکتر خواهد شد.‏

‏ ‏

حضور: ظاهراً در خود کشورهای اسلامی نیز علیه اسلام ناب محمدی(ص) و در واقع به صورت واسطه ای به نفع ابرقدرتها و منافع آنان فعالیتهای تبلیغی زیادی صورت می گیرد که چهره واقعی اسلام را مخدوش می سازد. در این زمینه چه نظری دارید؟ 

فریدالدین خان:‏ درست است. دشمنان اسلام برای تیره کردن چهره واقعی اسلام خیلی هزینه می کنند. آنها بویژه از طریق مسلمان نماها مثل عربستان سعودی و وهابی ها و سلفی ها خیلی تبلیغ‏


حضورج. 71صفحه 166

‏می کنند.آنها الآن مبلغینی دارند که ماهیانه حقوق می گیرند و در سراسر دنیا از جمله در بنگلادش تبلیغ می کنند، در پاکستان و جاهای دیگر تبلیغ می کنند. ما احساس می کنیم این نیروها خیلی فعالند. باید علیه آنها مبارزه کرد،یک مبارزه فرهنگی مستمرکه با کتابهای حضرت امام این کار را می توان صورت داد. مردم وقتی ذهنشان روشن شد و مسائل را دریافتند آنگاه خودشان می دانند چه کنند. ‏

‏ ‏

حضور: امام خمینی، آزادی را اول مرتبه تمدن می دانستند حال آنکه با آزادی غربی موافقت نداشتند. شما چه برداشتی از این دیدگاه دارید؟

فریدالدین خان:‏ آزادی غربی اصلاً آزادی واقعی نیست، مردم جهان غرب آزاد نیستند. آنها نیز در اسارت بسر می برند. انسانیت انسان در وجود آنها رشد نکرده است. آنطور که خداوند و قرآن و پیامبر(ص) می خواستند که انسان را از مشترکات حیوانی رشد دهند و به انسانیت برسانند و به مرحله انسان کامل برسانند، آن موقع هست که انسان آزاد است و از اسارت حیوانیت و خصلت های حیوانی- که در غرب پر است- بیرون می آید. متأسفانه تمدن مصنوعی غرب سرایت ‏


حضورج. 71صفحه 167

‏کرده به کشورهای اسلامی. ولی اگر ما به دیدگاههای امام خمینی که راه نوینی را و یک تجدد فکری را برای مسلمین ایجاد کرده که التقاطی در آن نیست، همان اسلام ناب محمدی(ص)- همانطور که خود امام فرمود- برگردیم، آنگاه در صراط انسانیت هستیم. از این دیدگاه باید مردم را تزکیه کرد.‏

‏ ‏

حضور: به نظر شما نخبه گان و هنرمندان و نویسندگان جهان اسلام چه وظیفه ای در عصر حاضر دارند؟

فریدالدین خان:‏ به نظر من، هرکس هر هنری دارد باید سرمایه گذاری کند تا آن انسان گمشده را بیابد، تا حقیقت انسان را از وجود مادی آدمیان بیرون بیاورد و بروز بدهد. به نظر بنده همه هنرمندان، همه علما، هر کس که نیروی فکری دارد باید در مورد امام و دیدگاههای امام بیشتر فکر بکند، بیشتر مطالعه کند و از روحیه امام و از زندگی درخشان او باید درس بیاموزند و با قلبشان آن را دریابند و از طریق آن کار بکنند.‏

‏ ‏

حضور: شما با توجه به سوابق فعالیتی که در ایران دارید و ظاهراً چند بار با امام خمینی ملاقات کرده اید چنانچه از این ملاقاتها خاطره ای دارید به عنوان حسن ختام این مصاحبه بیان بفرمایید.

‏ ‏

فریدالدین خان:‏ بله، یک خاطره خیلی خوب دارم. بنده این را به عنوان یک نعمت بزرگ الهی می دانم که صورت مبارک حضرت امام را بوسیده ام. ایشان اجازه دادند. وقتی که ایشان در قم بودند - قبل ازاینکه تهران تشریف بیاورند- من در آن موقع در حزب جمهوری اسلامی بودم. ما رفتیم خدمت حضرت امام و من با اجازه آن حضرت، صورت نورانی اش را بوسیدم.آن روزی که ما از قم برگشتیم، بچه های حزب موضوع را فهمیدند. وقتی ما برایشان گفتیم قسمت شد که ما صورت امام را ببوسیم دیگر تمام آن روز بچه های حزب ما را می بوسیدند. آنها می گفتند نمی دانیم قسمت ما بشود یا نه حالا تو را می بوسیم که امام را بوسیده ای. بعد از آن در جماران- در صدا و‏


حضورج. 71صفحه 168

‏سیما که بودم- یک بار در یک جلسه خصوصی با بچه های برون مرزی رفته بودیم خدمت امام. امام اجازه فرمودند در آنجا هم دست امام را بوسیدیم. قسمت بزرگی بود. من در جماران سعی می کردم خودم همه مسائل را به عهده بگیرم. وقتی در حزب بودم سخنرانیهای حضرت امام را به زبان انگلیسی ترجمه می کردم و بعد هم که به صدا و سیما آمدم و در برنامه برون مرزی صدای بنگالی را راه انداختیم، آنجا هم سخنرانیهای امام و پیامهای امام را به زبان بنگالی ترجمه می کردیم و می فرستادیم. مثلاً پیامهای حضرت امام به حجاج را من به زبان بنگالی ترجمه می کردم. خلاصه خاطرات زیادی از آن دوران دارم. ‏

‏ ‏

مصاحبه کننده: محمدرضا عبدالهی فرد

‎ ‎

حضورج. 71صفحه 169